2017-04-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har samlat ihop några länkar från massmedia för att få en bättre bild av just denna händelse. Jag kopierar in delar av artiklarna som knyter an till temat “Kvinna vid lastbil vid Åhléns “. Artiklarna är från olika skribenter och tycks motsäga sig och ger olika bilder av händelseutvecklingen ordagrant.

Vittnesberättelserna sträcker sig från ögonblicket då kör på människor på övergångsstället vid Åhléns till lastbilen kraschat in i Åhléns och något senare då polis anlänt till platsen.

Intressanta observation kopierade från artiklarna:

Expressen: Vittnen berättar: "Kaos och rädda människor"

SVD ”Jag sprang fram och försökte rädda kvinnan under lastbilen”

Expressen Julian, 36, hjälpte påkörda kvinnan

Expressen: Kvinnan som Julian, 36, försökte rädda lever

Stockholms Läns Landsting: Uppdatering onsdag kl 13.30: (2017-04-12)

Svt: Pernilla från Karlstad hjälpte offer för terrorattacken

Foto på kvinna som bärs undan

DN Benny: 570 meter av ren skräck

Foto på beväpnad man vid pelare

Sedan försvann mannen från platsen.

DN Benny: Ögonvittne: Han viftade med en pistol

Min sammanfattning:

Artiklarna ger så olika bilder av händelseförloppet att kategoriska slutsatser inte kan dras.

Alla verkar vara överens om att en kvinna blivit påkörd och legat mycket nära lastbilen medan den brann. Detta bekräftas av ett foto där man ser att livräddning pågår vid en pelare medan lastbilen syns brinnande. Minst två, Julian och Pernilla, säger sig ha assisterat en kvinna som legat vid lastbilen (???).

Ett foto visar en kvinna som liknar Pernilla bakom civilklädd polis och civilpersoner som bär på en kvinna vilket inte stämmer med den intervju hon ger då hon säger att räddningstjänsten hämtade kvinnan.

Jag är inte ute efter att kritisera intervjuade personer, massmedia, polis, räddningstjänst utan vill visa att mass- och sociala media inte är tillförlitliga avseende händelseförlopp och identitet på skadade personer. Det är lätt att blanda ihop de olika skadade.

Och så slutklämmen.
Vem var kvinnan under lastbilen?

Var är hon nu?
Var det hon som hade fått armen/handen mosad enl. ett vittnesmål till SVT? Hon är väl på sjukhus gissar jag.
Citera
2017-04-12, 17:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
om du ser den bli stulen framför dina ögon, ja.

Det är fortfarande en stöld och skall rapporteras till polisen.

Inget man ringer larmcentralen för.

Se här hur man gör: https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Se rubriken "Anmäl stöld av fordon"
Citera
2017-04-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Men är du trög? Det är ett pågående brott.
Citera
2017-04-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja flera lejon slungades
tiggaren satt längre upp

lejonen jag tänker på var i korsningen m.sam.gatan och d.gata
precis meter inna kraschen
den syns på bilderna mitt på m.sam.gatan bredvid den svarta volvon, alltså 5-6 meter bort från platsen den var placerad
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration65.jpg
Ok så de var längre ned. Ja de/det har flugit en jävla bit med tanke på bilden så lastbilen tog nog stor skada där. 900 kilo lejon som flyttas så långt säger en del.
Citera
2017-04-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

För att citera polisen:
"112 är nödnumret du ska ringa för akut hjälp, pågående brott och när det är fara för liv, egendom eller miljö.

112 är till för dig som behöver omedelbar hjälp av exempelvis polis, brandkår eller ambulans."

Skulle hävda att detta var ett pågående brott.
Citera
2017-04-12, 17:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
För att citera polisen:
"112 är nödnumret du ska ringa för akut hjälp, pågående brott och när det är fara för liv, egendom eller miljö.

112 är till för dig som behöver omedelbar hjälp av exempelvis polis, brandkår eller ambulans."

Skulle hävda att detta var ett pågående brott.
Självklart. Om någon hoppar in & snor ens bil, visst ringer man 112 direkt.
Citera
2017-04-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Var det hon som hade fått armen/handen mosad enl. ett vittnesmål till SVT? Hon är väl på sjukhus gissar jag.

Det är den bild massmedia ger utan att påstå det. Slutsatser får du dra själv. Jag skulle inte påstå det.

Det finns två personer kvar på intensivvårdsavdelning nu.

Åtminstone en av dom är opererad för några dagar sedan.
Citera
2017-04-12, 17:24
Medlem
Citat:

Och så slutklämmen.

Var är hon nu?

Om det är kvinnan som Julian pratar om så skriver han ju ett brev till henne som hon ska få när hon vaknar. Hon är alltså nedsövd och borde då vara en av de två som ligger på intensiven. Identitet vet vi inte.

(Den andra personen på intesiven är troligtvis lärarinnan från Trollhättan som verkar svårare skadad.)
Citera
2017-04-12, 17:27
Medlem
Citat:
Jag har samlat ihop några länkar från massmedia för att få en bättre bild av just denna händelse. Jag kopierar in delar av artiklarna som knyter an till temat “Kvinna vid lastbil vid Åhléns “. Artiklarna är från olika skribenter och tycks motsäga sig och ger olika bilder av händelseutvecklingen ordagrant.

