2017-04-08, 14:22
Medlem
Från Rustams sida för 6 minuter sen: Assalamu alekum varahmatAllahi wabarakatuh! På svenska medier och andra diverse webbsidor sprids nu mina bilder och info om att man har häktat mig med anklagelsen av att jag har varit inblandad i gårdagens terrordåd. Så jag vill därmed informera alla att det inte stämmer med verkligheten. Jag är hemma och mår bra. Självklart har jag inget att föra med dåden. Polismän har varken kommit hem till mig eller ringt mig, samt de aldrig hört talas om min existens.
Angående desinformationen källa så tycker jag att det är ryska myndigheter som ligger bakom det just eftersom de redan är proffsiga i användningen av sådana sätt av desinformation. De slängde bara mina bilder med felaktig information i de sociala medier och sidor med nationalistiska bakgrund. De har sväljt det i sin tur och fixade till hela arbetet för dem och spred fel information om mig vidare.

Jag vill och kräver vederläggning från varje sida och person som har publicerat sån slags information på sociala medier eller webbsidor! I annat fall blir jag tvungen att vända mig till domstolen och få min rätt prövad dör på ett officiellt sätt!

Så med andra ord är det inte han som alla pekat ut....
https://vk.com/id357158184
Citera
2017-04-08, 14:22
Medlem
M829A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Nån som vet om Uzbekistanier ofta söker asyl och om dom ofta får asyl?
Enligt Migrationsverkets statistik så avgjordes 399 asylansökningar från Uzbekistan år 2016,varav 99 (25%) beviljades asyl i Sverige.
Citera
2017-04-08, 14:23
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
Ja det är ju ett av flera stora frågetecken. De olika uppgifter som jag hittills har sett om hur han/de försvann från platsen:

Scenario ett:
En ensam förare tog sig ur hytten och blandade sig med den flyende folkmassa.
Tog sig ner i tunnelbanan.
-?
Måste då sedan ha bytt till pendeltåget mot Märsta som var det enda och sista pendeltåg som gick av någon anledning enligt vittnen. Där har han sedan irrat runt i timmar eventuellt skadad för att upptäckas inne på en mack i ett förvirrat tillstånd, och sedan plötsligt satt han i en vit skåpbil i vilken polisen upptog en vild biljakt på honom. Jakten avslutades vid en badplats? (???)

Scenario två:
Fyra (!) män tog sig ut ur förarhytten guns blazing, beväpnade med kniv samt skjutvapen med vilka de sköt och högg mot folk runtomkring hejvilt. De fyra försvann spårlöst i okänd(a) riktningar.

Scenario tre:
En ensam förare kastas mot vindrutan som krossas, förarhytten tar eld. (sedan ingen mer info)

Scenario fyra:
En ensam förare tar sig ut ur förarhytten och förföljs sedan av två "hjältevittnen". Men hur länge förföljer dom honom, sitter de med en halvtimme på pendeln o bara kollar på honom och ända ner till irrfärden i Märstas grönområden? Hur/när/var avbröts vittnenas förföljelse och återupptogs av polisen?

Scenario fem:
En ensam förare tar sig ut ur hytten och flyr och lämnar sedan blodspår på en trappa vid kungsgatan. På något mirakulöst sett vet polisen omdelebart att det är förarens blodspår och tar hans DNA och hittar honom sedan direkt i Märsta (i en skåpbil, på en mack, vid en badplats).

Detta är alltså allihopa olika scenarior som har beskrivits i media senaste dygnet!!!!

Ett till: två vittnen hade ju tyckt han betett sig underligt och var lik den bild man satte ut i media, inne på macken hade en väktare larmat polispatrull som råkat befinna sig i närheten och de hade tagit upp jakten på honom och fått brottat ned honom innan det blev stopp och då hade han rabblat bekännelse om dådet halvt på sitt hemspråk halvt på svenska. Läst idag.
Citera
2017-04-08, 14:23
Medlem
RistoKarvinens avatar
Senaste presskonferensen? Någon?
Citera
2017-04-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtenssjal
Hur kan Gärningsmannen ha seglat under SÄPO´s radar när det klart och tydligt framgått på sociala medier att han poserat med en halsduk som utrycker stöd för Hizb-ut Tahir. En organisation som arbetar för en världsomspännande islamisk stat – ett kalifat efter mönster från profeten Muhammeds tid som manar till kamp mot världsliga och oislamiska regimer. Ändå påstår man att man inte kunnat få det bekräftat att mannen skullevara en säkerhetsrisk. Är det här en skandal som man nu försöker att tysta att skademinimera?

