2017-04-08, 22:17
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är ingen expert men följer läget. Min bedömning är att Al Qaida är stendött. Antingen är det för IS eller mot IS. Åtminstone i Syrien och Irak. Men i Syrien är situationen annan än i Irak. I Syrien pågår inbördeskrig där regimen med stöd av Ryssland och Iran är den ena parten och rebeller av olika slag, förutom IS, är den andra parten. Och sedan finns också IS som tappar mark hela tiden i Syrien och i Irak. Men i Irak, till skillnad mot Syrien, finns en enad front mot IS ledd av staten.
Kaukasus och jihadism leder en osökt till IS.
Mängder av Uzbeker och Tjetjenier har tagit värvning de senaste åren och ofta har de höga befattningar,Commanders osv.
Här är en Uzbekisk IS division.
https://syrianfreepress.files.wordpress.com/2015/01/young-uzbeks.jpg
Citera
2017-04-08, 22:18
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ingen advokat i världen kan rädda honom ifrån livstid. Lugn nu.
JE kan lika gärna tatuera in "empatilös" i ansiktet. Hade han haft heder hade han tackat nej
Citera
2017-04-08, 22:19
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skivporr
Du behöver ställ dig frågan: "Vill jag leva i en demokrati eller inte?"

Kanske även: "Tycker jag att det finns grundläggande mänskliga rättigheter som gäller alla levande människor?"

Tyvärr så måste vi låta honom försvaras. Annars faller vi på eget grepp så att säga.

Demokrati kan väl innebära att vi är eniga om att inte försvara en terrorist? Tänk utanför lådan?!
Citera
2017-04-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Hade gärningsmannen lastbilskökort?
Relevant fråga? Hoppas du på trafikböter.
Citera
2017-04-08, 22:20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Hur kan en offentlig försvarer plötsligt bli Johan Eriksson?!

Är han den billigaste advokat vi kan hitta?!

Hur fan kan han föreslås??!!!

Det är ju som att erbjuda terrorist svinet Hotel ist för häktescell.

Missförstå mig rätt nu men borde inte den billigaste enklaste advokat föreslås?!

RA har troligen själv önskat att få just den advokaten och då måste TR godta det om inte starka skäl föreligger emot. Detta till skillnad från i t.ex USA där den som önskar en särskild advokat och inte nöjer sig med rättshjälp får betala det själv.
Citera
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Det kanske ses som pojkstreck och bus även om man försöker försvåra utredningen av en terrorattack? Är det någon gång det är berättigat att skjuta stenkastarna så borde det vara nu! De krigsmålade, fullutrustade automatkarbinerna som NI har kan väl inte bara användas som pynt...
Jag gjorde min militärtjänst i början på 90-talet. När jag gick högvakten på nyårsafton och frågade mitt befäl vad jag skulle göra om någon skulle skjuta raketer mot mig blev svaret:
Det är fullt befogat att använda vapnet om någon skjuter mot dig för att åsamka skada!

Med andra ord, polisen bör kunna försvara sig på samma sätt med de medel som finns om dom blir attackerade.
Skillnaden är tyvärr att jag gjorde lumpen i en annan tid som inte är lika verklighetsfrånvänd och skitnödig.
Citera
Medlem
Citat:
Hur kan en offentlig försvarer plötsligt bli Johan Eriksson?!

Är han den billigaste advokat vi kan hitta?!

Hur fan kan han föreslås??!!!

Det är ju som att erbjuda terrorist svinet Hotel ist för häktescell.

Missförstå mig rätt nu men borde inte den billigaste enklaste advokat föreslås?!

Ta lite valium. Timtaxan är samma för alla offentliga försvarare.
Citera
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
Alla advokater i sådana mål får samma arvode. JE har tagit på sig att vara MGM:s offentliga försvarare och blir således inte "dyrare" än en sämre advokat.

Antagligen ökar man i aktning hos fröken Ramberg om man skyddar "stackars" terrorister.

Nej men på riktigt, gör man en bra insats och får till ett oväntat milt straff stärker man nog sin aktie som advokat och kan således ta högre arvoden framöver. Så rent taktiskt ganska smart att ta sig ann ett sånt här uppdrag. För misslyckas man blir inte folket ledsna, eftersom alla vill att han döms hårt.

För övrigt får vi vara lyckliga att det inte direkt är intelligenseliten som satsar på att vara terrorister i Sverige. Fyra döda på två dåd är inte direkt en bra ratio.
Citera
2017-04-08, 22:21
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Då har Sverige kanske fått sitt första IS terrordåd.

Taimour abullwahab är ju pionjären inom terrordåd i Sverige. Men den stjärnan sprängde sig sjäv i bitar och trodde väll dom sista sekunderna att han skulle bli martyr...men icke...han vart bara en uppsvullnad exploderad version av sig själv...
Citera
2017-04-08, 22:21
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Demokrati kan väl innebära att vi är eniga om att inte försvara en terrorist? Tänk utanför lådan?!

Vilken låda? Om snubben är skyldig kommer han åka dit ändå.
Citera
2017-04-08, 22:22
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Precis vad terroristerna önskar skulle hända. Nu får han guldstjärna av IS.

Herregud, finns verkligen inga mer lättmanipulerade än rasister.

Vill du sarga ett land och störta demokratier inifrån OCH samtidigt få nya rekryter? Enkelt, gör som IS och Ryssland. Sprid anti-muslimsk propaganda eller utför terrordåd i islams namn och vips så tuggar alla hjärndöda geléryggar fradga och skiter i byxan och ger sig på den egna befolkningen med hatretorik och röstar på anti-demokratiska partier.

Sverigevänner? Quislingar hela jävla bunten.

Haha nu får du ta och ge dig. Tror du seriöst att några muslimer i andra änden av världen bryr sig om vad som händer i Sverige? Newsflash, de bryr sig inte ett jävla dugg. Däremot bryr de sig om att västvärlden ska ge fan i mellanöstern. Du förstår, de vill ägna sig åt sin verksamhet i fred. Detta gäller för all terrorism som är sprungen ur någon av de stora terrornätverken. När det gäller enskilda individer som gör det så är det så enkelt att de hatar vårt sätt att leva. De hatar att vi är orena, att vi inte behandlar koranen och islam med den respekt de kräver.

Visst är det dumt och obildat att påstå att man hatar alla muslimer. Men än dummare är man om man som du försöker få det till någon form av rasism. Det kan aldrig vara rasism att ha förutfattade meningar om folk som har en viss tro. På samma sätt är det inte rasism att säga "Jag hatar alla nazister".
Citera
2017-04-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Är utanför lägenheterna i Vårberg några journalister annars lugnt. En VG Norge reporter på plats

Adress i Vårberg ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in