2017-04-08, 04:30
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Det är väl klart att det funkade mycket bra idag med tanke på att de för ett par dagar sedan hade en terrordrill med liknande scenario i Stockholm där de övade hur de skulle samarbeta inom de olika instanserna.

I princip alla terrorattacker föregås av en drill - titta från Brevik och framåt. Händelserna har föregåtts av en övning i samma område som sedan attacken händer på. Coincidence? Don´t think so. Gör er egen undersökning ifall ni inte tror mig och sen kan ni fråga er om det statistiskt sett är möjligt. Allt jag kommer att tillföra ämnet - har ingen lust att försvara eller övertyga. Kolla själva ifall ni orkar.

Off Topic
Jag tror det kan vara lämpligt att öka medicineringen

On Topic
Finns det några uppgifter på kring de skadade/avlidna annat än antalet?
Ålder/kön/…
Man tycker att det rimligtvis borde ha läckt ut något via socialmedier om någon anhörig som blivit skadad…
Citera
2017-04-08, 04:31
Medlem
Mannen som talar i videon verkar vara samma person som flera här har länkat till, alltså Uzbeken.

Hizb ut-Tahrir propaganda.

https://youtu.be/0ThGCkQyYmI
Senast redigerad av QWER12340987 2017-04-08 kl. 04:35.
Citera
2017-04-08, 04:33
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det funkade mycket bra idag med tanke på att de för ett par dagar sedan hade en terrordrill med liknande scenario i Stockholm där de övade hur de skulle samarbeta inom de olika instanserna.

I princip alla terrorattacker föregås av en drill - titta från Brevik och framåt. Händelserna har föregåtts av en övning i samma område som sedan attacken händer på. Coincidence? Don´t think so. Gör er egen undersökning ifall ni inte tror mig och sen kan ni fråga er om det statistiskt sett är möjligt. Allt jag kommer att tillföra ämnet - har ingen lust att försvara eller övertyga. Kolla själva ifall ni orkar.

Tror snarare att GM tänkte "OH snap! de håller på med anti-terrorist övningar" , "I better get my move on and do this now!" innan de blir ännu bättre, om det nu ska finnas nån sammankoppling. Annars var det väl bara tur Sverige gjorde dessa övningar nu precis innan.

De hade kanske tillomed fått in nåt tips veckan innan om ett terror dåd och gjorde övningarna efter det, och se där terror dådet blev till verklighet. (från tipset)
Citera
2017-04-08, 04:33
Bannlyst
Personligen tror jag att IS är ganska pissed på uzbeken, då IS och SÄPO hade tyst en understanding om att IS låter bli att bomba Sverige, så får dom vara i fred och planera i Sverige, a win-win-situation.
Jag tror INTE detta var sanktionerat av den muslimska majoriteten i Sverige, eller bland IS-anhängrare, för nu kommer dom få det mycket tuffare i sin fristat Sverige.
Citera
2017-04-08, 04:34
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag vet inte jag. Jag tycker inte att allt tjafs om chaufförens eventuella misstag gällande nycklarna är relevant. För det första så vet ingen av oss säkert hur just denna lastbil är konstruerad och hur bra underhållet på den aktuella bilen var.

Sedan är det oavsett ett typiskt fall av "gjort är gjort". Han hade självklart inte en tanke på att en jihadist skulle kapa bilen och utföra ett terrordåd.

Jag tycker det är intressant att man troligen hittat spår efter en sprängladdning i förarhytten alternativt främre partiet av lastbilen (Källa: Bekant inom polisen). Det visar ju med all tydlighet att dådet var planerat att GM hade med sig detta och placerade det på bilen. Det visar också att han möjligen var inställd på att dö.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2017-04-08 kl. 04:47.
Citera
2017-04-08, 04:35
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Varför hittar man inga fakta på hur gärningsmannen flydde från lastbilen efter den kört in på Åhlens?
Inga frågor om detta till polisen, inga spekulationer i nyhetssändningarna.
Måste väl finnas massa övervakningsbilder/filmer inne från Åhlens, varför så tyst om detta?

Vill du ha en live sändning från förhörsrummet eller?

