2017-04-09, 10:30
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Facebook är djävulens hantlangare.
3 av mina vänner har fått sina konton spärrade i helgen.
Orsak? De har spridit bilder på uzbeker-terroristen och de blodiga offren.
Facebook arbetar tillsammans med svenska regimen för att avhumanisera och avidentifiera offren. Det enda som visas i svensk media är bilder på tuffa poliser i commandouniform som springer runt och gör tantingripanden när de hämtar vittnen till förhör. Rutinjobb.
Men då till frågan...
Har de spridit bilder på den felaktigt anklagade? Dvs inte han som polisen har utan en från Uzbekistan, med hizb(?) halsduken? Visserligen har han inte helt rent mjöl i påsen men med detta dåd verkar han oskyldig.
Citera
2017-04-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Han stannade ju till vid Circle K så förmodligen hyrde han den där.

Vad var det för märkte på bilen?
Citera
2017-04-09, 10:31
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förvirrat nu. Det stod Campus Manilla på hennes ryggsäck, vilket inte är samma sak som Manillaskolan. Campus Manilla håller till där Manillaskolan tidigare låg, medan Manillaskolan har flyttat.

Campus Manilla är inte en skola för hörselskadade.
Stämmer, Manillaskolan huserar numera i lärarhögskolans gamla lokaler i Konradsberg på Kungsholmen.
Citera
2017-04-09, 10:33
Medlem
Det har väl inte kommit fram ålder på offren, även skadade? Läste eller hörde att han siktade på barn. Körde eller försökte köra in i barnvagn också, sa nåt vittne.
Citera
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Vad var det för märkte på bilen?

Spelar det någon roll? Jag har ingen aning, men jag har för mig att det var en vit skåpbil.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ortiz
Vad heter MGM?
Rahmat Akilov
http://archive.is/PuNPE
https://archive.is/3bSMi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larswad
Blev lastbilen polisanmäld innan attentatet började?
Hur lång tid mellan stölden och attacken?
Det är faktiskt relevant för det kan visa vilka möjligheter en kompetent säkerhetspolis har att förhindra ett dåd. Särskilt med tanke på tre identiska dåd tidigare.

Lastbilen stals, chauffören försökte stoppa bilen i samma veva som den stals och svängde in på Drottninggatan och slakten började.
Bilen stod med fronten inne i Åhlens innan chauffören hunnit få upp telefonen ur sin ficka för att anmäla stölden.

Attacken började med att lastbilen stals
Citera
2017-04-09, 10:34
Medlem
Kanske dådet var planerat noga men att man inte kunde bestämma platsen eftersom man ju måste ha en lastbil som slägga. En lastbil på tomgång utan chaufför i hytten och planen sattes i verket. Då blev det Drottninggatan eftersom tiden var knapp. Ok, nu spekulera jag givetvis som alla andra men är det inte så det har gått till i övriga terrordåd där en lastbil är vapnet.
Citera
2017-04-09, 10:35
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Det har väl inte kommit fram ålder på offren, även skadade? Läste eller hörde att han siktade på barn. Körde eller försökte köra in i barnvagn också, sa nåt vittne.

11-åring bland offren har dom gått ut med 😕
Citera
2017-04-09, 10:36
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Du kanske rentav menar att Spendrupsbilen var preppad .Att föraren var med på attentatet? Bömben var i camionetten?Hmmm...

Jag menar:
1. Någon mött upp honom och överlämnade en väska.
2. Han hade en mekanism i storleken av ett ciggpaket i fickan.
3. Det som hittades inte tillhör MGM.
4. Bilden är tagen betydligt tidigare än just innan dådet.
Citera
2017-04-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Kanon, tack!

Finner slutet på resan märklig dock. Borde man inte "tagga ner" under resan till Arlanda? Känns som han bara irrar runt och väntar på att bli gripen sen.. varför Circle K i Märsta? Det är väl en bit ifrån där linjen 583 stannar?

Eller så är han bara förvirrad och så pass uppjagad att han inte har styr på sig själv.

Motsäger lite det jag tänker om att det skulle vara planerat.. eller om det var planerat att han skulle stryka med på kuppen.

Mycket att spekulera i..

Jag tror definitivt att det var ett planerat dåd. Men han planerade nog inte att överleva färden med lastbilen. Då fick han nog panik och betedde sig irrationellt.
Citera
2017-04-09, 10:37
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Breivik opererade väl utifrån kristna värderingar?
Det var en väldigt naiv fråga. Tror du på allt som galningar påstår, eller har du bara noll koll på kristna värderingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in