2017-04-06, 13:04
Medlem
Det som måste tala emot de som lämnat in stämningsansökan måste vara följande just när det gäller rätten till namnet Ghost (dock inte om det skall anses som ett enkelt bolag):

- Ingen har varit med och skrivit några låtar (har jag för mig)
- TF äger rättigheterna enligt PRV till namnet Ghost sen flera år tillbaka.
- Endast en har varit med från början.

Om jag inte minns fel så registerade LG Petrov sig som ägare till varumärket Entombed och vann striden mot Alex Hellid som överklagade beslutet. TF registerarade sig som ägare till varumärket Ghost för många år sedan, så där lär det nog vara kört.

https://www.svd.se/l-g-petrov-vann-entombed-strid

På ett sätt kan jag förstå TF. Han ser nog de tidigare bandmedlemmarnas begäran att likvärdigt äga lika delar i bandet Ghost som ett hot och ett hån. Detta då han säkert ser Ghost som sitt barn och sitt verk där han stått för lejonparten av arbetet och de andra agerat instrumenthanterare och medmusiker. Kan tänka mig att det funnits ett ökat förakt från hans sida mot de andra då de mer och mer surrat om att det är lika mycket deras Ghost. För att säkra att de inte skall sätta käppar i hjulen för hans Ghost ekonomiskt och konstnärligt (om de var lika mycket delar Ghost så borde de väl kunna sparka honom när som?) så har han förra året kommit med kontraktsförslag som begränsar deras rättigheter och till slut upplöst deras medverkan.

För övrigt så är det ju riktigt spännande. Lite som en såpa. Kommer säkert skapa en maaaassa PR.
Citera
2017-04-06, 13:05
Medlem
MissPrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Spekulation:
Då det ser ut som om MR inte började förrän 2011 så kan det ju faktiskt vara så att ingen av gastarna var med på Opus öht?
MR did not record Opus.
I'm surprised MH since 2014. Apparently the drummer that played in the recording of Meliora is the same guy that played for the recording of Opus, and he never played wirh the band live.
Everyone had the idea of equality in the band and they had an agreement, writing? Because this is key, if they have a document that proves the partnership.
Senast redigerad av MissPrim 2017-04-06 kl. 13:09.
Citera
2017-04-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pete_Blakk
På ett sätt kan jag förstå TF. Han ser nog de tidigare bandmedlemmarnas begäran att likvärdigt äga lika delar i bandet Ghost som ett hot och ett hån. Detta då han säkert ser Ghost som sitt barn och sitt verk där han stått för lejonparten av arbetet och de andra agerat instrumenthanterare och medmusiker. Kan tänka mig att det funnits ett ökat förakt från hans sida mot de andra då de mer och mer surrat om att det är lika mycket deras Ghost.

+1

Köper inte det hela "TF är girig och vill ha massa pengar". Tror snarare det handlar om att han är ett kontrollfreak som blivit less på att ta hänsyn till sina kompisar. Hårt, men inte nödvändigtvis fel. Självklart skittråkigt ändå dock.

Nog är allt detta väldigt ont och satanistiskt däremot.
Citera
2017-04-06, 13:12
Medlem
Vore jag Forge skulle jag spy blod nu.Snacka om att hans masterplan är fucked.Det kommer inte att kännas roligt, kittlande och intressant med en ny Papa...oavsett vad det blir.Det han kämpat så hårt för och byggt upp,hela det smarta och intressanta konceptet som blandar nytt och gammalt på ett genialiskt sätt har han tydligen genom ren snålhet/dumhet kraschat nu.Han har troligen gjort det allra mesta själv rent musikaliskt och det ska han ha all cred för - men han har ju medvetet gått in för att skapa ILLUSIONEN av ett band.Det har ingått i konceptet och det är det PUBLIKEN gillar I Ghost har han ju då haft 5 fruar/partners.Och alla vet ju att man ska hålla sin partner lycklig. Gör man inte det blir det gnissel.Och frågan är om det inte kommer att bli tvärnit här - om inte nåt skivbolag eller liknande går in kompenserar utav h-e , får skiten att försvinna och ser till att folk skriver på kontrakt som gör att dem inte får "prata om det" mer.

Men ...som det står på Robert Smiths gitarr - It Can Never Be The Same.

Jag tror Forge får göra en Bowie nu. Han kan nog leva gott på sin musikalitet enbart. Baksidan är att han de närmaste 40 åren kommer att få frågan - när ska Ghost återuppstå?
Senast redigerad av Golliwogs 2017-04-06 kl. 13:29.
Citera
2017-04-06, 13:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPrim
MR did not record Opus.
I'm surprised MH since 2014. Apparently the drummer that played in the recording of Meliora is the same guy that played for the recording of Opus, and he never played wirh the band live.
Everyone had the idea of equality in the band and they had an agreement, writing? Because this is key, if they have a document that proves the paternship.
Just ja, MHs första spelningen var väl på Doom i Linköping 3 juni 2015 och ja, det ska vara LK på både Opus och Meliora.

