2017-04-08, 17:31
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Var har du fått uppgiften om att en har dödförklarats på sjukhus? Enligt vad jag vet så var alla fyra klart döda redan på plats, men den fjärde dröjde uppgifterna om på grund av att denne inte hittades förrän några timmar efter dådet

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det sa sjukhusledningen igår.

Om jag inte minns fel sa de uttryckligen att den fjärde personen avlidit på sjukhus. Inte "bara" dödförklarats. Tror det var på SVT:s live-sändning jag hörde det iaf.
Citera
2017-04-08, 17:32
Medlem
Snoddas_pappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triq
Den körde i 80-100, så om den nu bestämt inte kan köra fortare än 90km/h (vart du nu fått det ifrån???) så körde den väl i 80-90.

Nöjd?
Alla tunga lastbilar är spärrade vid 90km/h
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Var uppe vid wallingatan där lastbilen stals... blev lite konfunderad över spåren på marken; någon som vet om den stals på wallingatan och backades ut på drottninggatan eller körde han runt ett kvarter för att komma ut på drottninggatan högre upp? Den påkörda bilen på wallingatan står kvar och på den ser det ut som om lastbilen kommer kom från drottninggatan för att sen köra runt kvarteret innan attacken.
Citera
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Nej, för jag såg facebook profilen till mammans kompis som även efterlyst flickan Irene Bonnier heter hon. Hon blev tvungen att ta bort efterlysningen från sin sida pga mkt flashback folk som kom till hennes sida å skrev och länkade bilder / FB tråden att det var Ebba på bilden.

Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).
Citera
2017-04-08, 17:33
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Han ska inte vara kvar här. Punkt.

Jaha så att han kan gå fri sen eller? Om man skickar han till Uzbekistan kan man inte garantera att han faktiskt kommer sitta.
Han ska ruttna i finkan här tills han dör helst.
Citera
2017-04-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampass
Hon som går i bakgrunden och pratar i mobil, är photoshoppad på bild 4.

Vad menar du vad baserar du det på?
Citera
2017-04-08, 17:34
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror knappast att polisen och Ygeman ljuger om detta. Om teorin om sprinklersystemet stämmer kan det mycket väl ha kommit flera smällar i följd, en från varje krutladdning som utlöstes.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Om jag minns rätt så var det något vittne (anställd på butiken Make Up Store?) som pratade om att det "sköts i taket", och det skulle ju kunna stämma med sprinklerteorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kan också ha berott på krutladdningarna från sprinklersystemet.

Finns inget jävla krut i sprinklersystem, använd era huvuden förfan.
Senast redigerad av Ollefjolle 2017-04-08 kl. 17:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Detta var ett planerat dåd. De var fler och hade rekat lastbilens leveransrutt som alltid stannar till vid restaurangen där han parkerat. De hade också sett att han rutinmässigt lämnar bilnyckeln i lastbilen. jag betvivlar att lastbilen är igång.

De två männen som polisen brottade ner skulle antagligen filma hela attacken. Eftersom föraren ses ringa i sin mobil innebär att det fanns någon som skulle få veta att "jobbet var gjort".

IS kommer snart att ta på sig skulden. IS har defacto redan tagit på sig skulden till dylika brott eftersom de 2014 gick ut till potentiella jihadister att inte komma till Syrien eller Irak utan stanna i sina respektiva länder och utföra ensamdåd.

Det är svårt att få till en sån dödlig attack som denna. Det måste planeras av människor som är djupt övertygade och inte kommer att vika ner sig. Börjar tröttna på att politiker säger att "vi kommer aldrig kunna skydda oss", vi kan skydda oss om vi vill.

Jaså. Att det förekom uppgifter om flera gärningsmännen tidigt igår vet jag men eftersom jag inte har hört något mer om det sedan dess antog jag att det var falska uppgifter. Det står ju ingenting om eventuella kumpaner i de olika tidningarnas sammanfattningar. Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
ALLA personer i "allmänheten" är inte hysteriska fjollor som drabbas av sinnesfrörvängande panik så fort en kris inträffar. Finns många människor som automatiskt håller huvudet kallt och registrerar vad som händer omkring dem även vid kaotiska tillfällen.
Inte alla men de flesta. Varför tror du att vittnesuppgifter oftast är av så otroligt dålig kvalitet?
De flesta människor är inte rationella även om de tror sig vara det. Det finns ingen bekräftad skottlossning överhuvudtaget.
Citera
2017-04-08, 17:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TsarenSvikerAldrig
Dock kom efterlysningen ut efter bilderna. Det finns sjuka människor som tycker det är "kul" att hålla på med sådana här upplysningar. Inte omöjligt att någon sett bilden och sen skapat 11-åriga Ebba.

Jo en sådan exakt matchning ter sig rätt märkligt. Facebook-inlägget är borta så går inte att verifiera. Just att en 11-åring faktiskt är borta är ju dock sant då media varit i kontakt med släktingarna. Men det övriga jo vem det vad folk kan få sig att trolla om.

Oavsett om nu det flickan var Ebba eller någon annan stackars flicka/kvinna kommer den bilden symbolisera den här attacken.
Citera
2017-04-08, 17:35
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Hur vet vi att Irene Bonnier finns? Ingen i Stockholmstrakten med detta namnet och enbart tre i landet enligt Ratsit (23, 56 och 81 år gamla).

Irena var namnet, jag stava fel. Detta är tydligen en vän till familjen, så hon behöver ju inte bo i Stockholm eller? Hon hjälpte till att sprida mammans Efterlysning. Så du kan lägga ner din tanke att det är fake
Citera
2017-04-08, 17:36
Medlem
[quote=Snoddas_pappa|60396902]
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddas_pappa
En lastbil går inte att köra fortare än 90km/h[/QU

Brandbilar är oftast inte låsta till 90, så nej alla tunga fordon är inte låsta till 90 km/h. Men självklart så är det skillnad på vanliga lastbilar och utryckningsfordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in