Liken har inte hunnit kallna innan de relativistiserande artiklarna börjar komma. Extremister som försöker göra poänger på det terrorbrott man själva givit en plattform åt. Lars Ströman på Nerikes Allehanda:
Citat:
Terrorismen har en logik. Den är att sprida misstänksamhet, att knäcka förtroendet för samhällets institutioner. Terroristen vill att jag ska se med misstänksamhet på den utländske spärrvakt som jag bad att fylla på mitt SL-kort. Terroristen vill att jag ska se med misstänksamhet på den grupp romska kvinnor jag mötte, som inte längre kunde tigga i centrala Stockholm eftersom stan var avstängd. Terroristerna vill att jag ska se med misstänksamhet på den muslimska kvinna som jag såg försöka trösta en ung tjej som var alldeles förtvivlad. Ingen av de båda kunde ta sig hem på grund av att SL-trafiken var inställd. Terroristen vill krossa demokratin, toleransen och våra institutioner.
http://www.na.se/opinion/ledare/terroristen-vill-att-jag-ska-misstanka-den-muslimska-kvinna-jag-motte
En förvirrad, psykotisk krönika som svävar mellan drömmen om en högreextremistisk vit gärningsman och öppenheten för flera tänkbara motiv. Men ett försök till värdegrundspoänger, medan blodet på Kungsgatan knappt hunnit torka, är det.
Lars Ströman. Terrorns medlöpare och medhjälpare till mord. Journalist.