2017-04-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Jonas på Polisen sade på engelska att han inte sökte "asylum", utan om "residency".
Ahaaaa det missade jag! Bra iakttagelse! Men han blev då inte beviljad trots att han hade jobb. Undra varför det blev avslag. Är det offentliga uppgifter?
Citera
2017-04-09, 13:45
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyngstad
Det var ju inte så farligt om det bara var 2 svenskar som dog. Det ska vara minst 15-20 dödsoffer för att det ska kännas att det är på riktigt.
Och flera allvarligt skadade, vilket vissa inte verkar förstå innebörden av. Allvarligt skadad kan innebära att du aldrig mer kan gå, är förlamad i resten av livet, får bestående fysiska skador. För att inte tala om dom i närheten som såg folk bli ned plogade mitt framför sig
Citera
Medlem
Adrian11s avatar
Den misstänkte gärningsmannen bakom terrordådet i Stockholm skulle utvisas från Sverige men utvisningen kunde inte verkställas, uppger polisen. Ytterligare en person har anhållits, misstänkt för inblandning i terrorattacken, uppger Aftonbladet och Expressen.
Den misstänkte gärningsmannen, en 39-årig man från Uzbekistan, har sökt uppehållstillstånd i Sverige men fått avslag. Ärendet överlämnades från Migrationsverket till Stockholmspolisen då personen avvikit. Det följde då inte med några särkskilda uppgifter från Migrationsverket eller Säkerhetspolisen.
Den 24 februari efterlystes mannen som avviken. Utredningen om möjliga medhjälpare till 39-åringen fortsätter men polisen ser ingen konkret risk för fler attentat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
De stora är väl att de hände mitt i centrum. Hade varit ute i någon trasig förort hade ingen bryt sig?

Ja politikerna och riksmedia hade inte brytt sig om han körde på 4 pers i Luleå eller eldade upp en pizzeria i Borlänge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är ju det som jag undrar. Det träder fram företagare som använt honom - trots att han saknar rätt att vistas här...

Det visar väl att byggbranschen behöver en rejäl genomgång.
En del får väl arbeta medans de väntar på överklagan/beslut????.....men jag vet inte om det här ärendet var et sånt...
Citera
2017-04-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Vad exakt är det som Svetarn som person har gjort som är bra ?
Det handlar väl mest om att han inte sagt något idiotiskt än.
Citera
Medlem
Citat:
Så om migrationsverket inte hade utvisat honom hade vi sparat fyra människoliv?

Eller om vi inte hade släppt in fanskapet ifrån början.
Tyvärr har vi släppt in tusentals tickande bomber.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men om man verkligen ville åstadkomma störta möjliga skada så är det ju helt värdelöst att köra med en stor lastbil i centrum i Stockholm.
Ett evenemang ute i någon bondhåla där det inte finns polisresurser och det tar flera timmar innan ambulans och brandkår kan vara på plats skulle ju få större verkar, men kanske inte lika stor massmedial spridning

Jag tror den psykologiska effekten av ett terrorattentat mitt i Stockholms hjärta är större.
Citera
Medlem
En till person är "anhållen" på samma grund som den första (terroristbrott), dock lägre misstankegrad)...

källa: nu på kanal 4
Citera
Medlem
Jag funderar på alla tolkar som nu sitter med på förhör. Ingen som har berättat vad som sagts?
Citera
Medlem
Citat:
Så om migrationsverket inte hade utvisat honom hade vi sparat fyra människoliv?

Om vi sett till att han lämnat landet, men våran lagstiftning fungerar ju inte så. Jävla sjukt system alltså.
Återstår att se om de kan bekräfta att alla de övriga som de inte har koll på, har lämnat landet, eller om ett nytt sjukt illdåd hinner hända.
Citera
2017-04-09, 13:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En person till anhållen 8.45 för brott mot rikets säkerhet enligt TV4. Uppgiften kommer från TR. Märkligt att polisen inte nämnde detta på presskonferensen.

Karin Rosander på ÅM säger nu att den andre person som anhölls i morse är skäligen misstänkt för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in