2017-04-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket intressant. Två stycken Rakhmat Akilovs så här långt. Det kanske kryllar av Rakhmat Akilovs i Sverige. Någon har tillverkat massor med IDs med det namnet.

Om du tycker det känns intressant så tänk bara på alla skäggbarn som kommit hit nyligen utan ID handlingar och som kan låna, hitta på vilket namn eller identitet dom vill.
Jag ser vissa problem made att faställa identiteten på de saknade 12 000 som gått under jorden efter avslag.
Senast redigerad av glendale 2017-04-11 kl. 19:04.
Citera
2017-04-11, 19:03
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om han hade handskar så blir ju detta väldigt märkligt. DNA förstörs som sagt vid brand. Hela hytten var ju utbränd. Inga fingeravtryck, ingen DNA. Det är i så fall om de hittat brända kläder hemma hos honom som har material från lastbilen på sig. De lär väl dock inte ha hunnit testa det i labb ännu kan jag tänka mig.

Jag tror inte han slängde luvan utan jag tror han stoppade den i fickan. Han som körde bilen verkade ganska målmedveten med att han ville komma undan. Dessutom lyckades han med konststycket att ingen filmade honom när han gick/sprang därifrån.

Hur polisen blixtsnabbt fick fram en bild med honom från tunnelbanans rulltrappa kan man fundera på. De måste rimligtvis ha haffat folk som sett honom och sen låtit dessa titta på videoinspelningen från tunnelbanan och sedan har dessa vittnen pekat ut honom. Det gick snabbt dock, när jag först upptäckte att dådet hade skett så var klockan kring 17.00 vill jag minnas och då var tunnelbanebilden i alla medier.

GW kommenterar det i en artikel på AB. Några vittnen som hugger tag i polisen mer eller mindre. Tydligen vara klart på en timme och det är väl inte omöjligt vid en händelse som denna.
Citera
2017-04-11, 19:07
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Centrrpartiet skriver nu bl.a:

"Vi har varit mycket tydliga med att man ska lämna landet om man får avslag. Det är uppenbart att det har misslyckats i det här fallet. Vi är beredda att titta på hur man på bästa sätt ytterligare förstärker arbetet för att den som får avslag också verkligen lämnar Sverige."

Fan vilka hycklare Finns ju knappt nåt parti som vurmat mer för papperslösa.

Ha ha fy fan vilka hycklare...

Annie "Sverige kan ta emot 40 miljoner invandrare" Lööfs parti.

Nu passar det att gråta och peka finger och skylla ifrån sig.

De har blod på sina händer!

Så fruktansvärt tragiskt att politikerna kommer att mjölka detta dåd för att framställa sig själva i ljusare dager.

Skäms de inte?
Citera
2017-04-11, 19:07
Medlem
[quote=Axis.bold.as.love|
Hur polisen blixtsnabbt fick fram en bild med honom från tunnelbanans rulltrappa kan man fundera på. De måste rimligtvis ha haffat folk som sett honom och sen låtit dessa titta på videoinspelningen från tunnelbanan och sedan har dessa vittnen pekat ut honom. Det gick snabbt dock, när jag först upptäckte att dådet hade skett så var klockan kring 17.00 vill jag minnas och då var tunnelbanebilden i alla medier.[/QUOTE]

Imponerande. Eliasson gav den anställda hos polisen som tog fram bilden ett extra omnämnande då han tackade polisen för gott arbete på en presskonferens. Inga namn nämnda.

Ska bli intressant att få höra hur det gick till så småningom. Tror Hasse Aro är på den bollen redan. Eller GW men han ska ju ha ett annat program på TV4.
Citera
2017-04-11, 19:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Under förutsättning att den som begår dådet vill ha uppmärksamhet (och också tjänar på det) så är det en god idé att göra något sådant. Jag tror dock inte att uzbeken bryr sig om han får uppmärksamhet eller inte!

Därför är jag av motsatt åsikt. Vem det var som utförde detta fasansfulla dåd borde aldrig glömmas bort. Om man gör det glömmer man på samma gång bort motivet och orsakerna till dådet, bland annat.

Det är precis det IS vill... de vill att vi inte ska glömma bort att de kan göra det igen.
Denne GM eller IS vill att vi ska känna fruktan, han vill skapa kaos, rädsla och förödelse, kort sagt förstöra vårt demokratiska samhälle. För det är vårt västerländska sätt att leva som dessa terrorister tycker illa om.

Om de skrämmer oss tillräckligt förstör de vårt samhälle och vi kan inte leva som vanligt.
Lås in dem, stäng dem ute och skapa skydd mot dem. Men låt dem inte få ordet - tig ihjäl dem.
De har inget att säga som vi vill lyssna på!
Citera
2017-04-11, 19:09
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag tror att det som menas är att däcket small efter krocken med Åhléns. Den smällen hörs på videos, när bilen redan stannat. Huvudhypotesen är väl än så länge att styrförmågan påverkades av ett av betonglejonen. Men, dessa detaljer kommer nog fram tids nog.

