2017-04-06, 21:20
Medlem
Sillberskys avatar
Senaste: http://omni.se/a/epA9O
Citera
2017-04-06, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av veritatem
Öststatare är inte problemet i buss/taxi branschen.
Problemet är dom stora inhemska åkerierna/företagen själva.
Dom äcklen går in och dumpar priserna i alla upphandlingar i hela Sverige, med resultat
att man inte har råd att underhålla fordon, köra efter kör och vilotidsregler, utbilda anställda
mm mm mm, snarare konstigt att det inte händer oftare för Bergkvarabuss.
Så har jag också tänkt. Idioter som gör körscheman utifrån kartor inga som helst tankar på väglag, hinder som kan uppkomma. I morse hade jag flera hundra renar på vägen, de hade varnat för dessa på radion så jag visste om dem. Man får ju då krypa fram genom renflocken.. Tar tid
Citera
2017-04-06, 21:31
Medlem
Jag tänker att det faktum att haverikommissionen beslutade att göra en utredning kan ha bäring i att man misstänker en annan orsak än att föraren somnat till. Att göra en gigantisk utredning bara för att fastslå att föraren somnat känns inte rimligt.
Citera
2017-04-06, 21:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Senaste: http://omni.se/a/epA9O
Tycker otroligt synd om chauffören om det är ett tekniskt fel som orsakade olyckan.

Expert: Bromsspåren visar fel på bussens hjul
Olycksbussen underkändes för fel på höger hjullager vid två tidigare tillfällen.
Nu tyder de svarta bromsspåren - som visar bussens väg ned i diket - på att samma fel kan ha uppstått på nytt.
– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana här spår, det är inte föraren som bromsar, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.

Det finns enbart spår från höger sida av bussen, eftersom fordonet dessutom har dubbla hjul där bak går det att konstatera att det enda synliga bromsspåret kommer från höger framhjul. Det innebär enligt Lennart Strandberg ett tydligt tecken på att hjullagret kan ha fallerat.
– Ett hjullager som håller på att skära ihop innebär att det hjulet går tyngre. Det fungerar ungefär som om du bromsar på enbart höger framhjul, men bromsarna behöver inte alls vara inblandade. Föraren har förmodligen inte alls rört bromsarna i det här inledande skedet utan hjulet bromsas av hjullagret och inte av skivbromsarna, säger Lennart Strandberg.

Han tror att det som busschauffören upplevt som ojämnheter i vägen troligen varit hjullagret som börjat krångla:
– Det kärvar till och sen släpper det, det kärvar till och så släpper det, och det här innebär att bussen girar till lite grann och blir vinglig. Det kan ju olycksföraren ha uppfattat som ojämnheter i vägen som får bussen att gunga, men det kan mycket väl vara så att det här hjullagret kärvat mer och mer och till slut så stack det i väg.
http://www.expressen.se/gt/expert-bromssparen-visar-fel-pa-bussens-hjul/

Edit: Någon skrev tidigare i tråden om någon felande "slang" som kan orsaka att hjullager går sönder gång på gång. Någon som vet vad det kan vara? Hittar inte nu.
Citera
2017-04-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tycker otroligt synd om chauffören om det är ett tekniskt fel som orsakade olyckan.

Olycksbussen underkändes för fel på höger hjullager vid två tidigare tillfällen.
Nu tyder de svarta bromsspåren - som visar bussens väg ned i diket - på att samma fel kan ha uppstått på nytt.
– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana här spår, det är inte föraren som bromsar, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet.

Det finns enbart spår från höger sida av bussen, eftersom fordonet dessutom har dubbla hjul där bak går det att konstatera att det enda synliga bromsspåret kommer från höger framhjul. Det innebär enligt Lennart Strandberg ett tydligt tecken på att hjullagret kan ha fallerat.
– Ett hjullager som håller på att skära ihop innebär att det hjulet går tyngre. Det fungerar ungefär som om du bromsar på enbart höger framhjul, men bromsarna behöver inte alls vara inblandade. Föraren har förmodligen inte alls rört bromsarna i det här inledande skedet utan hjulet bromsas av hjullagret och inte av skivbromsarna, säger Lennart Strandberg.

