2017-04-07, 19:39
Medlem
Ska den politiske aktivisten Eliasson med noll polisiär erfarenhet ansvara för denna utredning?
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalesia
Om det är ett terrordåd så är det ändå många lösa trådar.

Gick killen runt och bara råkade se en obemannad lastbil och bestämde sig för att utföra Jihad? För det verkar ju inte vara som i Nice att han hyrde en lastbil osv

Varför kraschade han lastbilen i Åhlens? Jag menar hade han verkligen vela döda folk hade han väl kunna fortsätta köra längst gågatan?

Om han nu klev ur bilen med vapen, varför besköt han inte folk som var i närheten?

Det enkla svaret är att IS är en döende terrororganisation. Man har bara de mest korkade, hjärntvättade offren att tillgå. För en dylik person att hyra en lastbil någon dag innan ett attentat skulle orsaka högsta beredskap.
Personen som utförde attacken hade med all säkerhet velat döda många fler.
Citera
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med "ge mig" ? Jag följer givetvis den information som kommer fram här på Flashback, som ofta har haft rätt.

Men samtidigt vill jag tro på våra tidningar, SR och SVT, och där får jag intrycket att ingen har avlidit. Man talade tidigare om 3 döda men nu säger man att man inte längre kan bekräfta detta.

Är det fel av mig att därigenom hoppas och tro att faktiskt alla klarat sig?
Men alltså allvarligt talat mannen. Du följer flashback säger du, har du sett på bilderna hur det ser ut?

Självklart är det inte fel att hoppas, men det där är ju nästan osmakligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med "ge mig" ? Jag följer givetvis den information som kommer fram här på Flashback, som ofta har haft rätt.

Men samtidigt vill jag tro på våra tidningar, SR och SVT, och där får jag intrycket att ingen har avlidit. Man talade tidigare om 3 döda men nu säger man att man inte längre kan bekräfta detta.

Är det fel av mig att därigenom hoppas och tro att faktiskt alla klarat sig?

Polisen har ju redan bekräftat sluta sprid dålig info.
Titta här istället https://www.krisinformation.se/handelser-och-storningar/2017/handelserna-i-centrala-stockholm-den-7-april-2017
Citera
2017-04-07, 19:40
Medlem
Den information som jag vet från Karolinska är: Katastrofläge utfärdat men "ordinarie rutiner" ska följas. Patienter som låg inne på AVA 1 och 2 (AkutVårdsAvdelningen) skulle utrymmas till andra avdelningar för att göra plats åt skadade i attentatet. Ca 10 ambulanser noterades köra in med blåljus till KS Solna mellan kl 15:30-16:00. Personal på CIVA skriver att det är "lugnt" hos dem nu. Det är vad jag kan uppdatera om..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Anledningen att inga fler dödsoffer bekräftas är att det spelar ingen roll om en person kommer in i en icakasse. En läkare måste dödsförklara vilket man oftast hör att personen fördes till sjukhus men dödsförklardes senare alternativt avled. Så fackligt sätt är man fortfarande vid liv tills någon sagt något annat.

Ja och det tar alltid tid, en liknande incident, fast en olycka, inträffade när jag var bebis(typ), då en spårvagn skenade ner från Guldheden, och brakade in i husen vid Vasaplatsen, då pratades det 2-3 döda i timmar, men det slutade väl med totalt 14 döda när läkarna hade gjort sitt, plus typ 30 skadade, ingen fanns vid tillfället i vagnen, inte ens föraren om jag inte har fel.

Korrekt antal avlidna får vi, om det blir ikväll eller imorgon är väl inte direkt väsentligt.
Citera
Medlem
HUR går det till när GM kör in i byggnaden med den hastighet som han ändå verkar ha gjort, för att sedan bara kunna knalla därifrån? Han bör ju ha dött eller åtminstone skadats så inihelvete.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratintrap
En annan sak,HUR kan föraren överlevt i den hastigheten?han kan omöjligt ha haft kraft att springa därifrån?ngt stämmer inte

föraren kan vara en av de döda, det vet vi inte. mannen på bilden behöver inte vara föraren. jag äär säker på att snuten vet vem mannen på bilden är eller tror att det är. kan vara internationell koppling.

tror att tv4s inslag om könssegregering kan vara utlösande faktor
Citera
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talldwarf
Här ses lastbilen susa förbi filmat från övervakningskamera i en butik

http://www.vgtv.no/#!/video/139646/loeper-for-livet
Fy fan. Det där var riktigt äckligt att se. Alla som syns ser ju ut att klara sig där i alla fall.
Den där jäveln och alla som sympatiserar med honom ska dö! En ren jävla krigshandling.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Helvete vilken fart lastbilen hade. Som tur är är ju gatan full av fasta bänkar och stenar i mitten av gatan ganska tätt mellan vilket antagligen tvingat föraren att välja en sida och möjliggöra för många att hinna fly till andra sidan.

Många som haft änglavakt när man såg bara hur många som var sekund från mos på filmsnutten.
Citera
Medlem
Skogssorkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGaz
Det är med största sannolikhet inte SOG i farten. Försvaret får enligt lag inte sätta in personal mot den civila befolkningen sedan Ådalshändelserna. Det är med all säkerhet NI som opererar i området.

Väl till ämnet tänkte jag dela med mig av min eftermiddag. Satt på pendeltåget på perrongen vid tc på väg hem mot en efterlängtad permission ( iklädd M90 ). Plötsligt börjar vakter gapa och skrika och vi fick utrymma tåget och absolut inte neråt mot tunnelbanan. Väl uppe vid bussarna och viadukten börjar folk rusa mot kungsholmen bort från Åhlens. Själv står man med en 8 årig flicka i handen som helt förståeligt sökt trygghet hos militären.
Kan ha varit det mest gripande jag varit med om när hon vägrade släppa min hand samtidigt som hon försökte ringa sin pappa. Vi hittade honom till slut och jag kunde börja traska hemåt.

Riktigt sjuk eftermiddag som avslutades med ett marschpass ca 1 mil från city till Bromma

Fel. Det finns undantag, t ex terrorism.
Det övades nyligen t ex: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/04/myndigheter-ovade-terroristbekampning/
SOG är dessutom polisutbildade och kan agera som polisman.

Inte för att jag tror att det är dom men det kan inte uteslutas.
Citera
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Angående hastigheten på lastbilen så är det nog väldigt lätt att det ser ut att gå fort när det står en statisk kamera som dessutom uppdateras med kanske 5-6 bilder per sekund. Men visst såg det ut att gå fort.

Om ens mål är att skada & döda så är det väl ingen större idé att köra sakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in