2017-04-05, 21:33
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Trump ska hålla sig borta ifrån dessa hittepåkrig som amerikanska presidenter lurats in i årtionden. Jävla RINO propaganda! Det är inte Nord Korea, Syrien och Ryssland som intresserar oss utan att u-länderna slutar upp att invadera oss och parasitera på oss!

För fasiken Trump... Du är inte vald för att trappa upp konflikterna runt på Jorden utan att hålla väst utanför dessa probem.
Det tar ju inte en rymdforskare för att lista ut att detta var för att pegga upp bollen inför Kina mötet i helgen. Ta en chill pill.
2017-04-06, 00:29
Medlem
När jag började förstå hur många kopplingar till Israel Trump hade så blev jag misstänksam, men jag var ändå hoppfull. Jag tänkte att om det är någon som kan fixa det så är det han. Nu inser jag att det var önsketänkande. Nästa populistiska president i USA måste vara helt (jag menar 100 procent) utan förbindelser med judar och Israel.
2017-04-06, 01:03
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När jag började förstå hur många kopplingar till Israel Trump hade så blev jag misstänksam, men jag var ändå hoppfull. Jag tänkte att om det är någon som kan fixa det så är det han. Nu inser jag att det var önsketänkande. Nästa populistiska president i USA måste vara helt (jag menar 100 procent) utan förbindelser med judar och Israel.

Nu går dom förvisso hand i hand med Israellobbyn men glöm inte bort den kristna högern/neokonservativa som har oerhört stort inflytande i USA. Man kan nog säga att Mike Pence, en ulv i fårakläder om jag nånsin sett en, är den som de facto styr USA just nu medan Trump mest figurerar som en nickedocka. Väldigt tråkigt för någonstans fanns det faktiskt en potential i Trump men etablissemanget blev honom övermäktigt.
2017-04-06, 06:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Kommer USA samarbeta med Ryssland om att spränga bort IS?
Eller kommer Syrien stå ivägen?
2017-04-06, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kommer USA samarbeta med Ryssland om att spränga bort IS?
Eller kommer Syrien stå ivägen?

Kanske det är det de gör och förberedde tidigt?

http://www.politico.com/magazine/story/2017/03/connections-trump-putin-russia-ties-chart-flynn-page-manafort-sessions-214868
2017-04-06, 07:04
Medlem
glimmandes avatar
Mitt tidigare omdöme funkar fortfarande. Tycker det är enormt tråkigt att Trump dras med i samma värdelösa neocohen-baserade utrikespolitik som sabbat för USA i decennier. Väldigt starka krafter i USA vill ha krig med Syrien, iallafall förlänga det, och det senaste utspelet om giftgas i Syrien visar att Trump iallafall utrikespolitiskt är en ren efterträdare till Obama/Bush.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Den senaste veckan så har jag börjat omvärdera mitt stöd till Trump. Det är med enorm glädje som jag ser honom sätta ljugmedia på plats. Även skoj med alla SJWs, vänstergalningar och liberaler som fullkomligt detonerar i vansinne/hat/knäpperier. Har inte heller någonting emot hur Trump som idé påverkar europa i en mer nationalistisk riktning där EU med tillhörande elit devalveras i anseende.

Vad jag däremot har någonting emot är att han inte verkar ha något större intresse av att ändra USAs utrikespolitik. Hade hoppats på att han skulle skaka hand med Putin, tona ner krigshetsen mot Iran, försöka stoppa USAs intervention i Syrien. Detta verkar inte vara fallet. Att införa 'safe zones' i Syrien skulle vara en katastrof då det kräver massiv amerikansk militär intervention. Hade varit bättre om Trump helt enkelt slöt upp på syriska regimens sida och sagt att de regeringskontrollerade områdena är en legitim 'safe zone'.

I Jemen så sluter Trump upp på Saudiarabiens sida. I Ukraina så är det mixat. Trump verkar tycka om Putin samtidigt som USA i stort fortsätter på den tidigare linjen (t ex galningen John McCain och Lindsey Grahams besök vid Ukrainska frontlinjen nyligen: "I admire the fact that you will fight for your homeland." "Your fight is our fight, 2017 will be the year of offense." "All of us will go back to Washington and we will push the case against Russia. Enough of a Russian aggression. It is time for them to pay a heavier price.").

