2017-04-07, 23:13
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Vad hände egentligen med allt snack om skottlossning? Det var ju folk i intervjuerna i t.ex Aftonbladet som sa att de hörde skottlossning osv.

Hörde allt från Fridhemsplan, till Centralen till Mall Of Scandinavia... läste även något om en bomb på T-Centralen, inget utav detta är sant eller?
Även SVT gick ut med skottlossning vid Globen men sen blev det tyst
Citera
Medlem
Ni som hängde ut araben i förväg.. jag finner inga ord för er!
Citera
Medlem
Kim-Ju-Holts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Du kan ha både 30 ström och 15 spänning. Jag har sett båda. Det vanligaste är ju att dom har en strömbrytare i hytten för att slå på bakgavellyften.
Posten har ju som krav att låsa hytten innan man rör skåpet för att inte larmet ska gå. (tillval)
varför är inte falconchauffören gripen för medhjälp? Falconchaufförrens version är inte rimlig
Citera
2017-04-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
https://nyheteridag.se/tipset-till-nyheter-idag-den-2a-april-det-kommer-ske-ett-terrordad-i-sthlms-t-bana/

Verkar troligt enligt mig... dom var så jävla snabba idag, varför tränade dom dessutom terrorbekämpning inne i stan igår 6:e April?

Dom visste SJÄLVKLART detta...

Finns faktiskt en par saker som tyder på att någon form av insikt fanns.
- övning dagen innan i ett försök att skrämmas, påverka
- nörd poliser slänger på sig gasmasker
- nörd poliser springer med adrenalin påslag och dragna vapen längs med gator påtittade av vanliga svenssons
- insats med flera olika "förband" inom Polisen går igång direkt
Citera
2017-04-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är någon förvånad av att putin uttryckte sitt stöd för Sverige? Vi ligger ju inte på plus hos han direkt.
Han uttryckte sitt stöd för Kungen.
Citera
2017-04-07, 23:15
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Men var är den riktiga terroristen? Han som satt bakom ratten? Med tanke på att den gripne enligt polisen inte är chauffören.
Precis. Jag sa det innan med. Ingen reagerade. SvD hade stora rubriker för en stund sen att föraren fortfarande är på fri fot.

Men jag blev rättad av en användare och SvD skriver inte längre att föraren är på fri fot, så det kan väl har skett ett missförstånd.

När jag blev rättad så fick jag förklarat för mig att polisen är inte säker på att den gripna är föraren, men de kan inte heller förneka det.
Citera
Medlem
Någon som vet vem den gripne mannen är? Aftonbladet har visst hittat honom på Facebook.

Citat:

Citat:
På hans Facebooksida har han bland annat laddat upp propagandafilmer för IS. Han har också gillat en bild på blodiga människor, tagen sekunderna efter explosionen vid Boston Maraton den 15 april 2013.

Dom har även pratat med grannen:

Citat:
Aftonbladet har varit i kontakt med en bekant till den gripne mannen.
Hon säger att hon inte kan tro att det är 39-åringen som ligger bakom det som hänt i Stockholm.
– Han har fyra barn och jobbar i byggbranschen.
– Han pratar aldrig politik eller religion, det enda han pratar om att få fler jobb så han kan skicka hem pengar till sin familj.
Hon säger också att han inte bor på den adress där han är skriven, utan söder om Stockholm.

Han ska vara från Uzbekistan.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/BaA97/den-gripna-har-visat-sympatier-med-is
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Någon som sitter på bild på den döda hunden?
Kolla i kommentarerna på liveleak så hittar du den https://www.liveleak.com/view?i=973_1491573257
Citera
Medlem
Timeouts avatar
2 barn är skadade, ett allvarligt En krossad barnvagn

" Plötsligt stod jag där bland kroppar och glassplitter. Jag såg hur någon lade sopsäckar över människor vars kroppar förvridits av lastbilens kraft. Bredvid mig låg en krossad barnvagn."
https://www.fokus.se/2017/04/dadet-pa-drottninggatan/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
https://nyheteridag.se/tipset-till-nyheter-idag-den-2a-april-det-kommer-ske-ett-terrordad-i-sthlms-t-bana/

Verkar troligt enligt mig... dom var så jävla snabba idag, varför tränade dom dessutom terrorbekämpning inne i stan igår 6:e April?

Dom visste SJÄLVKLART detta...
Kan vara en missuppfattning om övningen som SÄPO, polisen och försvaret hade 5 och 6 april.
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-06-polismyndigheten-forsvarsmakten-och-sakerhetspolisen-ovade-terroristbekampning.html
De informerar självklart räddningstjänsten om detta så de slipper eventuella falsklarm.
Vet inte var de övade men möjligheten finns.
Senast redigerad av Jahvet 2017-04-07 kl. 23:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Vad gäller lastbilschauffören så är det ju inte säkert att det hjälpt om han inte lämnat nycklarna i (om det nu är så det gått till) , han hade kanske blivit av med både nycklar och sitt liv om han gjort annorlunda...
Är du helt dum i huvudet i dina antaganden? Har du en spåkula som bekräftar?
Citera
Medlem
joeymaggots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Nyheter idag påstår sig ha fått tips från någon som jobbade inom sjukvården att dom skulle förbereda sig på att något skulle hända dom närmaste dagarna.

Tipset inkom den 2a april.

Hela insatsstyrkan och samtliga stockholmspoliser satt med full skyddsutrustning och förstärkningsvapen beredda, dom första poliserna var framme innan det hade slutat rasa glas från skyltfönstret.

Kom ihåg var ni läste det först!

Låter troligt. Hörde från en bekant att det var polisavspärrningar i vissa delar av sthlm redan någon timme innan dådet skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in