2017-04-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
IS håller tyst eftersom terroristen är gripen och lever. De vill naturligvis inte hjälpa till att få honom fällt i kommande rättegång. Tvärtom kommer IS att förneka allt inblandning och göra det så svårt som möjlig för åklagare. IS vill att deras terrorist ska frias om de är i livet så att de kan begå nya brott.

Intressant. Du verkar veta hur IS tänker. Jag har inte den förmågan.
Citera
Medlem
joeymaggots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tror jag inte, men ok.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-08/betonglejon-star-inte-emot-en-lastbil

"Ren fakta är att en betongsugga väger kanske 300 kilo och betonglejonen väger knappt 900 kilo. Vare sig det ena eller andra står emot en 15 tons lastbil som kommer i 80 kilometer i timmen. Det är en ren tyngdfråga." - Fredrik Jurdell, biträdande stadsdirektör i Stockholm.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
om han tatt huvudentrén så hade nog ett våningsplan ramlat in bara av kraften från bilen

Det tror inte jag. Kanske en liten del av ett våningsplan. Knappast ett helt.

Det jag ursprungligen ifrågasatte var ditt påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Killen Verkar Tagit Miste På Infart Till åhlens 50 Meter Bort Längre Bort Hade Han Lyckats Med Detta Och Sprängt Hela Varuhuset Med Nått Tusental Döda Dessutom Var Han Nog Nån Halvtimma För Tidigt Ute För Att Få Med Sig Fler.

Står inget om hjälp av lastbilens kraft där.

Jag tror fortfarande du har fel. Har du sett bilder från tex Oklahomo-bombarens attentat, eller Brevids sprängning i Oslo? Inte ens en hel jävla varubuss full i sprängmedel får byggnader rasa ihop totalt.

Men ok. Vi kan prata lite om lastbilen också om du vill.

Hade han börjar använda lastbilen som murbräcka, och kört i pelare och väggar om och om igen tills det rasade, hade antingen lastbilen gått sönder, eller så hade det tagit för lång tid så folk hann evakuera, eller så hade polis hunnit dit och skjuta fanskapet, eller så hade han enkelt själv fastnat under eller i det han lyckades få att rasa.

Tusental döda inuti en en butik är helt orealistiskt med hjälp av en lastbil och endast en väska sprängmedel.
Citera
2017-04-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ursäkta, men hur tänkte du nu? Gärningsmannen (terroristen) kan väl vara en radikaliserad islamist utan att vara medlem eller sympatisera med just IS. Det finns ju minst 500 olika islamistiska grupperingar världen över. Terrordådet i Stockholm hade i högsta grad med islam att göra, en vidrig form dessutom.

Han kan vara mycket till motsatsen är bevisat. Fortsätt fantisera. Något av det kan vara sant.
Citera
Medlem
alibjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ja, det verkar stämma. Fast en på Kungsgatan... Ebba? En fast under lastbilen vid Åhléns oklart när han träffades. Övriga två på Drottninggatan

En vid Drottninggatan/Kungsgatan*. Verkar stämma via bilderna.

Två mördades längs drottninggatan, mellan Kungsgatan(Hunden) och Ålhens?

En vid Åhlens?

* Undra om det var det första offret? Ser inga bilder med avspärrningar före mordet vid Drottninggatan/Kungsgatan. Idioten måste då ha kört flera kvarter på Drottninggatan före han började mörda?
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför det, är lejon mindre farliga än suggor?
Om artikeln stämmer är lejonet dessutom tre ggr tyngre vilket gör suggan till ett lämpligare krockmål.
Ok. De är iaf massiva. Svårt att ha i fronten på vilken bil som helst. En vanlig bil skulle väl stanna ( syftet ? ). En lastbil kan dra skiten framför sig på en gågata?

Inte varit där idag, då kanske jag sett var lejonet släppt
Citera
2017-04-09, 18:28
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför det, är lejon mindre farliga än suggor?
Om artikeln stämmer är lejonet dessutom tre ggr tyngre vilket gör suggan till ett lämpligare krockmål.

Lejonen är dekorativa hinder som ger intryck av att avskärma... Psykologiskt hinder om du vill. Markörer.