När det kommer till Israel så är såklart Trump hardcore-sionist. Inget som jag orkar bry mig speciellt mycket om. Trump verkar ha Netanyahu som sin rollmodell. Vad som däremot spelar roll är att Trump verkar ha kopierat Israels inställning till Iran och har börjat krigshetsa. Iran är den största sponsorn av antiisraelisk terrorism men knappast speciellt aktiv terrorfinansierare i övrigt. Ett krig mot Iran skulle på olika sätt även dra in Ryssland och är fullständigt livsfarligt.

När det kommer till Kina och Mexiko så handlar det i första hand om att han vill omförhandla de avtal som finns. Det kommer han antagligen även att lyckas med.

Som det ser ut idag så kommer USA fortsätta att bränna 100-tals miljarder på att driva konstiga deep-state/Israel First-Saudi Arabia Second-agendor i mellanöstern. Total katastrof.

Inte heller helt nöjd med Steve Bannon. Man ska alltid vara misstänksam mot folk som använder uttryck som 'judeo-christian values'. Han är en typisk counter-jihadare och sådana är inte idealt att ha i maktposition. Speciellt om man vill slippa värdelösa krig i mellanöstern.

Inom amerikansk inrikespolitik så är Trump 'god emperor'. Inom utrikespolitik så är samma galna agendor i görningen som tidigare kombinerat med counter-jihadare i maktposition och impulsiva utspel. Kan sluta hur som helst det här.
2017-04-06, 07:27
Medlem
Here we go again. Trump känner sig tvingad att börja omvärdera Syrien och Assad precis efter att utrikesministern Tillerson sa att Assads öde ska bestämmas av Syriens folk. Konstigt då att syriska armén bestämmer sig att bomba islamistnästet Idlib med kemvapen precis efteråt. Mycket dumt.

USAs FN-ambassadör verkar inte vilja en undersöka vad som hänt. Hela västkoalitionen vill smida medan järnet är varmt och antagligen bomba Assad omedelbums.

Det som kommer från ryskt och syriskt håll är att det var islamisternas kemfabrik som träffades, läkte eller liknande. Fabriken påstås ha levererat kemvapen till ISIS i Irak. Det har också kommit rapporter från Mosul. Från syriskt håll

En artikel från 29.1.17, the Guardian.

https://www.theguardian.com/world/2017/jan/29/chemical-weapons-found-in-mosul-in-isis-lab-say-iraqi-forces

Röda Korset har också noterat frågan.

https://www.atlasnews.co/single-post/2017/03/03/Chemical-weapons-injure-seven-says-Red-Cross

Irak har dock förnekat att ISIS använt kemvapen i Irak. Ryssland och Kina har krävt utredning av ev ISIS kemvapenanvändning i Irak sedan tidigare.
2017-04-06, 09:33
Medlem
Mr Bs avatar
Tråkigt att se Trumps retorik i Syrien.
2017-04-06, 09:42
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

jag hade visst hopp att den tidigare krigsmotståndaren obama skulle vara annorlunda än clinton och bush. sen insåg jag att ingen president kommer kunna stå emot the deep state. det är en oförsonlig kraft som verkar som en skuggregering, som infiltrerar och handlar självsvådligt genom dussintals underrättelseorgan och nyckelpersoner. det är inte enbart judar, även om de möjligen är överrepresenterade. det är militärindustrin, IT-säkerhetsindustrin, israellobbyn, neocon-thinktanks m.fl. samverkande komponenter.

