Citat:
Var det hon som hade fått armen/handen mosad enl. ett vittnesmål till SVT? Hon är väl på sjukhus gissar jag.
Jag har samlat ihop några länkar från massmedia för att få en bättre bild av just denna händelse. Jag kopierar in delar av artiklarna som knyter an till temat “Kvinna vid lastbil vid Åhléns “. Artiklarna är från olika skribenter och tycks motsäga sig och ger olika bilder av händelseutvecklingen ordagrant.
Vittnesberättelserna sträcker sig från ögonblicket då kör på människor på övergångsstället vid Åhléns till lastbilen kraschat in i Åhléns och något senare då polis anlänt till platsen.
Intressanta observation kopierade från artiklarna:
Expressen: Vittnen berättar: "Kaos och rädda människor"
SVD ”Jag sprang fram och försökte rädda kvinnan under lastbilen”
Expressen Julian, 36, hjälpte påkörda kvinnan
Expressen: Kvinnan som Julian, 36, försökte rädda lever
Stockholms Läns Landsting: Uppdatering onsdag kl 13.30: (2017-04-12)
Svt: Pernilla från Karlstad hjälpte offer för terrorattacken
Foto på kvinna som bärs undan
DN Benny: 570 meter av ren skräck
Foto på beväpnad man vid pelare
Sedan försvann mannen från platsen.
DN Benny: Ögonvittne: Han viftade med en pistol
Min sammanfattning:
Artiklarna ger så olika bilder av händelseförloppet att kategoriska slutsatser inte kan dras.
Alla verkar vara överens om att en kvinna blivit påkörd och legat mycket nära lastbilen medan den brann. Detta bekräftas av ett foto där man ser att livräddning pågår vid en pelare medan lastbilen syns brinnande. Minst två, Julian och Pernilla, säger sig ha assisterat en kvinna som legat vid lastbilen (???).
Ett foto visar en kvinna som liknar Pernilla bakom civilklädd polis och civilpersoner som bär på en kvinna vilket inte stämmer med den intervju hon ger då hon säger att räddningstjänsten hämtade kvinnan.
Jag är inte ute efter att kritisera intervjuade personer, massmedia, polis, räddningstjänst utan vill visa att mass- och sociala media inte är tillförlitliga avseende händelseförlopp och identitet på skadade personer. Det är lätt att blanda ihop de olika skadade.
Och så slutklämmen.
Vem var kvinnan under lastbilen?
Var är hon nu?
Vittnesberättelserna sträcker sig från ögonblicket då kör på människor på övergångsstället vid Åhléns till lastbilen kraschat in i Åhléns och något senare då polis anlänt till platsen.
Intressanta observation kopierade från artiklarna:
Expressen: Vittnen berättar: "Kaos och rädda människor"
SVD ”Jag sprang fram och försökte rädda kvinnan under lastbilen”
Expressen Julian, 36, hjälpte påkörda kvinnan
Expressen: Kvinnan som Julian, 36, försökte rädda lever
Stockholms Läns Landsting: Uppdatering onsdag kl 13.30: (2017-04-12)
Svt: Pernilla från Karlstad hjälpte offer för terrorattacken
Foto på kvinna som bärs undan
DN Benny: 570 meter av ren skräck
Foto på beväpnad man vid pelare
Sedan försvann mannen från platsen.
DN Benny: Ögonvittne: Han viftade med en pistol
Min sammanfattning:
Artiklarna ger så olika bilder av händelseförloppet att kategoriska slutsatser inte kan dras.
Alla verkar vara överens om att en kvinna blivit påkörd och legat mycket nära lastbilen medan den brann. Detta bekräftas av ett foto där man ser att livräddning pågår vid en pelare medan lastbilen syns brinnande. Minst två, Julian och Pernilla, säger sig ha assisterat en kvinna som legat vid lastbilen (???).
Ett foto visar en kvinna som liknar Pernilla bakom civilklädd polis och civilpersoner som bär på en kvinna vilket inte stämmer med den intervju hon ger då hon säger att räddningstjänsten hämtade kvinnan.
Jag är inte ute efter att kritisera intervjuade personer, massmedia, polis, räddningstjänst utan vill visa att mass- och sociala media inte är tillförlitliga avseende händelseförlopp och identitet på skadade personer. Det är lätt att blanda ihop de olika skadade.
Och så slutklämmen.
Vem var kvinnan under lastbilen?
Var är hon nu?