2017-04-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
20 träffade personer. helt rimligt. de första sernär han kör in sedan hör folk lastbilen och hinner undan. gatan är ganska bred. nog 10 döda innan vi är klara.
Jo det är kanske rimligt. Anrtal döda kan nog stiga som sagt. Många klarade sig nog eftersom de hörde när de small när han brakade in i betonglejonen m.m. I Nice var det ju mörkt, musik m.m. och betydligt mer folk i rörelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Enligt vilken lag mer exakt?
Brott mot trafikförordningen, 1998:1276. KOD 072A - Ej vidtagit lämpliga åtgärder för att förhindra att fordon obehörigen brukas av annan. 2000kronor böter, bara å googla så hittar du flera som fått böter för att lämnat bilet i någon "sekund" p.g.a. dittan och datten.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Härligt att se att Vänstern är här och kämpar. Vad vore det för konstigt om terroristen har fått avslag på sin asylansökan? Det har ju minsann aldrig hänt förut..
Det konstiga är inte att en gärningsman till det här dådet just skulle ha fått avslag på en asylansökan, det märkliga är att någon person skulle ha läckt de uppgifterna till Avpixlat och enbart dem.
Citera
Medlem
vidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
Tvärtom, jag tycker personen ser yngre ut än 12 år. fyfan

ja, håller tyvärr med.
Citera
2017-04-08, 00:22
Medlem
ymfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAESHFIGHTER
De hölls kvar på sjukhuset tills klockan 20.00 - ingen fick gå innan dess.
Hon hade nyligen slutat när vi talades vid. Råkade outa mig själv tidigare så finns säkert några som kan intyga att hon faktiskt jobbar på akuten :-)

Mvh

Tvivlar inte på dina uppgifter utan prioriteringen bara. Men det fanns säkert någon lugn stund. Hoppas hon inte såg för mycket otäckt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Fast hon ser ju lite äldre ut än 11 år
Det tycker jag nog inte. Svårt att tyda ålder på de bilder som finns men tycker det inte ser ut som personen är helt vuxen. Dessutom låter det ju troligt att det skulle kunna vara den där tjejen om när hon har samma färg på kläderna som den som är saknad.
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Fast hon ser ju lite äldre ut än 11 år

Nja, kan ju vara allt från barn till medelålders. Vinkeln och bristen på saker att jämföra med (för att se hur lång hon egentligen var) gör det svårbedömt. Jag tycker dock att det ser ut som ett barn. Oavsett kan vi ju konstatera att kläderna stämmer överens helt.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag hjälper dig med en länk...

http://avpixlat.info/2017/04/07/avpixlat-avslojar-den-gripne-hade-dubbla-identiteter-fick-avslag-pa-asylansokan-i-januari/

Nja nu har ju SD skickat gore bilder sedan detta hände på sociala medier för att få till politiska poäng, så nä, jag tror det då jag ser det med ögon. Tills vidare så är det nog så att denna man som är gripen är just den misstänkte chauffören vilket polisen också misstänker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azerty
Alltså vad är det för fel på folk? Sluta dela bilder på offren! Visa respekt eller har ni ingen? om det varit någon från er familj, hade det känts okej?
Kom igen. Bättre än så är ni!
Ja, det hade faktiskt känts okej. Kanske inte helt rätt ordval med 'okej' men.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
möjligtvis, men de e fan skrämmande att han lyckas ta sig så långt i så fall och att han med -50 IQ går in i en bensinmack när rikslarmet är på?? wtf?

Känns som vi hade brutalt tur att knegaren på macken kände igen signalamentet annars hdae vi aldrig hittat honom???

Jag åkte pendeln från stan precis när det hände. Folk var och sprang på spåret och det var därför förseningar, så det var många människor ombord. Tyvärr kollar man inte så noga på sina medpassagerare. Själv satt jag med näsan i telefon hela resan. De flesta hade väl fullt upp att uppdatera sig om vad som hänt och kontakta anhöriga. Därför han kunde ta sig hela vägen till Märsta.
Dock har det ju inkommit uppgifter att han varit synlig på pendeln.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DAESHFIGHTER
De hölls kvar på sjukhuset tills klockan 20.00 - ingen fick gå innan dess.
Hon hade nyligen slutat när vi talades vid. Råkade outa mig själv tidigare så finns säkert några som kan intyga att hon faktiskt jobbar på akuten :-)

Mvh

notera den TOTALA frånvaron av bilder på nätet från skottlossningar....och gör en analys och tänd lampan....
Citera
2017-04-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Två barn vårdas på sjukhus. En allvarligt skadad och en lindrigare. Enligt reportern på TV4.

Jag brukar slänga in detta ibland så man får något att förhålla sig till, det är inte så lätt att veta vad dom menar med t ex allvarligt skadad. Jag antar att alla landsting har ett liknande kodsystem.

Citat:
Jag frågade av det skälet kommunikationschefen på SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset), Ann-Christine Andersson, vars personal informerar journalister om tillståndet för patienter.
Nej, några knivskarpa definitioner finns inte heller hos dem, men på grundval av bedömningar av medicinskt ansvariga brukar man, enligt Andersson, informera medierna utifrån de här resonemangen:
· Lindrigt skadad = vi tror i nuläget inte att patienten ska få några som helst bestående men av sin skada. Patienter som vi "klassar" som lindrigt skadade får i regel gå hem samma dag.
· Allvarligt skadad = i det akuta läget vet vi ännu inte om patienten KAN få bestående men. Exempel på detta kan t ex vara flera frakturer, rygg- eller skallskador etc. Ofta lägger vi till "ej livshotande" efter ordet "allvarligt" om vi i nuläget anser att personen kommer att överleva. För läsare kan det ju vara viktigt att veta att personen är allvarligt skadad, men med stor sannolikhet kommer att överleva.
· Allvarligt, men stabilt. Så säger vi ofta. Det innebär helt enkelt att personen är allvarligt skadad, men att situationen för närvarande är under kontroll (t ex får vård på intensivvårdsavdelning, har lyckosamt opererats etc). Men ett tillstånd kan också snabbt försämras. En äldre människa kan ju på grund av åldersskröplighet eller andra sjukdomar snabbt bli sämre - även om skadan i sig inte är så omfattande.
· Om vi bara säger "allvarligt" (och utelämnar ordet stabilt) beror det på att det är för tidigt att lägga till ordet "stabilt".
· Kritiskt eller livshotande. Ja, då är det dessvärre så och utgången är då oviss. Vi bekräftar inte dödsfall förrän vi vet att anhöriga är informerade.
Det är, understryker Andersson, alltid den medicinska sakkunskapen som avgör vad som sägs i det enskilda fallet. Samtidigt är sekretessen om de skadades identitet alltså sträng.
" Vi rapporterar bara kön och ungefärligt ålder, inget mer. Är patienten identifierad måste patienten själv få ta ställning till om information får lämnas ut eller ej".
Den här sekretessen ställer ibland till det för journalister och gör nyhetsförmedlingen ofullständig. Men patienters rätt till integritet i förhållande till mediernas rapportering och allmänintresset, det är en annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in