trumps tal om att rensa ut i träsket och alluderande till icke-interventionism verkade visserligen lovande, men jag var skeptisk. han verkade lättpåverkbar, narcissistisk och lynnig. och nu är väl ödestimmen slagen även för trump. med halva regeringen bestående av neocons och med de vettigaste personerna bortjagade av neocon-media ser det mörkt ut. trump kommer gå på samma nit som sina föregångare
2017-04-06, 09:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jag hade visst hopp att den tidigare krigsmotståndaren obama skulle vara annorlunda än clinton och bush. sen insåg jag att ingen president kommer kunna stå emot the deep state. det är en oförsonlig kraft som verkar som en skuggregering, som infiltrerar och handlar självsvådligt genom dussintals underrättelseorgan och nyckelpersoner. det är inte enbart judar, även om de möjligen är överrepresenterade. det är militärindustrin, IT-säkerhetsindustrin, israellobbyn, neocon-thinktanks m.fl. samverkande komponenter.

trumps tal om att rensa ut i träsket och alluderande till icke-interventionism verkade visserligen lovande, men jag var skeptisk. han verkade lättpåverkbar, narcissistisk och lynnig. och nu är väl ödestimmen slagen även för trump. med halva regeringen bestående av neocons och med de vettigaste personerna bortjagade av neocon-media ser det mörkt ut. trump kommer gå på samma nit som sina föregångare

Trump är bokstavligen George W. Bush 2.0, han är lika lättpåverkad men med en förkärlek till Wallstreet och andra som har mutat fram sin vilja i USA.

Att vi nu kanske får se ett krig med Syrien samt den onödigt hårda retoriken kring Nordkorea pekar mot att Trumps löfte om att sluta med krig är en av hans största lögner. (tyvärr)
2017-04-06, 09:57
Medlem
När det gäller kriget i Syrien så hamnar USA och Trump i en mycket svår situation.
Som jag ser det finns det ingen bra lösning på den.

Alt 1. USA håller sig helt utanför, lämnar spelplanen till Assad,Ryssland och Iran
IS är ju också en faktor i spelet.
USA är väl ett av de få länder som med vapenmakt kan göra något ganska snabbt med stora effekter.
Gör USA ingenting betraktar man USA som passivt och kommer att få kritik.
Situation kan ju också urarta ännu mer , med gasattacker mm

Alt 2. USA går in med vapenmakt för att stoppa Assad.
Konsekvenser av detta mycket svåröverskådliga.
Vad gör Ryssland isåfall, vad gör Iran , vad gör IS ???
2017-04-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Alt 2. USA går in med vapenmakt för att stoppa Assad.
Konsekvenser av detta mycket svåröverskådliga.
Vad gör Ryssland isåfall, vad gör Iran , vad gör IS ???

ISIS har jobbat på att utvidga kriget. USA har redan boots on the ground men om de börjar öppet kriga mot Assad då får ISIS som de vill. ISIS men även rebeller ser gärna mer krig. De är inte normalt funtade.

Jag har tolkat Obamas tveksamhet att gå in i Syrien som att han drog vissa slutsatser av misslyckandet i Irak. Bush motiverade ju invasionen med att 16-17 amerikanska myndigheter påstod att Saddam hade kemvapen. Sedan hittade man inga. Att Obama inte gick in efter att kemvapen användes tror jag att han misstänkte att användningen kom till på grund av att han hade sagt att där gick röda linjen. Assad gick också med på att lämna över sina kemvapen. Dessutom påstods det olika saker, bl a att det var rebellernas fel, eller att det var delar av Syriens armé som gick rogue.

Nu vet vi inte hur Trump är. Han är mycket trängd av McCain och övriga hökar och vill väl inte framstå som svag. Heder åt Obama att han ändå klarade av att hålla huvudet om inte kallt så svalt. För hans del räckte det väl Hillarys attack mot Gadaffi i Libyen och det kaoset som följde efter det. Precis som i Irak hade de ingen plan om vad man gör efter att man störtat ledaren och ny har vi ett otal "regeringar" där.

Är det McCains och Hillarys strävan att smula sönder alla länder för att försvaga dem? Eller är de lika ideologiska och korkade som ISIS?

Vad ska bli Trumps krig? Syrien, Nordkorea? Bush dä hade Kuwait, Bush dy startade Irak, Obama ökade i Afghanistan och nu har vi ISIS där. Tror att väst hade kunnat komma överens med mujahedin. När Obama-perioden var slut var USA engagerad i flera krig än innan han tillträdde. Och han fick fredspriset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in