2017-04-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Varför tror folk att det är så jävla svårt att köra lastbil?
Starta, få upp bromstrycket, sätta in Drive, släppa handbromsen och rulla iväg.

Ja det är mycket märkligt.
Moderna fordon är oerhört lätta att köra.
Särskilt en distributionsbil vars syfte är väldigt många dagliga stopp är med all säkerhet byggd för att det ska vara enkelt för föraren. Garanterat automatlåda.
Det är ingen hembyggd rymdraket med 34 spakar och rattar samt manuell finjustering innan en sån bil rullar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siddhashila
Tänk om terrorister och deras lakejer fattade kärleken som föräldrar känner inför sina barn.

Om ni terrorister och deras lakejer läser, far åt helvete. Må Gud byta er själ (Ja det är möjligt) mot denna flickas så att hon mår jättebra.

Ja, det måste ligga en akut brist på förstånd bakom helt klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tack, då måste man veta hur man ska lägga in Drive och få upp bromstycket.
Hur får man upp bromstycket förresten ? Är det bromsen du menar ?
Men det är inte bara att rulla iväg.

Allt tyder på att han kan köra lastbil. Vad väger en sådan bil ??
Hur tar han svängarna i gatukorsningarna ? Om du har en sådan stor bil måste du hålla ut i korsningarna. Det är ingen liten Golf vi pratar om. ( Golf är en trevlig city bil i övrigt. )

Jag kör växellåda på personbil, det är inget du lär dig på 2 sekunder.

Jag är officer och har diverse behörighet på mitt körkort genom det. Även lastbil och tungt släp.

Har aldrig kört exakt den typ av lastbil han snodde. Men för mig känns det orimligt att en person som aldrig satt sig i en lastbilshytt kan hoppa in, få igång tändningen, växla rätt och köra iväg utan att få motorstopp eller annat. Detta under stark press och stress.
Och det gick så fort att föraren inte hann göra mer än ställa sig framför bilen när den var på väg att rulla.

Så jag skulle gissa att han kört lastbil förut vid något tillfälle. Speciellt då det finns uppgifter om att han backat och kört runt innan han gasade på ned för Drottninggatan. Detta gör man inte om man saknar körkort över huvud taget utan att trassla till det.
Senast redigerad av lespaul80 2017-04-12 kl. 10:56.
Citera
2017-04-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rxpm8/akilovs-van-han-visste-inte-ens-hur-man-ber

En frånskild fyrabarnsfar som ska ha missbrukat droger och hade mycket begränsade kunskaper i islam.

Rakhmat Akilov har erkänt terrorattacken i centrala Stockholm. Nu börjar bilden av hans liv klarna alltmer.

– Han visste inte ens hur man ber, säger en person som besökt en moské i Sverige tillsammans med Akilov, enligt TT.

Skitsnack, det lär fäderna sina söner när dem ber sina böner 3 eller 5 ggr / dag.

Foresten kan det inte vara så svårt att lägga ut en matta och rikta huvudet mot Mekka, och falla ner på knä och lägga pannan i backen ett par gånger. Kan vem som helst lära sig.
Citera
2017-04-12, 10:55
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
En möjlig bomb, då. Vi pratar om beslutet att flytta en skadad. De trodde att det kunde var en bomb, eller hur?
Ja, vad det baserades på vet jag inte. Kan tänka mig att erfaren personal ( polis ) såg material i kärran och vidtog åtgärder på plats.
Citera
2017-04-12, 10:56
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok. Men åter till min långt tidigare fråga. Ska det vara så svårt att hitta folk med samordningsnummer och eftersänd post?

Vadå att polis går dit och frågar, vänder efter ett svar typ " Vet inte vem det är " och går därifrån?

Samordningsnummer registreras som personnummer i systemen. Han kanske inte fått något?

Nej, det borde inte vara så svårt. Kvinnan och tonåringen som bodde på adressen terroristen var skriven på sa ju i polisförhör att Akilov varit där och hämtat sin post regelbundet.