Personen du tänker på är inte den misstänkte.
Citera
2017-04-08, 14:24
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, man har bara väntat på det här. Drottninggatan och lastbil får en ju verkligen att koppla ihop det på ett visst sätt.

Trump får alltid rätt, ibland är han tidigt ute som när det gällde Bryssel, men rätt blir det tyvärr alltid.
Rätt? Det är lite komiskt att du påstår det. Han hasplade ur sig skitsnack om Sverige och över en månad senare stjäl en trolig islamist en lastbil och dödar oskyldiga människor. terror som pågår konstant i hela världen. Ja, i sanning är Trump ett orakel.

Jag hoppas innerligt polisen reder ut detta snabbt så vi får klarhet och vilda spekulationer kan upphöra. Måtte det vara gärningsmannen som de gripit.
Citera
2017-04-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronPelle
Här har ni foton från olyckan. VARNING!! EXTREMA BILDER

Ingen kropp vid skon som ligger där. Har väl kanske släpas framåt av lastbilen om lejonet satt fast på den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fentahorsen
Från Rustams sida för 6 minuter sen: Assalamu alekum varahmatAllahi wabarakatuh! På svenska medier och andra diverse webbsidor sprids nu mina bilder och info om att man har häktat mig med anklagelsen av att jag har varit inblandad i gårdagens terrordåd. Så jag vill därmed informera alla att det inte stämmer med verkligheten. Jag är hemma och mår bra. Självklart har jag inget att föra med dåden. Polismän har varken kommit hem till mig eller ringt mig, samt de aldrig hört talas om min existens.
Angående desinformationen källa så tycker jag att det är ryska myndigheter som ligger bakom det just eftersom de redan är proffsiga i användningen av sådana sätt av desinformation. De slängde bara mina bilder med felaktig information i de sociala medier och sidor med nationalistiska bakgrund. De har sväljt det i sin tur och fixade till hela arbetet för dem och spred fel information om mig vidare.

Jag vill och kräver vederläggning från varje sida och person som har publicerat sån slags information på sociala medier eller webbsidor! I annat fall blir jag tvungen att vända mig till domstolen och få min rätt prövad dör på ett officiellt sätt!

Så med andra ord är det inte han som alla pekat ut....
https://vk.com/id357158184

Han sympatiserar säkert med ISIS då han gör ISIS fingret på sin tredje profilbild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Med ett dygn passerat efter attacken, tror du då att hon blivit kidnappad/bortförd?
Hade hon varit bland de skadade hade deras anhöriga varit underrättade vilket de inte är då mamman uppdaterade sin FB för nån timme sen med efterlysningen. Vi alla vet att tyvärr är det Ebba som ligger där.

Nej det vet vi inte. Det har även sagts att det är en 19 årig kvinna.

Jag hoppas att hon är i säkerhet hos någon eller instängd någonstans och givetvis hittas snart...

Jag finner det osannolikt att bilden inte på detta dygn nått anhöriga eller anhörigas bekanta. Jag tror och hoppas att det inte är hon då efterlysningen lades upp så sent samt att hon enligt uppgift skulle befunnit sig i ett annat område.

Det är såklart fruktansvärt vem det än är på bilden iofs
Citera
2017-04-08, 14:26
Medlem
Roedoress avatar
Nyss spärrade man av E4:an norrut vid påfarterna Väsby/Infra.

Massor med polisbilar kom åkandes med blåljus i närmare 200km/h. Även ambulans med blåljus.

Nya tillslag i Märsta?
Citera
2017-04-08, 14:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
FBI arbetar för fullt, var så säker. De gör de alltid när amerikanska intressen eller amerikanska medborgare drabbas. Det är bla därför polismyndigheten säger att identiteten hos alla (läs en av) offer inte har fastställts.

Insinuerar du att en av de dödade skulle vara amerikan?
Citera
2017-04-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RistoKarvinen
Var kan man hitta polisens senaste presskonferens nu i efterhand? Alla (svt, tv4 etc) tvingar mig att titta på stammande och ööhhande reportrar istället.

https://www.facebook.com/pg/polisen/videos/?ref=page_internal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in