2017-04-08, 14:09
Medlem
Utbrytarens avatar
Presskonferensen nyss.

Misstankarna har alltså stärkts mot 39-åringen.

Om häktningsframställan. Senast 12 imorgon.

Intressant att 39-åringen tidigare har förekommit i säkerhetspolisens underrättelsearbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cattivo
Varför får jag känslan av att flashback detektiver är snabbare och effektivare än samtliga myndigheter?
För att myndigheterna håller på den information de har.
Citera
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har någon annan källa bekräftat avpixlats påstående?
Inte vad jag sett.
Citera
2017-04-08, 14:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
Boston bombaren blev dömd till döden, finns det något parti som nu vill ha dödsstraff i Sverige?

Så länge vi är med i EU hade vi inte kunnat återinföra dödsstraffet ändå.
Citera
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Staten betalar kalaset.

Stjärnadvokaten ar det för att han vill vara i media. Han får inte speciellt bättre betalt för jobbet. Han har säkert skrikit efter det, men säger att ALLA ska ha en försvarare och han bara upprätthåller demokratin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Hörnet han krashar in i är mestadels glas, uppenbarligen har han använt bälte. Han slår även in i Betongsuggelejonen vid korsningen vilket sänker farten.
En del bilder på lastbilen från den här artikeln:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4390436/Truck-rammed-group-pedestrians-Stockholm.html

Lastbilen ser inte så demolerad ut. Den där krashen klarar man med bälte på, fanns säkert även krock-kudde i lastbilen.

Inte alls förvånande, sen är snubben idiot och har adrenalinpåslag.
Inga större konstigheter.

Kanske använder han även droger, men elden då? Jag gissar att den uppstod ganska så omgående, kanske t.o.m I samband med en explosion? Hur klarade han den?

Och om han nu verkligen var skadad (polisen säkrade DNA spår, gissar det handlar om blod) så hur kunde han då ta sig obemärkt ned ti ll tunnelbanan, upp igen, på ett Arlanda Express tåg (gissar att det finns konduktörer där? för att sedan sätta sig på en buss till Märsta? Allt låter helt osannolikt, som någonting ur en Bret Easton Ellis-roman, där ingen bryr sig om något eller någon annan än sina egna förehavanden!
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad jag förstår verkar han inte vara folkbokförd i Sverige.

Korrekt namn på folkgruppen är uzbeker. 2000-2016 sökte cirka 6300 personer som uppgav sig vara från Uzbekistan asyl i Sverige (ca 1% av det totala antalet sökande)

År 2016 fattades 399 beslut i asylärenden rörande personer från Uzbekistan. En knapp tredjedel av besluten i sak (exkl återkallade) - 99 personer - fick asyl beviljad.

https://www.migrationsverket.se/download/18.585fa5be158ee6bf362fd2/1485556063045/Asyls%C3%B6kande+till+Sverige+2000-2016.pdf

https://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac3871592564/1485556054285/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2016+-+Asylum+decisions+2016.pdf

Kan tilläggas att många uzbeker hade goda grunder att söka asyl. Den just avlidne diktatorn Islam Karimov brukade koka oppositionella uzbeker levande i olja.
Citera
2017-04-08, 14:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Varför skall Trump säga något överhuvudtaget nu?Han har ju rätt i allt han sa om SverigeMen fick bara kritik av vår Regering samt media

Ändå gick Europa och Sverige ut och fördömde muslim attacken på bögklubben.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fandja
Fast bilden på den delade kvinnan kom redan igår kort efter attacken... och bilden på försvunna ebba las väl ut sent igår eller idag?

Jodå, men att föräldrarna förmodligen inte kunde få tag i henne och trodde nog att det var pga avspärrningen och att det knappt gick att ringa osv i Stockholm under den tiden.. Då jag själv såg bilden på flickan tidigare idag så kopplade jag det direkt till bilderna på den döda 'kvinnan'. Hennes ytterkläder var förbaskat lika men hårfärgen stämde inte helt och hållet, tror jag?
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, dom har inte dementerat. Dom kan bara inte bekräfta det.

Sen om det beror på att de är förbjudna eller inte vill eller har hört på omvägar att det har pågått skottlossning och inte vill fastställa att det är så framgår inte av polisens svar.
Man kan ju även tänka sig att de tidiga rapporterna om skjutningar på annat håll kan vara helt "vanliga" skjutningar som inte har med detta terrordåd att göra. Det skjuts ju rätt friskt hela tiden bland kriminella blattar, utan att det har någon direkt terrorkoppling.
Citera
2017-04-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Tycker inte jag. Jag vet att de har fullständigt koll med de som är ett hot. Impulsiva psykopater kan man inte ha koll på. Är det inte planerat så har de ju inte haft möjlighet.

Det är så djävla lätt att i efter kritisera.
Du har ingen aning om hur många gånger de räddat vårt land med sitt jobb i det tysta.

Samhället lägger ner miljarder på övervakning från näringsliv, samhälle osv.

Även om han funnits med tidigare går det ju inte att stoppa en impulsiv handling.

Du vet uppenbarligen inte ett skit.
De visste vem han var. De hade fått en en anmälan långt tidigare.
Citera
2017-04-08, 14:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Precis därför jag poängterar att jag inte trodde på en dynamitfylld lastbil. Utan att ha hört det innan skulle jag sagt handgranat eller liknande.

Oavsett så tyder det på att det är dådet inte drogs fram ur röven för att tillfälle gavs utan var, åtminstone delvis, planerat.

och det blev en attans smäll när lastbilen körde rätt in i Åhlénshuset, för en kille uttalade sig idag om att han skulle trott att det var en bomb om han inte fattat vad det var fråga om.
Planerat precis som de som följt mönstret i Nice, Berlin och London faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in