2017-04-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiuIV
Jalla! Förstår att det är många som är arga på muslimer nu men ber om förståelse, det finns även svenska män ska som stjäl lastbilar och kör in i folkmassorna! Bara mansplaining alltihop hoppas ni förstår!

Aldrig hört att någon svensk man/kvinna någonsin har kapat en lastbil och kört rakt in i folkmassor. Och då är jag ganska påläst till när det kommer till svensk historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har redan diskuterats i tråden. Kan ha varit krutladdningarna i sprinklersystemet som folk hörde.
Om man tänker på lasten i en bryggeribil som lev till krogar
så innehåller dom tex öl i stora "tunnor" som säkert kan explodera
vid hårda stötar. Jag ser ofta dessa lev där jag bor till krogar och
oftast av Spendups lastbilar.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Bilderna på den förmodade GM från tunnelbanan som visas, det måste väl ändå vara utifrån uppgifter från lastbilschauffören? Det plus tidpunkten. Chauffören måste ha fått kolla på bilder från lämpliga uppgångar och sedan pekat ut honom.

Att han hade luvan uppfälld var nog för att han just visste att det där finns kameror.
Citera
2017-04-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja, det är iofs en intressant filosofisk fråga.

Båda körde faktiskt på folksamlingar med uppsåt att döda. Den ena hade väl psykiska problem. Å andra sidan lär man väl som islamist ha det med.

Bara faktum att SVT visar presskonferens och rapporterar om saken på båda kanalerna tyder på att man anser detta vara allvarligare. Håller med ovanstående. Oavsett religion lär den som gör den här typen av handling inte vara helt psykiskt frisk...
Citera
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Visst är det förarens fel haha, kriminellt beteende? Kamma dig!
Tillfället gör tjuven men inte går jag och snor lastbilar fullastade med läsk och öl för att nycklarna sitter i. Bilen tillhör inte mig!

https://en.wikipedia.org/wiki/Victim_blaming
Vi har massimporterat våldsamma muslimer. PK håller i stafettpinnen och är ansvariga för detta dåd. Självfallet måste de utse en syndabock och lättast blir det att skylla på den vita mannen igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Har liknande scenario.
Det talar för att det inte var planerat för hur kunde han veta att lastbilen stod där just då?
Tror mer på att det var en asylsökande som fått nej från imsgeitionsverket och begår detta fruktansvärda för att få sitta i svenskt fängelse istället för att bli utvisad.

Visst kan man fokusera all uppmärksamhet på den mikroskopiska möjlighet att det kaaaaaanske bara var ett vansinnesdåd och inte ett terrordåd…

Det kan ju vara så att snubben har gått runt i centrum varenda eviga dag i en hel vecka och spanat på stannade lastbilar lämpliga att kapa. Och idag så råkade just det han letade efter uppebara sig framför honom och han kunde utföra det terrordåd som han hade planerat sedan länge.
Citera
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Inte alls. Är den automatväxlad är den inte mycket svårare att köra än en bil med automatlåda. Du behöver bara släppa parkeringsbromsen, lägga växellådan i körläge och trycka på gasen.

Det är stor sannolikhet automatväxlad. I princip alla nyare lastbilar har automatväxlade lådor numera.

Det är inte mycket svårare att köra en manuellt växlad lastbil - det krävs ju inte precis en pilotutbildning för att köra en lastbil så vet inte varför folk intresserar sig för den detaljen.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
IOch hur kunde han lämna stan och komma till märsta när tåg och buss ej gick?

Tror nog att det tog ett tag innan tågtrafiken stängdes av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atcjoooo
Men ge dig för fan. Jag ska alltså låsa dörren till huset när jag hämtar min post tre meter från ytterdörren för annars blir jag medskyldig om ngn tjuv smiter in när jag har ryggen vänd??? Planerade handlingar.. hört talas om det?? Dessa grabbar vet exakt vad de gör och hade bilen inte varit igång kanske det hade slutat värre för chauffören så den stackaren tycker JAG absolut inte är medskyldig på något sätt. Tjaba🤗

Enligt trafikförordningen har man ett ansvar att ingen obehörig kan köra i väg med fordonet.
Citera
2017-04-07, 21:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Svensk militär med en fjantig tofs mössa?? Jag TVIVLAR!!!

Förbandet vars soldater du ser där, ur Livbataljon, har som uppgift att lösa huvuddelen av högvaktstjänsten samt kunna bedriva infanteristrid. Alla högvaktsdygn har gett dem en gedigen kompetens kring att vara skyddsvakter och de börjar inte darra på läppen bara för att någon försöker provocera dem. I mitt tycke ett av de mer lämpliga ordinarie förbanden, vid sidan av SäkBat och MP, att sättas in för att stödja polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
IOch hur kunde han lämna stan och komma till märsta när tåg och buss ej gick?

Hört talas om taxi eller bil?
Citera
Medlem
Från polisens hemsida:
Citat:
Polisregion Stockholm leder förundersökningen som startats med anledning av det inträffade. Arbetet sker i nära samverkan med polisens nationella operativa avdelning och övriga delar av polisen samt Säkerhetspolisen.

− Från Svensk polis sida och från Säkerhetspolisen kommer vi att göra allt som står i vår makt för att de som ligger bakom detta ska ställas till ansvar. Alla resurser ska läggas på detta ärende så att vi kan lösa detta fruktansvärda brott, säger rikspolischef Dan Eliasson.

Polisens nationella operativa avdelning har genomfört följande åtgärder:

• En nationell särskild händelse startades omgående när polisen fick klart för sig vad som inträffat.

• Polisens nationella specialresurser med nationella insatsstyrkan, nationella bombskyddet och helikopterstöd bistår i den operativa insats som pågår i Stockholm.

• Polisen samverkar med Säkerhetspolisen för att skapa en nationell lägesbild, identifiera misstänkta samt samla underrättelser om olika möjliga scenarios.

• Direktiv har skickats ut till samtliga polisregioner om skärpt bevakning och större polisiär synlighet i hela landet. Särskild bevakning görs vid platser som har en förhöjd hotbild.

− Vi är väl förberedda på en sådan här händelse och har övat för just denna typ av scenario, säger Mats Löfving, chef för polisens nationella operativa avdelning.

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2017/April/Intensivt-arbete-fran-polisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in