Jag har, som sagt, svårt att se att TF kör på med detta utan att ha papper och påskrifter som ger honom "rätt". Moraliskt är det tvivelaktigt, helt klart, men jag tror han klarar sig. Annars kan det ju vara OK med ersättning, på något vis, till de 4 som ändå har varit med och åkt runt och turnerat.

Jag tror vidare inte att detta stör Ghost framgångssaga utan tvärtom då all publicitet säljer skivor i slutändan.
Citera
2017-04-06, 13:18
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pete_Blakk
Det som måste tala emot de som lämnat in stämningsansökan måste vara följande just när det gäller rätten till namnet Ghost (dock inte om det skall anses som ett enkelt bolag):

- Ingen har varit med och skrivit några låtar (har jag för mig)
- TF äger rättigheterna enligt PRV till namnet Ghost sen flera år tillbaka.
- Endast en har varit med från början.

Om jag inte minns fel så registerade LG Petrov sig som ägare till varumärket Entombed och vann striden mot Alex Hellid som överklagade beslutet. TF registerarade sig som ägare till varumärket Ghost för många år sedan, så där lär det nog vara kört.

https://www.svd.se/l-g-petrov-vann-entombed-strid

På ett sätt kan jag förstå TF. Han ser nog de tidigare bandmedlemmarnas begäran att likvärdigt äga lika delar i bandet Ghost som ett hot och ett hån. Detta då han säkert ser Ghost som sitt barn och sitt verk där han stått för lejonparten av arbetet och de andra agerat instrumenthanterare och medmusiker. Kan tänka mig att det funnits ett ökat förakt från hans sida mot de andra då de mer och mer surrat om att det är lika mycket deras Ghost. För att säkra att de inte skall sätta käppar i hjulen för hans Ghost ekonomiskt och konstnärligt (om de var lika mycket delar Ghost så borde de väl kunna sparka honom när som?) så har han förra året kommit med kontraktsförslag som begränsar deras rättigheter och till slut upplöst deras medverkan.

För övrigt så är det ju riktigt spännande. Lite som en såpa. Kommer säkert skapa en maaaassa PR.

Allt det här kan skalas ner till en fråga: Är Ghost ett Enkelt Bolag? Och det är det stämmningen handlar om.

Är svaret JA, så spelar det inte någon vidare roll vem som har registrerat namnet, vem som har skrivit det ena eller andra riff och vilka känslor TF har för projektet. Då gäller enbart gemensamma beslut och interna avtal, vare sig de är skriftliga eller muntliga.

Är svaret nej så måste det har funnits andra avtal som definerar hur bandet har varit organiserat.

Det blir spännande att se hur det slutar. När det gäller PR så tror jag det kommer mer negativ än positiv PR från den här smörjan
Citera
2017-04-06, 13:24
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobey
De som ligger bakom stämningen är MH, HP, MR samt SS.
Kontaktade Linköpings Tingsrätt tidigare idag och fick ut stämningen på PDF rätt fort därefter.
Det finns bilagor men de behöver man betala för.
Har man sagt A får man säga B, när kommer stämmningsansökan som uppladdad PDF till Flashback?
Citera
2017-04-06, 13:26
Medlem
emma80s avatar
SS har rensat ytterligare en del på sin Instagram sedan den öppnades.

Det var en del bilder där MP syntes innan, nästan alla de är borta nu. TF syntes bra på en bild vad jag minns, också den borta. Sedan var där en bild där SS länkade till Instagramkonton för HP och även vad jag minns MH, även den är borta nu.
Citera
2017-04-06, 13:29
Medlem
Tobeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Har man sagt A får man säga B, när kommer stämmningsansökan som uppladdad PDF till Flashback?

Jag har den i min ägo som sagt men det känns inte bra att posta den då den innehåller personnummer, adresser till medlemmar mm. Offentliga uppgifter är det men inget som jag känner att jag vill sprida.
Jag mejade till linkopings.tingsratt@dom.se och fick PDF:en rätt så fort. Skrev bara att jag ville ha stämningen som fd medlemmar i Ghost lämnat in.
Lycka till!
Citera
2017-04-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Vilken Facebook-sida ligger detta på?

Simon Söderbergs privata facebook, står att inlägget "Delas med: Simons vänner." Men ser att den har 80 delningar så bör vara offentlig?
Hur som helst har ju detta pengarstrul pågått hur länge som helst så det var väl bara en frågan om tid innan medlemmarna började tröttna.
Citera
2017-04-06, 13:31
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobey
Jag har den i min ägo som sagt men det känns inte bra att posta den då den innehåller personnummer, adresser till medlemmar mm. Offentliga uppgifter är det men inget som jag känner att jag vill sprida.
Jag mejade till linkopings.tingsratt@dom.se och fick PDF:en rätt så fort. Skrev bara att jag ville ha stämningen som fd medlemmar i Ghost lämnat in.
Lycka till!

Hur mycket kostar det om man vill få alla bilagor med?
Citera
2017-04-06, 13:35
Medlem
Tobeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Hur mycket kostar det om man vill få alla bilagor med?

Inte helt hundra, beror på hur många sidor det är.
Men här är en prislista:

http://www.linkopingstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in