Han tror att det som busschauffören upplevt som ojämnheter i vägen troligen varit hjullagret som börjat krångla:
– Det kärvar till och sen släpper det, det kärvar till och så släpper det, och det här innebär att bussen girar till lite grann och blir vinglig. Det kan ju olycksföraren ha uppfattat som ojämnheter i vägen som får bussen att gunga, men det kan mycket väl vara så att det här hjullagret kärvat mer och mer och till slut så stack det i väg.

Edit: Någon skrev tidigare i tråden om någon felande "slang" som kan orsaka att hjullager går sönder gång på gång. Någon som vet vad det kan vara? Hittar inte nu.
Ja, mycket tyder ju på detta. Bergkvarabuss har en hel del att förklara om så visar sig vara fallet. Men det är nog få som kommer att lyssna.
Citera
2017-04-06, 21:49
Medlem
Suck...blir så trött på alla dessa besparingar, (läs vinster) som företag suktar efter konstant, speciellt när det går ut över andra människor vilket det oftast gör. Hoppas ledningen från B-buss sover gott, tragiskt minst sagt detta.
Citera
2017-04-06, 21:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Nu hittade jag det inlägget. Observera detta med inre luftläckage. Har dom inte hitta grundfelet och bytt hjullager flera gånger?
Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Jag har också den uppfattningen av det bolaget. Dom har egen verkstad och reparerar själva. Men kompetensen är ofta lägre på en sådan verkstad.
Orsaken är nog inte fastställd ännu, men dom skriver ju att det kan ha vart tekniskt fel på bussen.
Tidigare underkänts 2ggr pga missljud från hjullager H-fram.
Jag har lång erfarenhet vad det gäller tunga fordon och ett dolt fel jag skulle kunna tänka mig är inre luftläckage i broms-systemet vilket kan leda till att det blir varmgång. Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Jag tror det är en kombination av en dålig buss och en trött chaufför pga pressad bransch med kassa regler. Sist jag åkte till fjällen va ja livrädd och höll i mig nästan hela vägen. Dom kör ju som dårar med bussarna.
Viktigaste informationen hittar dom i färdskrivaren på bussen. Där kan man se om chauffören kört för fort.
Citera
2017-04-06, 21:53
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Enligt Aftonbladet ska olycksbussen ha kört 570 mil med ett fel trots att den underkänts av besiktningen. Först efter en och en halv månad ska felet ha godkänts av Bergkvarabuss egen verkstad.

Man har väl bara 30 dagar på sig att åtgärda fel som bilprovningen sätter en 2:a på? Har det gått 6 veckor så bör det vara körförbud och en ny kontrollbesiktning ska göras.
Citera
2017-04-06, 22:09
Medlem
Citat:

Detta förklarar dock inte sladdspåren innan.

"Experten" glömmer också bort att bussen rullar själv efteråt. I så fall måste lagret slutat kärva efter att ha låst innan. Det verkar mycket konstigt att den då skulle rulla på det lagret, men inte omöjligt. Vi har ju varit inne på det spåret tidigare, men...
Citera
2017-04-06, 22:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nu hittade jag det inlägget. Observera detta med inre luftläckage. Har dom inte hitta grundfelet och bytt hjullager flera gånger?
Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Vad menar du? Skulle luftläckage i bromssystemet påverka hjullagret? Det låter jättekonstigt.
Citera
2017-04-06, 22:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta förklarar dock inte sladdspåren innan.

"Experten" glömmer också bort att bussen rullar själv efteråt. I så fall måste lagret slutat kärva efter att ha låst innan. Det verkar mycket konstigt att den då skulle rulla på det lagret, men inte omöjligt. Vi har ju varit inne på det spåret tidigare, men...
Kan det vara så att när hjullagret skär ihop så är det väldigt varmt och nyper, men när det kallnar så kan däcket rulla igen?
Citera
2017-04-06, 22:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad menar du? Skulle luftläckage i bromssystemet påverka hjullagret? Det låter jättekonstigt.
Jag menar ingenting men en skribent i tråden som har lång erfarenhet tog upp detta.
Då funderar jag på om dom har bytt hjullager på bussen flera gånger utan att upptäcka det dolda felet som infoinfo skriver om.
Citat:
Ursprungligen postat av infoinfo
Jag har lång erfarenhet vad det gäller tunga fordon och ett dolt fel jag skulle kunna tänka mig är inre luftläckage i broms-systemet vilket kan leda till att det blir varmgång. Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Senast redigerad av Timeout 2017-04-06 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in