Tror helt enkelt inte polisen prioriterat personer som gått under jorden efter beslut om utvisning. De har varit upptagna med annat. Skottlossningar och mord t.ex.

12000 (eller vad det nu är) som gått under jorden är en helt sjuk siffra. Visst en del av dem har återvänt till sina hemländer utan att meddela detta till myndigheter, men hur många kan det röra sig om? Jämför den siffran med att det sitter färre än 5000 personer i landets fängelser.
Att Ygeman säger att man ökat verkställda utvisningar med 50% låter ju bra men det säger egentligen inte så mycket.

Det får mig att tänka på den där Lorry-sketchen fråndär Peter Dalle spelar uppfinnare och Claes Månsson någon form av handläggare på PRV (för er som är gamla nog att minnas).

- Men det skulle ju krävas en ofantligt massa poliser för att få tag på alla dessa personer?
- Mmmm... Många poliser blir det....
Citera
2017-04-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Bra översikt över hur terroristen körde lastbilen:

http://pejl.svt.se/de-var-dar-nar-terrorn-slog-till/

Kolla t.ex. bild "Här tvingas han ta en omväg" så ser man hur konstigt han körde.

Det fanns nån teori om att bromsen låg på i början av Drottninggatan, därav de ihållande bromsspåren vid svängen in på Wallingatan. Kanske hade han för låg fart där för att vilja försöka forcera två betonglejon som stod i vägen? Eller det kan ha varit nåt annat som stod i vägen, tror inte det har farmgått.
Citera
2017-04-12, 10:59
Medlem
Citat:
Tack, då måste man veta hur man ska lägga in Drive och få upp bromstycket.
Hur får man upp bromstycket förresten ? Är det bromsen du menar ?
Men det är inte bara att rulla iväg.

Allt tyder på att han kan köra lastbil. Vad väger en sådan bil ??
Hur tar han svängarna i gatukorsningarna ? Om du har en sådan stor bil måste du hålla ut i korsningarna. Det är ingen liten Golf vi pratar om. ( Golf är en trevlig city bil i övrigt. )

Jag kör växellåda på personbil, det är inget du lär dig på 2 sekunder.

Han jobbade ju med import i sitt hemland så chansen att han kunde köra lastbil är 100%.
Citera
2017-04-12, 11:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPU
Är det bara jag som tror att spendrupschaufför har något med attentatet att göra?

http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

Vet vi om chauffören är svensk eller invandrare?

Enligt Expressen bodde Spendrupschauffören och terroristen Rakhmat Akilov 30 meter från varandra.

I Storstockholm (Stockholms län) bor ungefär 2 270 000 människor.
Hur stor är chansen att de två bor 30 meter från varandra? Om det är en slump?

Vi får hoppas att polisen tittar ordentligt på detta.

Citera
2017-04-12, 11:03
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rxpm8/akilovs-van-han-visste-inte-ens-hur-man-ber

En frånskild fyrabarnsfar som ska ha missbrukat droger och hade mycket begränsade kunskaper i islam.

Rakhmat Akilov har erkänt terrorattacken i centrala Stockholm. Nu börjar bilden av hans liv klarna alltmer.

– Han visste inte ens hur man ber, säger en person som besökt en moské i Sverige tillsammans med Akilov, enligt TT.

Det var väl ingen högoddsare direkt att msm kommer göra allt för att försöka rentvå fredens religion.
Citera
2017-04-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Enligt Expressen bodde Spendrupschauffören och terroristen Rakhmat Akilov 30 meter från varandra.

I Storstockholm (Stockholms län) bor ungefär 2 270 000 människor.
Hur stor är chansen att de två bor 30 meter från varandra? Om det är en slump?

Vi får hoppas att polisen tittar ordentligt på detta.

Fråga på det: var det i Vårberg eller Märsta dem bodde i närheten av varandra ?
Citera
2017-04-12, 11:08
Medlem
Citat:
Fråga på det: var det i Vårberg eller Märsta dem bodde i närheten av varandra ?

Hjulsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in