2017-04-07, 22:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Sjukt egentligen hur mycket mer uppmärksamhet detta får jämfört med IKEA-morden. Minst två fler som dog och olika tillvägagångssätt men ändå. Vad är det som gör att detta helt säkert är "terrorism"?

Tja ,det förljer det numera etablerade mönstret från muslimska mördare. Kör en lastbil in i en folkmassa. Sånt där räknas som terrorism numera, och kanske är det någon lightweight form av det.

Mest är det dock bara mord.

Behring-Breivik gjorde mycket värre grejor.
Citera
2017-04-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Det är svenskt radarsystem i Kiruna som hjälper till att styra västs misiler i Irak/Syrien/Libyen.Inte många vet om det. Den dagen musselmänniskorna predikar det för sina anhängare är vi alla kokta

Och om någon illasinnad "musselmänniska" läser ditt inlägg och inte förstår att det är ett korkat troll som skrivit det och tar infon på allvar så är det i så fall DU som har blod på dina händer. Är du nöjd med det i så fall? De flesta fattar att du bara trollar men ett hett tips är att ge fan i att skriva så mycket dumt skit om saker du inte vet något om.
Citera
2017-04-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
BREAKING NEWS:
För 40 minuter sen. Otroligt att jag inte uppfattat att det ens nämnts på Flashback. Alla är upptagna att skriva här kanske?

Det verkar alltså som att man gripit en misstänkt. Men det verkar vara en till (föraren) som är inblandad?

https://www.svd.se/just-nu-fordon-kor-bland-folk-pa-drottninggatan/om/terrordadet-i-stockholm
Ja, det är precis vad polisen sade på den senaste presskonferensen. Samtidigt ska "Märstamannen" enligt uppgifterna i Aftonbladet ha erkänt att han körde bilen och dödade folk. Jag hoppas att polisen inte gjort ett dyrt misstag genom att publicera bilden på denna och fokusera på honom. Han kan faktiskt casha in massa pengar om han är oskyldig.
Citera
2017-04-07, 22:25
Medlem
tvuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vad får dig att misstänka just den parkeringen?

Polisen har spärrat av vägen där villorna längs med vägen tar slut. Dessutom står det i Märstas lokala nättidning.
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Nu har jag inte hängt med i tråden eftersom jag suttit bänkad vid TV:en större delen av dagen, så detta har säkert redan tagits upp. Men de säger att det är 4 stycken bekräftade döda, 15 skadade. Detta låter ju tyvärr extremt lågt. En lastbil i rasande fart kör 500 m på Stockholms mest använda gågata en fredagseftermiddag, kan knappast sluta vid 4 dödsfall.

Har det framkommit någon uppfattning om detta här i tråden? Tänker främst av folk som var på plats.
Citera
Medlem
STHLM-TLVs avatar
Har uppgiften om att brandlarmet på Åhléns gått igång strax innan lastbilen kom dementerats av polisen?
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Några som precis hinner kasta sig in i en butik innan lastbilen dundrar förbi i rasande fart:
https://www.liveleak.com/view?i=279_1491590064

"Ta hand om era nära och kära så tar vi hand om Sverige", kommer det ur käften på
landsförrädarsvinet till statsminister under kvällens presskonferens.
Jo, vi ser nog fan hur ni har tagit hand om landet era j*vla as.

http://imgur.com/Vw6tQB2
http://imgur.com/frF8GYN
Senast redigerad av Grandioso 2017-04-07 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Jag hörde att det åker runt glada araber och tutar och gör rabia-tecknet i Malmö.
Kan nån bekräfta?

Inte hört någon tuta, men ett glatt gäng med mörkhåriga gossar sprang runt och skrek "Stockholm Jihad" vid den lokala kiosken.
Citera
Medlem
Hunden007s avatar
antar dessa skottlossning är fake news? eller va hände med dessa?
Citera
2017-04-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Soap bar ligger ju på Nybrogatan vid Dramaten, snoddes den där?

/Provokatör
Hörde tidigt att lastbilen stals vid Caliente på Adolf Fredriks kyrkogata. Den film där man ser lastbilen köra sicksack är fotad från korsningen Kammakargatan/Drottninggatan så det kan stämma.

Betyder att han GM kört ca 500m på Drottninggatan otroligt ändå att inte fler blivit påkörda. Fy fan där har man gått många gånger efter jobbet.
Citera
2017-04-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadetkanmantycka
Jag är inte förvånad över att detta händer. Jag tror inte det är sista gången det sker heller.

Vi borde införa förbud mot att lämna nycklar och hytter olåsta i lastbilar och andra större fordon. Vi har sett denna typ av attack flera gånger nu på kort tid.

Jag tycker också att när vi hittar gärningsmannen/männen så ska dessa hängas offentlig på plattan till åskådning. Som poisen säger: detta är en särskild händelse.

GM skulle kunna orsakat ungefär samma skada med en kniv på ett dagis. Det vore att jaga spöken att förbjuda "nycklar i bilen" när det är en viss kultur som är problemet.
Citera
2017-04-07, 22:27
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingston.heter.jag
Är det verkligen klokt att frysa lokaltrafiken för att försvåra flyktvägar,
eller är det bättre att hålla så många linjer öppna som det går (dvs bort från själva dådet)
för att rädda så många möjligt?

Vill verkligen veta hur man tänkt för sådana här scenarion.

De agerar strategiskt rätt. Från en eller ett fåtal gärningsmän kan allmänheten till fot sätta sig i säkerhet rätt snabbt förutsatt att de försöker - de behöver inte tunnelbana eller bil. Samtidigt försvårar man gärningsmännens flykt avsevärt om allmänna kommunikationer försvåras. Möjligheten att helt undkomma eller undkomma (så att man kan begå terrordåd med förnyad styrka), ökar betydligt om man snabbt kan ta sig långt från den plats som polisen säkrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in