2017-04-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det här börjar bli lite trådsanning. Youtubepostaren, Avpixlat etc. har troligen tråden som källa. Vad vi bör komma ihåg:

- Han är inte uppenbart lik personen på övervakningsbilden.

- Inte hittat några Bostonbilder på hans Facebook.

- Är FB-profilens identitet, eller ålder, bekräftat?

Kan det vara så att han har ett ytterligare facebookkonto ( kanske under annan identitet ) som bättre överensstämmer med de uppgifter som AB refererar till ? Det konto som diskuteras stämmer inte riktigt med AB:s beskrivning ( å andra sidan har de ofta inte koll på vad som ger uttryck för exempelvis "IS-sympatier" ).
Citera
2017-04-08, 11:16
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kommer FUP bli offentlig eller kan den typ "hemlighetsstämplas"?
Att den skulle bli sekretessad i sin helhet har jag svårt att tänka mig. Under förutsättning att åtal väcks så kommer den nog, ser ingen anledning till att den inte skulle det. Att myndigheterna skulle bura in folk på hemliga grunder är nog ej troligt.

Dom släppte ju till och med FUP för skoldådet i Trollhättan trots att GM var ihjälskjuten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrgurra
För att fälla ut lastrampen måste bilen vara igång. Bilen går inte att låsa när den är igång och man lastar av.
Så då finns inte mycket för chauffören att göra.

Välkänt problem bland transportörer i storstad att kapningsrisken är stor.

Trängseln gör också att dom får stå en bit ifrån dörren dom ska leverera till så det blir några minuter då bilen är igång vidöppen.

Måste den? Har sett flera lastbilar vid Hötorget som lastat ur saker (blommor och frukt och grönt) som varit avstängda när de ändå använt lastrampen. Så det stämmer inte det du skriver.

Nej, men då får man väl stänga av den om man ska låsa den. Dessutom inte hälsosamt för miljön att lastbilar står och spyr ut avgaser i flera minuter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Vem har sagt att han startade branden. Om du kör i 50km i timmen in i väggen så är risken stor att lastbilen börjar brinna.

Jag är mycket tveksam till att en lastbil som krockar på det sättet, där förarhytten inte är mer skadad än vad den faktiskt är, skulle börja brinna. Jag tror definitivt mer att det är föraren som försökt få igång sin bomb. Men som jag påpekade tidigare, det är en teori. Som tur är verkar ju inte bombbyggande vara den primära kunskapen i dessa kretsar...

Edit: typo
Citera
Medlem
Och IS har ännu inte tagit på sig dådet?
Citera
2017-04-08, 11:17
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Det finns inga skottskador vad du vet menar du nog.
http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/en-person-skjuten--misstankt-mordforsok/

Sjukhusen tar emot fler personer än bara de som kommer från det här dådet.

Man har ju massvis med vittnesuppgifter om skottlossning. Hörde själv på radion igår. Även journalister uppgav detta. Sen om någon träffats är en annan femma...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kan det vara så att han har ett ytterligare facebookkonto ( kanske under annan identitet ) som bättre överensstämmer med de uppgifter som AB refererar till ? Det konto som diskuteras stämmer inte riktigt med AB:s beskrivning ( å andra sidan har de ofta inte koll på vad som ger uttryck för exempelvis "IS-sympatier" ).

håller med, tycker inte heller bilden är lik, bilden är en yngre gm
Citera
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Nice-terroristen hyrde den största lastbilen som han kunde få tag på.
Du tror m.a.o. att det är en ren slump att terroristerna siktar in sig på så stora lastbilar som möjligt?

Läs på om tröghetslagarna min makalöst obildade vän!

Nej jag vet inte? En människokropp är lika känslig för en bil på två ton som en lastbil på 30.
Beroende på hur gatan ser ut så kan båda fordonen orsaka förödande skada. Tänk om en bil hade kommit där i 150-200 km/h istället?
Citera
2017-04-08, 11:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
massor av bilder på nätet av åhlens/drottng

inga bilder på fridis, etc där skottlossning skulle skett

conclusion?

Fridhemsplan var en Facebook sanning. De skjuter vid Fridhemsplan, åk inte dit.
Massiv spridning.

Aftonbladet refererade dessutom till Facebook.
Citera
2017-04-08, 11:19
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Nej jag vet inte? En människokropp är lika känslig för en bil på två ton som en lastbil på 30.
Beroende på hur gatan ser ut så kan båda fordonen orsaka förödande skada. Tänk om en bil hade kommit där i 150-200 km/h istället?

Betongsuggor och trafikljus hade försvårat mer för en personbil än för en stor tung lastbil.
Citera
Medlem
526s avatar
På nästan alla bilder på GM (från ryska facebook) så gör han tecken med pekfingret fingret upp. Samma med hans barn. Det är flera av hans söner som gör samma sak

Vad betyder det? Är det något religiöst tecken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Kan ingen burit dit henne menar du?

Låt säga att hon blev påkörd på övergångsstället... bussen kraschar in i Åhlens 10 m ifrån henne... det börjar ryka... eventuellt brinna... hon kan inte röra sig... och någon är rädd att bilen kanske ska explodera... hon ligger där och skriker... är nog inte helt otänktbart att någon springer fram och släpar/bär bort henne till området du har markerat.

DISCLAIMER: Jag var ej på plats. Det här är en vild spekulation.

Detta är alltså en enskild incident menar du? Någon annan var inne på det också, SL-bussen körde på henne i tumultet som var några 100meter därifrån. (var även min spontana tanke men då hade jag inte fattat alls vad som pågick på Drottninggatan och andra sidan Åhlens)

Så du förstår avståndet, Det är alltså hela Åhlens-husets diagonal, höftar till med att det fågelvägen är 170m betonghus emellan min iakttagelse och den "stora" händelsens SLUT-punkt. Samt har knappt ingen samröre alls med lastbilens rutt till slutpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in