Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Rimligtvis borde en sådan här manifestation ordnats av Stockholms stad. Men nej, det hade hunnit gå några timmar. Liken hade inte hunnit kallna när iraniern och journalisten Damon Rasti såg en möjlighet att boosta sitt eget varumärke genom att arrangera en "kärleksmanifestation". Medarrangör är en annan journalist Nisha Besara. DN:s
Tillsammans får de journalistkollegorna på tv4 och svt att ställa upp - Damon Rasti får informera om manifestationen i tv4 och svt kommer att sända direkt därifrån.
Så får journalisterna en chans att ytterligare en gång förstärka rådande diskurs - vi ska jamsa runt om kärlek och "att inte var rädda" och förundras över att människor öppnade sina hem och skjutsade varandra. Den diskurs som säger att ingen får göra några "politiska poänger" trots att det är EXAKT vad som nu behövs.
Jag kan förstå att vissa människor behöver manifestationer som dessa, samma människor som nu delar hjärtan på Facebook men förhoppningsvis fastnar vi inte i det här sockersöta klistret för det finns en rad frågor som behöver ställas och i nuläget är det ingen journalist som ställer dem.
Istället står man som arrangör för manifestioner som dessa.
Damon Rasti avslutar sin senaste Facebookuppdatering med orden "utgår från att vi ses på Sergels torg imorgon. Gör mig stolt". Mig? Ordvalet understryker vad det här handlar om - Damon Rasti själv.
Håller med, att en sverigehatare som honom arrangerar en manifestation om detta är en ren förolämpning mot offren och oss övriga.
Varför Stockholms stad inte själva arrangerar detta är en gåta.