Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej det är inget som är glömt och det har diskuterats tidigare i tråden. Det är en civilare, extremt vanligt förekommande kring t-centralen. Det fanns fler på plats och det är mycket troligt att det är ursprunget till pratet om vapen. Dessutom gör folk vissa förutfattade bedömningar när de begriper att det rör sig om ett terrordåd (som i många uppmärksammade fall inkluderat beväpnade terrorister).
Att det syns ej uniformerade poliser med dragna vapen säger varken från eller till angående den icke-existerande skottlossningen. Merparten av alla fall där Polis drar sina tjänstevapen är helt befriade från skottlossning, både före och efter utan det handlar om ett rutinförfarande som är väl inövat beroende på situation.
Händelsen finns beskriven i två DN-artiklar. DN har dessutom intervjuat den som såg den beväpnade mannen.
570 meter av ren skräck
Citat:
Till slut siktar chauffören mot Åhléns ingång och kör med stor kraft in i parfymavdelningen. Ingen som befinner sig i butiken skadas fysiskt. Utanför är förödelsen desto värre.
– När jag kom upp från tunnelbanan såg jag hur det brann och en kvinna som låg livlös på gatan. Tjugo, trettio meter från lastbilen stod en svartklädd man och skrek något samtidigt som han viftade med en pistol, men han sköt aldrig, berättar ett ögonvittne.
Sedan försvann mannen från platsen.
Intervju med vittne.
Ögonvittne: Han viftade med en pistol
Citat:
Benny var på väg till Hötorget för att handla tulpaner och var precis på väg upp från tunnelbanan vid Åhléns.
– När jag kom upp såg jag hur det brann och en man som stod och viftade med en pistol.
(.. text ..)
– När jag tittade bort längs Drottninggatan såg jag en lastbil och hur det brann i den. 20–30 meter från bilen stod en helt svartklädd man med en pistol i handen som han viftade med. Han skrek något som jag inte förstod och folk stod där och filmade. Då började jag springa.
Benny berättar hur han såg en livlös kvinna på marken inte långt från lastbilen.
– Hon var svårt skadad och blödde kraftigt och rörde sig inte.
Vad ropade mannen?
– Det kunde jag inte höra. Jag vet inte om det var svenska eller något annat språk, det gick så fort.
Efter att ha tagit sig ned i tunnelbanan igen gick Benny upp på Klarabergsgatan.
Om en civilare viftar med ett vapen och skriker något obegripligt när det ligger en svårt skadad kvinna på gatan och sedan försvinner utan att hjälpa kvinnan skall han åtalas, varken mer eller mindre.
All denna ovilja från polisen att inte vilja bekräfta denne man som civilare med vapen är djupt bekymrande. Mannen skriker för att varna för livsfara, antingen terrorist med vapen eller exlosionsrisk vilket är berömvärt. Skulle han vara terrorist betyder polisens tystnad att de beskyddar honom. Det vore svårsmält.
Nej, han är säkerhetsofficer, från SÄPO eller annan säkerhetsorganisation. Efter att ha skyddat livräddning och bortförsel av allvarligt skadad skyddsperson och kontrollerat att den livlösa kvinnan liggande på gatan är död och inget är att göra "försvinner" han.
Det är min uppfattning av artiklarna och fotot.
Edit: Det kan ju vara därför SÄPO lämnar utredningen till den uniformerade polisen att utreda ensamma.