Edit: Vi har en irriterande filmning från ett tak eller fönster ner mot Åhléns. Jeppen som filmar lyckas inte prioritera vad som är intressant utan vänder bort kameran precis när polisen ska gå fram till bilen och innan den tagit eld. Vore relevant och bra att få med hela det förloppet på film. I stället vänds kameran bakåt, uppåt på Drottninggatan där man ser att det svarta spåret mestadels är blomjord från en stor kruka.

Om nu jeppar ska filma allt som händer nuförtiden så är det för mycket begärt att de fattar vad som är väsentligt?! Edit2: Hade vederbörande varit rädd för en eventuell bomb hade denne givetvis retirerat totalt och inte filmat alls. Så what gives?
Ja, och om de som filmade från taket från byggnaden precis ovan bara hade börjat filma lite tidigare så hade ju GM fastnat på bilden. Efter att han kraschat in i varuhuset så ska vittnen ha sprungit fram till lastbilen och börjat slå på förardörren med något föremål för att få ut föraren och rädda honom. Föraren kan alltså inte ha hoppat ut blixtsnabbt och försvunnit.

Det som small kan väl också ha varit någon slags brandbomb-liknande grej? GM hade ju någon slags bomb i lastbilen. Om han försökte tända på så kanske något smällde. Bomben ska ju dock inte ha varit ihopkopplad, Eliasson sa att de funnit material som skulle kunna utgöra en bomb om det vore sammankopplat...men varför i hela friden skulle GM ha tagit med sig gasoltank, avhuggen spik och vad man nu använder för en bomb utan att ha "kopplat" ihop allt?
Citera
2017-04-11, 19:10
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M88
Tror inte att det här har berörts i tråden men på tunnelbanebilderna på Rakhmat har han tydlig skäggväxt runt munnen men på bilden då han sitter i baksätet på polisbilen har han definitivt inte det.... ??

Håller med, något riktigt lurt. Tog upp det här på jobbet. Folk hävdade att det var skuggor och att jag är konspiratorisk. Inte alls. Kolla den här som varit uppe i tråden tidigare i helgen: https://ibb.co/d8LuJ5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om han hade handskar så blir ju detta väldigt märkligt. DNA förstörs som sagt vid brand. Hela hytten var ju utbränd. Inga fingeravtryck, ingen DNA. Det är i så fall om de hittat brända kläder hemma hos honom som har material från lastbilen på sig. De lär väl dock inte ha hunnit testa det i labb ännu kan jag tänka mig.

Jag tror inte han slängde luvan utan jag tror han stoppade den i fickan. Han som körde bilen verkade ganska målmedveten med att han ville komma undan. Dessutom lyckades han med konststycket att ingen filmade honom när han gick/sprang därifrån.

Hur polisen blixtsnabbt fick fram en bild med honom från tunnelbanans rulltrappa kan man fundera på. De måste rimligtvis ha haffat folk som sett honom och sen låtit dessa titta på videoinspelningen från tunnelbanan och sedan har dessa vittnen pekat ut honom. Det gick snabbt dock, när jag först upptäckte att dådet hade skett så var klockan kring 17.00 vill jag minnas och då var tunnelbanebilden i alla medier.
Inte så smart att fly ner i tunnelbanan där det är fullt med kameror. Som GW sa, hade han gett sig av till fots och avlägsnat sig en bra bit från brottsplatsen och t.ex. tagit en taxi hade de haft svårt att hitta GM.
Men det beror på hur skadad han var, om det väckt uppmärksamhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grem84
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan varit uppe men igår i ett kommentarsfält på någon tidningsartikel så var det en tjej (Jeanette nånting?) som skrev flera kommentarer om sin kompis Tess som omkommit i terrordådet...
vad jag vet är det väl ingen Tess som avlidit? Den fjärde var väl den 69-åriga dam som Aftonbladet skrivit om nu?

Skrevs ju om någon Teresa på 19 år, som hade omkommit i attacken, men det var väl bara troll?
Citera
2017-04-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Centrrpartiet skriver nu bl.a:

"Vi har varit mycket tydliga med att man ska lämna landet om man får avslag. Det är uppenbart att det har misslyckats i det här fallet. Vi är beredda att titta på hur man på bästa sätt ytterligare förstärker arbetet för att den som får avslag också verkligen lämnar Sverige."

Fan vilka hycklare Finns ju knappt nåt parti som vurmat mer för papperslösa.

Med "Vi är beredda att titta på hur man på bästa sätt ytterligare förstärker arbetet för att den som får avslag också verkligen lämnar Sverige." menas egentligen att de är beredda att lyssna på förslag, men förkasta alla som rasistiska tills man kommer till ett tillräckligt urvattnat förslag som bara kostar pengar men ändå inte åstadkommer något.
En relativt vanlig arbetsmetod från sjuklövern.
Citera
2017-04-11, 19:12
Medlem
Tyvär löper det nu en överhängande risk att det blir ytterligare 1 som mister livet.. efter denna fega attack!
Citera
2017-04-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grem84
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så detta kanske redan varit uppe men igår i ett kommentarsfält på någon tidningsartikel så var det en tjej (Jeanette nånting?) som skrev flera kommentarer om sin kompis Tess som omkommit i terrordådet...
vad jag vet är det väl ingen Tess som avlidit? Den fjärde var väl den 69-åriga dam som Aftonbladet skrivit om nu?

Tess var en bluff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in