Fatta att polisens jobb INTE har som högsta prioritet att informera såna som dig om varje steg dom tar. Deras jobb är att samla, sammanställa bevis, förhöra alla på plats + GM. Kommer ta månader innan han blir åtalad och då får man ta del av Fupen som då är offentligt material.

Det har fan bara gått 12 timmar

Citat:

Japp, svenska staten är ansvariga jävla koko, man blir orolig när man läser såna här inlägg.

Att vara skeptisk till allt är sunt, men du lider av någon sjukdom.
Citera
2017-04-08, 04:35
Medlem
Citat:
Personligen tror jag att IS är ganska pissed på uzbeken, då IS och SÄPO hade tyst en understanding om att IS låter bli att bomba Sverige, så får dom vara i fred och planera i Sverige, a win-win-situation.
Jag tror INTE detta var sanktionerat av den muslimska majoriteten i Sverige, eller bland IS-anhängrare, för nu kommer dom få det mycket tuffare i sin fristat Sverige.

uzbeken, eller vad han hette, var IS-anhängare och IS hade Sverige med på sin lista bland mål att utföra terror dåd i. De kan fortfarande använda Sverige som fristat att planera sina terror dåd, eftersom vi har inte resurser att fånga alla ändå.
Citera
2017-04-08, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja, eller att nyckeln sätts i kontrollpanelen för hydrauliken istället, så att motorn startas därifrån men inte kan köras iväg? Alt. helst bara behöver ligga i förarens ficka (närhetssensor).

Fast vad skulle vara vitsen med detta egentligen om det rör sig om en fanatisk person som bestämt sig för att kapa en lastbil?
Det enda som händer då är ju att en chaufför hittas död också, alternativt med lite tur att de inte stack kniven i honom utan bara hotade honom, skulle vilja se den chaffis som inte lämnar ifrån sig både nycklar kort och plånbok när denne helt oförberett får en kniv mot halsen eller en pistol rent av.
Folk tycks ha glömt att lastbilen som kapades i Berlin togs med våld och att den chauffören numera inte finns.
Chaffisen i det här fallet blev ju påkörd när han försökte stoppa personen, visserligen så pass lätt att chocken han fick är ett större problem det säger ju lite om vad personen som stal lastbilen är kapabel till.
Skulle inte tro att en nyckel eller kort i fickan hade stoppat honom heller även om det var en spontan grej, vilket det knappast var då han tycktes vara rätt duktig på att köra en lastbil av filmsnutten som visades i nyheterna att döma inte alldeles lätt för en novis att dra iväg i en sådan och få upp duktigt med fart, visserligen var den säkert automat men lite kunskap krävs det i alla fall.
Citera
2017-04-08, 04:39
Medlem
Citat:
Varför hittar man inga fakta på hur gärningsmannen flydde från lastbilen efter den kört in på Åhlens?
Inga frågor om detta till polisen, inga spekulationer i nyhetssändningarna.
Måste väl finnas massa övervakningsbilder/filmer inne från Åhlens, varför så tyst om detta?

Från Aftonbladet:

"Efter attacken på Drottninggatan ska mannen flytt genom att först springa ner i tunnelbanan. Sedan ska han, enligt Aftonbladets källor, tagit tåget norrut.
– Han tog sig i riktning mot Arlanda och åkte sedan tillbaka, säger en uppgiftslämnare.
Det är fortfarande oklart om mannen åkte Arlanda Express eller pendeltåg.
– Han hade väl inte någonstans att ta vägen. Han betedde sig märkligt."
Citera
2017-04-08, 04:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milkwater
Från Aftonbladet:

"Efter attacken på Drottninggatan ska mannen flytt genom att först springa ner i tunnelbanan. Sedan ska han, enligt Aftonbladets källor, tagit tåget norrut.
– Han tog sig i riktning mot Arlanda och åkte sedan tillbaka, säger en uppgiftslämnare.
Det är fortfarande oklart om mannen åkte Arlanda Express eller pendeltåg.
– Han hade väl inte någonstans att ta vägen. Han betedde sig märkligt."

Låter som beskrivningen av Christer Pettersons flyktväg efter Palmemordet.
Citera
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
38 år är han väl om han är född 1978 12 27

Dock blir han 39 år i år om han är född 78
Citera
Medlem
https://vk.com/photo357158184_408151225