2017-04-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Nej, det var under hösten 2016, eventuellt fram till januari 2017.
Akilov var skriven på adressen hos den 39-åriga Uzbekiska kvinnan i Hjulsta, men han bodde INTE där.

Jag tycker dock fortfarande det är skumt att chauffören INTE larmade 112 direkt. Han har fortfarande inte gjort det när lastbilen redan kört in i Åhlens. Då har det gått 2-3 minuter sedan den kapades. Det är det skumma, inte att Akilov råkat vara skriven på en adress i Hjulsta för att kunna kolla sin post.

Min tanke är att han inte larmade polisen för att han inte insåg allvaret i situationen (kapad lastbil = döda människor) och ville försöka lösa situationen själv först för att "rädda sitt eget skinn" genom att återfå lastbilen? Han kanske var rädd att få sparken, drabbades av ångest och panik och därför inte var i stånd att formulera tanken "jag borde ringa polisen" innan någon annan redan hade gjort det. Om han (nu antar jag detta pga att hans svenska återgivit som något knagglig i intervjun) dessutom inte är född i Sverige kanske han inte har samma tilltro till auktoriteter eller automatismer (vilka resulterar i att en ringer polisen) som gemene Svensson har.
Citera
2017-04-11, 22:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tycker dock fortfarande det är skumt att chauffören INTE larmade 112 direkt. Han har fortfarande inte gjort det när lastbilen redan kört in i Åhlens. Då har det gått 2-3 minuter sedan den kapades. Det är det skumma, inte att Akilov råkat vara skriven på en adress i Hjulsta för att kunna kolla sin post.
Var det inte så att chaufförens mobil låg kvar i lastbilen?
Citera
2017-04-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
De är alltså någon av förundersökningsledarna som läcker till Expressen, de framgår ganska klart nu.
Frågan blir varför Expressen har sådan intresse i att kvadda polisens förundersökning, advokaten kommer att utnyttja detta till max.

Gillar följande klavertramp:
Ni har bott grannar?
– Nej, nej det var inte så länge, svarar chauffören.
Han säger att han aldrig sett den nu terrormisstänkte mannen där.
– Nej, nej, nej, jag har aldrig sett honom där, säger Spendrupschauffören.

Polisen bör då alltså även läckt ut uppgifterna om vem som var chaffis/vittne, tror knappast Spendrup lämnade ut dessa uppgifter. Får se om de blir samma typ av tjallare som snuten Gehlin i Assange-affären som visade sig ha en svindyr kåk med pool med sina magra polislön....

Har chaffisen något incitament att hjälpa GM? t ex vilken etnicitet/religion har chaffisen ifråga? Är GM bekant med några anhöriga till chaffisen? Låt oss hata slumpen.
Citera
2017-04-11, 22:43
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Inte säker som sagt men primärkällan är någon som kände flickan, sen har det ju spridit sig vidare. Hörselskadad var hon i alla fall, kan ju pratat teckenspråk!

Manillskolan säger att flckan inte gick i deras skola. Hon gick på Manillaskolan på Djurgården, a.k.a Campus Manilla.

Se dövskolans Facebookinlägg: https://www.facebook.com/ManillaskolanSPSM/

Citat:
Söndag 9 april
Vi har nåtts av beskedet att den flicka som omkom i attentatet nu har identifierats.
Det finns också ett rykte som säger att denna flicka gick på Manillaskolan. Detta är stämmer inte.
Troligen beror det felaktiga ryktet på att hon hade en väska med ett tryck ”Campus Manilla”. Campus Manilla är den gamla Manillaskolan som ligger ute på Djurgården här i Stockholm. Manillaskolan ligger idag inne i stan på Kungsholmen.
Alltså den flicka som omkom tillhör inte Manillaskolan.
Vi beklagar djupt att ett barn har fått sätta livet till och sänder tankar till flickans föräldrar, familj och anhöriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Kan lnte uteslutas. Anmärkningsvärt att chauffören säger 'nej, jag har aldrig sett honom där' samtidigt som han säger att det inte bodde grannar särskilt länge. Hur kan han veta det om han aldrig sett honom?

Nu vet vi inte i vilken ordning vilken fråga har ställts eller på vilket sätt. Kanske har reportern inlett med att säga, att de bodde 30 meter ifrån varandra under x månader, och frågar om han känner den grannen, varpå han svarar "nej nej inte länge" och sedan får frågan om han känner igen honom "nej nej jag har aldrig sett honom där" (edit: vilket oxå kan stämma med tanke på att det verkar syftas på Hjulsta-adressen, där GM var skriven men aldrig bodde).

