2017-04-07, 23:40
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Tror ni detta har med Trumps agerande mot syrien häromdagen att göra? Tänkte på de missiler han skickat ner.

Trump verkar ju numera ställa sig på rebellernas(läs: terroristernas) sida så det skulle i så fall vara att förövaren känner sig stärkt av att ha USA på sin sida.
Citera
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det verkar vara en 11-årig flicka försvunnen: https://twitter.com/nathbrgstrm/status/850452321595256837/photo/1
Blå dunjacka och lila byxor verkar ju stämma med den där ruggiga bilden.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Tror ni detta har med Trumps agerande mot syrien häromdagen att göra? Tänkte på de missiler han skickat ner.

trump anföll den sekulära regeringens flygfält, dvs de som på riktigt krigar mot sunni-islamisterna. så det är helt ologiskt. trumps bombningar har hjälpt sunnisidan i syrien. och de här terroristerna i europa med muslimsk bakgrund är till 100% sunnimuslimer, aldrig shiamuslimer eller sekulära.
Citera
Medlem
Staybehind är inte inblandat i detta här - sluta trolla
Citera
Medlem
Citat:
Här är en film på när MGM (?) grips: http://www.gd.se/blaljus/julia-fran-gavle-filmade-misstankt-gripande-poliserna-skrek-backa-och-att-det-ar-farligt-har

tror inte det, mgm ska ha gripits i Märsta under kvällen
Citera
2017-04-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Nu finns det förvisso en hel del uzbeker med arabiska som modersmål, men den där id-bilden ska man inte, än så länge, fästa någon vikt till.

Ok. Dock så lär det inte vara speciellt många i Uzbekistan med arabiska som modersmål. Betydligt vanligare i Sverige till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duleee
Nytt gripande i Hjulsta :

7 minutes ago
Enligt Expressen har den nationella insatsstyrkan gripit ytterligare en person med anledning av terrordådet. Insatsen ska ha skett i Hjulsta.
Share
Juan Flores (DN)

Troligtvis kommer det att ske många gripanden men en del kommer att släppas i brist på bevis.
Men jag tror dem har GM snart.
Citera
Medlem
MitchRapps avatar
39:e årig fyrabarnspappa som ger upp utan motstånd? Känns inte som någon som utför attentatet. Tror de ska leta efter en man i 18-25 års åldern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag ifrågasätter att ingen lägger någon skuld på lastbilschauffören.

En absolut förutsättning för att massmördaren skulle kunna utföra sitt vidriga brott var att han hade tillgång till mordvapnet, dvs lastbilen.
För att massmördaren skall kunna få tillgång till denna krävs att han haft tillgång till bilnycklarna.
Lastbilschauffören lät m.a.o. bilnycklarna sitta kvar i bilen.
Detta borde rimligtvis få konsekvenser.

Med tanke på det aktuella vapendirektivet och de hysteriska inskränkningar som råder för legalt vapeninnehav, inbillar jag mig att det skulle avsevärda återverkningar på den vapenägare som lät vapen/slutstycke/ammunition ligga öppet på en gågata.

4 personer hade levt och 15 personer hade inte varit allvarligt skadade om denna lastbilschaufför hade vett nog att ta med sig bilnycklarna.

Då jag själv sommarjobbat som lastbilschaufför under mina universitetsstudier där jag vet jag med säkerhet att man alltid skall ta med sig nycklarna och låsa hytten när man levererar varor till kund.
Nu överdriver du, kaparen hade annars avrättat föraren och kapat lastbilen på det sättet istället. Som i Berlin nyligen.
Citera
2017-04-07, 23:42
Medlem
Utifrån vittnesmål (väg in vittnen i chock).

Polis har skjutit mot lastbilen vid Åhléns, vilket fått föraren att krascha i byggnaden istället för att fortsätta rutten på Drottninggatan. Tre personer har slängt sig ur bilen (oklart innan/efter kraschen). De har varit beväpnade med kniv och flytt platsen, en av dessa gripna i Märsta, osäkert om det är föraren, en eller flera fortfarande på fri fot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Det är ju redan förklarat sju gånger i tråden att lastning/lossning inte funkar på många bilar om inte tändningen är påslagen.
Jaså? Det var något nytt. Konstigt att inte lastbilskaparna har kommit på det än? Vad hindrar dem?
Citera
Medlem
Citat:
Det verkar vara en 11-årig flicka försvunnen: https://twitter.com/nathbrgstrm/status/850452321595256837/photo/1

Det finns en bild på liveleak på en död ung tjej i just lila byxor, mörkblå jacka och blå ryggsäck : (
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in