2017-04-09, 13:20
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Den muslimska terroristen var asylsökande och hans ansökan fick avslag juni 2016. Sen december har han varit här illegalt. Gummiryggarnas land har alltså tillåtit honom löpa fritt även fast han ska utvisas, vilket nu lett till att oskyldiga människor dött och skadats.

Citat:
utvisningen kunde inte verkställas
detta med att utvisningen inte kunde verkställas är ju intressant.
han tillhör alltså en av dessa stackare som inte kan utvisas på grund av repressalier i hemlandet kanske ? här lär han ju få det gott och skönt i ett Svenskt förvar i stället
Citera
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Såvida mgm inte hört olika röster i sitt lilla huvud och som tvingat honom att ta lastbilen och köra över folk, vi vet ju inte vad han kommer säga till sitt försvar. Så var det med galningen som körde på folk på Västerlånggatan för några år sedan, så var det med Knutbymörderskan mfl. De kom lindrigt undan,

Nu finns ju klara bevis för att han sympatiserar med islamistiska terrororganisationer och att det förmodligen är där han hämtat sin inspiration/syfte.
Citera
Medlem
Citat:
Den muslimska terroristen var asylsökande och hans ansökan fick avslag juni 2016. Sen december har han varit här illegalt. Gummiryggarnas land har alltså tillåtit honom löpa fritt även fast han ska utvisas, vilket nu lett till att oskyldiga människor dött och skadats.

Han var inte asylsökare. Utan han ansökte om arbetstillstånd och tillstånd att få bo i landet.
Senast redigerad av DietCoke 2017-04-09 kl. 13:22.
Citera
Medlem
Jaha, då visar det sig nu att avskummet hade ett utvisningsbeslut. Eftersom Sverige bör utvisa de flesta som kommer hit, är det bara en tidfråga innan det smäller nästa gång.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Eftersom man har 4 veckor på sig att lämna landet skulle man nog snarare säga att han varit i Sverige illegalt sedan Januari i år.
Citera
2017-04-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
[b]Regeringen säger att man inte kan skydda sig mot sånt här.
Skilj på de olika tingen. I ett öppet samhälle kan man inte skydda sig mot en rad typer av dåd. Sårbarheten kommer med automatik när du inte stasi-övervakar hela befolkningen och gör inskränkningar i folks vardagliga liv (och inte ens det senare är någon absolut garanti utan kan snarare vara en katalysator).

Att man inte har järnkoll på vilka som vistas inom landets gränser är förstås ett problem men med Schengenavtal och fri rörlighet till och från grannländerna så blir det otroligt svårt att övervaka. Inrikes kontroller är känsligt och rimmar illa med Svensk lagstiftning sedan mycket lång tid tillbaka och viljan att införa dylika system skall man som medborgare vara mycket skeptisk till då man ger en central makt möjligheten till kontroll av den egna befolkningen. Fint och trevligt så länge makten är folk man gillar men mindre roligt i en potentiell framtid när makten och folket är skilda ting.
Övervakning och system för kontroll är verktyg utan samvete som med lätthet kan gagna alltifrån korrupta politiker till kuppmakare eller främmande makt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
detta med att utvisningen inte kunde verkställas är ju intressant.
han tillhör alltså en av dessa stackare som inte kan utvisas på grund av repressalier i hemlandet kanske ? här lär han ju få det gott och skönt i ett Svenskt förvar i stället

Fast han sökte ju inte asyl, utan ett tillstånd för att få arbeta och bo här. Då borde väl inte status i hemlandet spela roll?
Citera
Medlem
Normgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag undrar var han bodde dvs. vem hyrde ut sin bostad åt honom - och under vilket namn. Sen undrar jag varifrån han fick sina pengar - eller är det fortfarande så att man får pengar av staten oavsett utvisningsbeslut? (vill minnas att man ändrade på detta, men kan hända att det bara var ett förslag).

Om man följer pengarna borde man ju få reda på hans kopplingar. Sorgligt om finansiären visar sig vara svenska skattebetalare
Man ändrade på det, nu är det bara minderåriga och barnfamiljer som får ekonomiskt stöd efter att ett utvisningsbeslut vunnit laga kraft och tidsfristen för frivillig utresa gått ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Njaeee jag TROR han hade posten dit (Hjulsta) men bodde i Vårberg (det är vad jag TROR)

Oavsett så finns hans familj så vitt man vet inte i Sverige utan hemma i Uzbekistan.
Citera
2017-04-09, 13:22
Medlem
Karin Wanngård har tydligen intervjuats av Al Jazeera på stan i Stockholm.

Fullt klipp ligger ute på deras Twitter konto: https://twitter.com/AJEnglish/status/851008055080656896

Detta har givetvis dokumenteras redan. Det som hon sa ligger som bild nummer 63 nu: https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Man kan ju fråga sig hur hon har tänkt?

Det blir alltså fortsatt fullt ös med folk från länder med KRIG och TERRORISM? Jag antar att hon gör skillnad på dessa två begrepp av en anledning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Jaha, då visar det sig nu att avskummet hade ett utvisningsbeslut. Eftersom Sverige bör utvisa de flesta som kommer hit, är det bara en tidfråga innan det smäller nästa gång.

Med tanke på att det kan gå upp mot 10.000 utvisade asylsökanden fritt just nu, så ja tyvärr lär det nog smälla till snart igen. Bra system detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Var och en får ha sin teori. Jag tror utvisning och efterlysningen var den triggande orsaken. Sen tror jag dock att han inspirerats av Nice och andra dåd.

Triggande kan jag hålla med om, började planera dådet där i december när han fick beslutet om att lämna landet inom 4 veckor (fattar inte att man gör på det viset, kommer aldrig göra).
Skulle dock inte förvåna mig om han gått med och fått på pränt att hans familj i Uzbek skulle få pengar efter dådet om han dött. Han var tydligen här och jobbade och skickade pengar till fru och barn månadsvis. (Ingen källa, nämns tidigare i tråden). Så ekonomiskt motiv personligen, terrormotiv i det stora.

IKEA-mördaren gjorde sitt dåd relativt spontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in