Tänk även på att om han inte talade särskilt bra svenska kanske han inte förstod frågorna korrekt eller lyckades formulera sina svar så att de motsvarade det han avsåg att säga. Jag bor själv utomlands och har haft en hel del språkförbistringar... Jag skulle inte lägga särskilt mycket fokus på chauffören utifrån den här intervjun, den är alldeles för tunn för att ens spekulera kring. Om han är inblandad lär det uppdagas på annat håll.
Senast redigerad av morboso 2017-04-11 kl. 22:50.
Citera
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Exakt saker som detta jag reagerat på ett tag nu.
Hur rättssäkra är Expressen? Inte alls vad det verkar!
Jag är nyfiken som fan själv och tycker det är bra att det kommer ut, men det är inte bra någonstans att det läcker så pass mycket från våra myndigheter.

I detta fallet kan det dock vara så att chauffören sökt upp Expressen, men jag förstår ändå inte att Expressen låter det gå ut i pränt när polisen och utredarna absolut inte gynnas av att det läcker en massa saker som sagts i förhör.
Expressen har inget intresse i om MGM döms eller ej. Expressen har intresse av att sälja lösnummer.

... Och skulle han mot förmodan (?) frikännas så lär de få sälja några nummer till...
Citera
2017-04-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Han kan ha tagit buss eller pendeltåg från Arlanda till Märsta.

Som tagit 3-4 timmar? VAd fan gjorde karln under tiden?? Gömde sig i skogen? Blev sen hungrig och gick till Statoil?
Citera
2017-04-11, 22:44
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Nej, det var under hösten 2016, eventuellt fram till januari 2017.
Akilov var skriven på adressen hos den 39-åriga Uzbekiska kvinnan i Hjulsta, men han bodde INTE där.

Ok, kan stämma angående boende/mantalsskrivningen, jag har inte satt mig in helt i de fakta (?) som presenterats.

Att han inte larmade kanske beror på chock? Dock känns det solklart att ringa 112 om man blir kapad...

//BB
Citera
2017-04-11, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Ett helt otroligt sammanträffande är det ju dock. Om chauffören skulle ha ett muslim-klingande namn ska man nog dra öronen åt sig utav bara helvete.

Det kan ju vara någon form av landsman eller från samma krets utan att han för den skull är inblandad. Han blev kanske helt enkelt hotad: "Jag vet vem du är. Om du inte lämnar ifrån dig lastbilen så." GM hade även spionerat på just honom. Kan även vara anledningen till att chauffören inte bor hemma än. Hypoteser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Expressen har inget intresse i om MGM döms eller ej. Expressen har intresse av att sälja lösnummer.

... Och skulle han mot förmodan (?) frikännas så lär de få sälja några nummer till...

Jo, det förstår jag också
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Norge har efter Utöa gjort något märkligt.
I norsk TV och press nämns ytterst sälland Breivik. Man talar om terrorkatastrofen, Utöa, den regeringskansli-nära bomben - men just GM Breivik nämns inte. Man suddar helt enkelt ut honom.

Vi läser mycket oftare hans namn i Sverige än man gör i Norge.
Ett utmärkt sätt att utplåna någons existens om man inte vill minnas personen.

Detta kanske vi ska göra med Akilov framöver också. Fokuserar på offren, terrordådet och förebyggande åtgärder, men så fort dom fallit och dörrarna sluts efter honom - så glömmer vi honom och nämner honom aldrig mer vid namn. Suddar ut hans existens utanför de obesökta kvadratmeter som han får använda bakom murarna, inga besök, inga intervjuer, helst inga brev.

Äh, det här klantarslet är väl värt att minnas och håna i evinnerlig tid.
Citera
2017-04-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Han var efterlyst med utvisningsbeslut.
Då är man en illegal invandrare i Sverige.

Det finns minst 12500 till i Sverige med utvisningsbeslut som antagligen lever här som illegala invandrare.
Sverige har noll koll på dessa.

Sossarna skall utvisa 80000 till,men ingen har någon aning om hur det skall gå till.
Vi får helt enkelt införa en "Django unchained" och införa prispengar.
Jag undrar vad denna notan kommer sluta på sen dagen han satte sin fot i Sverige. Han måste vara den kostsammaste invandraren väl? Han knäckte något bestick och hade den till att pilla i tänderna med. Det vore bättre om han drog den längs med armen.
För övrigt är jag vaken om jag misstänker något. Där jag har min lokal är ett par hud med massor av adresser men jag ser aldrignågot folk. Ja inga Svensson namn då. Jag har ringt och tipsat för jag misstänker bidragsbrott. Jag har även ringt när en muslimsk mamma skrek och slog till sitt barn. Detta gör jag alltid oavsett etnicitet när det gäller barn och djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in