Betonggrisar (som av någon anledning omnämns som "suggor" i den här tråden) är avsedda att hindra trafik. Inte så snygga som lejonen, och oftast dekorerade med reflektiva rödgula band.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Egentligen vad spelar det för roll om han får vara kvar? När det är öppna gränser och gränskontrollen är slappare än kontrollen på ett gym? Han skulle i praktiken kunna bli deporterad hem men återvända med en ny identitet och begå ett dåd då???

Exakt hela alltet är ett skämt. Han kunde då enligt reglerna blivit utvisad i januari. Men sedan varit tillbaka i februari och sökt asyl under ett annat namn. Under de månader som nu skulle hans fingeravtryck skulle han varit fri att ströva på Stockholms gator och begå vad skit nu han väljer. Vi måste liksom spärra in folk direkt! Alla ska vara inspärrade under prövning sedan bara om de får TUT eller PUT ska de tillåtas röra sig bland svenskt folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobaf3tt
Att inkompetenta personer kanske inser allvaret i detta. Sedan undrar man vad som krävs för en 5;a om detta är en 3;a. Är det krig för en 5;a då eller? Självklart ska den höjas tycker jag, för att det är en väldigt hög risk att något liknande händer igen, snart. Återigen om inte ett terrorattentat förändrar säkerhetsnivån i Sverige kan ifrågasättas än vilken effekt den nu har.

Varför är det högre risk att det händer igen nu än för en vecka sedan? Vad har du för information som tyder på det? Nuvarande nivå innefattar denna typ av händelser, så vad ska man göra annorlunda?

Skulle tro att det krävs betydligt större hot från mer organiserade grupper för att man ska höja nivån, alternativt att man har indikationer på att det finns personer som är påväg att genomföra terrordåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Bara en fundering.
Jag gick från KS området till Karlberg tågstation (stationen närmast norr om Stockholm central) med start runt 1450, noterade självklart helikoptern som kom inflygandes på ganska hög höjd norrifrån (från Sumpan, Järvafältet hållet), den positionerade sig ganska snabbt över city redan innan 15.00.
Jag kommer ner till perrongen i Karlberg vid 1508 ungefär. Massa folk på perrongen redan som väntat där länge (det gick inga pendeltåg norrut sedan en tid på grund av "obehöriga på spåret" mellan Stockholm C och Stockholm södra. Tiden gick och sirenljudet från poliser och ambulanser blev påtagligt. Inga tåg går norrut under denna tid. Ej heller Arlanda express.

Om GM tog tåget norrut måste det alltså ha varit Arlanda Express (eller möjligen reguljärt SJ tåg), den har avgång 14.50, 15.00 och 15.08. GM måste alltså ha tagit tåget 15.00, vilket är teoretisk möjligt att hinna med om man är utanför Åhlens 14.53, men ändå ganska konstigt... jag ställer mig lite tvekande till detta.
Ber om ursäkt om detta redan har avhandlats i denna mkt långa tråd.

Han måste ha pinnat på bra när han kraschar in i Åhlens, tar sig ut från hytten, tar sig ner till tuben, ränner till uppgång Vasagatan och sedan kutar den fram till Kungsgatan för att där tråckla sig ner till Arlanda express... Hoppar på tåget ? tid ?

Å allt detta hinner han innan blåvitt stänger hela tuben. Kanske inte Arlanda express då.
Citera
2017-04-09, 18:29
Medlem
HelloChrists avatar
Har man fått reda på hur han tog sig från Åhlens till Märsta?
Citera
2017-04-09, 18:32
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
En vid Drottninggatan/Kungsgatan*. Verkar stämma via bilderna.

Två mördades längs drottninggatan, mellan Kungsgatan(Hunden) och Ålhens?

En vid Åhlens?

* Undra om det var det första offret? Ser inga bilder med avspärrningar före mordet vid Drottninggatan/Kungsgatan. Idioten måste då ha kört flera kvarter på Drottninggatan före han började mörda?
Första offret vid korsningen Wallingatan tror jag. Han körde liksom runt. Såg ut som att han undvek Drottninggatan med bromsspår och så. Möjligt att han körde mot trafiken ett tag. Första offret var troligen inte Kungsgatan. Bara väldigt mycket blod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in