...

Jag är inte ute efter att kritisera intervjuade personer, massmedia, polis, räddningstjänst utan vill visa att mass- och sociala media inte är tillförlitliga avseende händelseförlopp och identitet på skadade personer. Det är lätt att blanda ihop de olika skadade.

Och så slutklämmen.

Jag tror det var två kvinnor som låg intill respektive under lastbilen. En bars iväg bort mot Klarabergsgatan vid Åhléns huvudingång, det ser man på filmen från det hållet. Det är samma kvinna som på bilder ses bäras bort längs Klara Norra. Den andra kvinnan bars tvärs över Drottninggatan till pelaren där mannen med pistolen håller ställningarna, och sedan vidare bort till Slöjdgatan.

Eller... Jo visst va?
Citera
2017-04-12, 17:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Ca 2:00-2:02 i klippet går en man förbi i hög fart från vänster till höger i mörkgrön jacka, jeans och ljusa skor. Samt kanske nått vitt på huvudet?

Hur väl det stämmer med publicerade övervakningsbilder vet jag inte. (Dessutom springer en man förbi längre bort sekunderna före.)

- Andra får kolla och analysera!

Edit: personen går från höger till vänster. (Mitt fel)
Och passerar i bakgrunden precis hitom den yttersta pelaren till åhlenshuset.
Dock, är det möjligen en tjej.
Ja, men han har ju redan passerat nedgången till tunnelbanan.

Jag ser vem du syftar på. Han har blå jeans och vita skor. Kan han vara flintskallig? Han har huvudet vänt bort mot händelsen medans han går. Denne man har ju dock redan som sagt passerat nedgången.

Just de kritvita gympadojorna som man ser på övervakningsbilderna från tunnelbanan är ju dock en bra markör när man kollar på en sådan här video.

I den här filmen så visar SVT vilken nedgång han gick ned i: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

SVT har tydligen fått info från de som har hand om övervakningsbilderna i tunnelbanan. Reportern pekar till och med på vilken kamera det var som fotade 39-åringen. Kan någon van Stockholmare berätta vilken nedgång det är reportern går ned i?
Citera
2017-04-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
svt text:

"Flera personer bakom namnet Akilov

Scandic Hotels AB har betalat ut över
340.000 kronor i lön till den terror-
misstänkte Rakhmat Akilov de senaste
åren.

Men när bilder på honom började
spridas kunde hotellkedjan bara
konstatera: det är inte honom de har
haft anställd.

Av uppgifter hos Skatteverket framgår
att Rakhmat Akilov har fått lön från
flera olika arbetsgivare i Sverige

Det har redan tidigare framkommit att
Rakhmat Akilov har använt minst två
olika identiteter i Sverige.

När han sökte uppehållstillstånd
gjorde han det exempelvis under namnet
Rahmatjon Kurbonov.

I vissa fall kan man få ett tillfäl-
ligt uppehållstillstånd i Sverige om
man samtidigt har ett arbetstillstånd.
Men för namnet Rakhmat Akilov finns
inget sådant enligt Migrationsverket.

Om lönen från Scandic Hotels AB
verkligen gått till den person som nu
är häktad under namnet Rakhmat Akilov
är långt ifrån självklart.

Men de här nya uppgifterna som SVT
Nyheter nu kan avslöja visar att det
även är åtminstone två personer som
använt identiteten Rakhmat Akilov. "

Man baxnar ju mer och mer efter varje ny uppgift..

Det måste ju vara någon/något som medvetet försöker sänka Sverige
Eller ska ett folk få leva med att helt okända människor/potentiella brottslingar/terroroister använder valfria identiteter i landet? Ska folket leva med att man inte har koll på vem som uppehåller sig här? Och att det - uppenbarligen - kan leda till precis vilka konsekvenser som helst.

De som genomför detta - etablissemanget - är ju bara ett verktyg..
Själva processen är dock oerhört destruktiv.

Wow vad sjukt det är.

Jag håller fullständigt med dig. Detta lands regering är galen. De är direkt skyldiga till dessa fyra mord på oskyldiga och alla de som skadats samt de som chockades och upplevde terrorn på plats och deras trauman. Det är en drös med människor.

Jag minns hur regeringen reagerade när de fick reda på,att polisen söker efter papperslösa i tunnelbanor för något år sedan, jo de FÖRBJÖD dem att begära ID kort eller andra handlingar från dessa. HEEELT sjukt.

Sedan hur svårt är det att ta DNA från de som kommit hit. Och hur svårt är det att stänga gränsen och begära någon slags av undantagstillstånd i Sverige där man inte längre tar emot någon asyl lyckosökare. Det räcker fan nu!
Citera
2017-04-12, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Chauffören.

Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Han kan vara inblandad utan att vara medskyldig.

Har det framkommit vilken etnicitet som chauffören av Spendrupsbilen har? Är han svensk? Det kanske inte har framkommit?

Ber om ursäkt ifall detta har tagits upp tidigare. Han inte läst alla inlägg i denna megatråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in