2017-04-01, 12:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han kanske inte är så sugen? Inte så skoj att bli indirekt anklagad för en person inte överhuvudtaget har med det här att göra. Hade du vetat och satt dig in i vem han är här på FB så hade du nog inte skrivit som du gjorde.

Det är lite irriterande när man som användare skriver en fråga till en annan användare men får svar av en tredje användare ...

Skaraborg2 blev inte "indirekt anklagad" för någonting, men med tanke på dennes återkommande, till synes "säkra vetande" om att vi aldrig får veta vem/vilka som ligger bakom respektive att vi aldrig får veta var Helenas kvarlevor finns faller det sig naturligt att fråga vederbörande om denne känner till något om vad som hände.

Det finns några användare här på tråden som "teamar upp" för andra användare. Vi har tidigare sett att Ankia nära på automatiskt kastar ur sig åsikter om att gärningsmannen/gärningsmännen står att finna i flyktingförläggningen på Rattugglan och att den/de inte finns kvar i Sverige så fort som fokuset blir för stort på BW. Senast såg vi att just Skaraborg2 "temade upp" för Atervandsgrand4. Det går att hitta mycket intressant information i den här tråden när man studerar vad vissa användare skriver/inte skriver, hur de skriver och när de skriver - eller helt plötsligt inte skriver alls!

En annan sak som jag har noterat - och som jag har fått stöd för i PM från en seriös användare - är att så fort det förs på tal i tråden att en tjej skulle kunna vara inblandad eller indirekt/ofrivilligt indragen på något sätt i det som hände Helena, är det som att många får någon slags magknip.

Som sagt: En intressant tråd, det här. Det går att utläsa minst lika mycket mellan raderna som i dem.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-04-01 kl. 12:46.
Citera
2017-04-01, 17:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
En något märklig indirekt anklagelse.

Citat:
Han kanske inte är så sugen? Inte så skoj att bli indirekt anklagad för en person inte överhuvudtaget har med det här att göra. Hade du vetat och satt dig in i vem han är här på FB så hade du nog inte skrivit som du gjorde.

Jag bryr mig föga om Ugglans något märkliga indirekta anklagelse.

Även om jag råkar ha växt upp i samma f. d. län som Mariestad ligger i så kan man nog räkna mina besök i denna stad på den ena handens fingrar.

Kommer dock att svara Ugglan.
Citera
2017-04-01, 17:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Skaraborg2, jag vill fråga dig en sak. Som du säkert har läst har jag i omgångar läst in mig på olika användares inlägg i tråden. Det har varit inlägg från Rednecksvedala, Atervandsgrand4, Ankia, Bickan med flera. Jag har även skummat igenom dina inlägg.

Du har väldigt ofta uttalat dig tvärsäkert om att gärningsmannen/gärningsmännen aldrig kommer att kunna hittas eller "sättas dit", du har väldigt ofta uttalat dig tvärsäkert om att Helenas kvarlevor aldrig kommer att kunna hittas - och så vidare. Jag undrar hur det kommer sig att just du så tvärsäkert vet allt detta? Du råkar händelsevis inte sitta med facit? Du har också på ett väldigt övertydligt sätt tagit parti för Atervandsgrand4, trots denna persons högst märkliga och misstänkta beteende i tråden. Vet du något om vem/vilka som ligger bakom Helenas försvinnande och därigenom vet att det här fallet inte kommer att få en lösning eftersom du vet att ingen kommer att berätta?

Jag är benägen att hålla med om att man blir less o irriterad på den där typen av “domedagsprofetior” som vissa envisas med att haspla ur sig med jämna mellanrum. Sitter man inne på info som skulle kunna peka åt ett sådant facit så ut med skiten i tråden annars tror jag de flesta betackar sig för sådana tråkiga o negativa kommentarer.

Annars är det som det brukar med denna häpnadsväckande tystnad från personer i H”s närmaste vänkrets där framförallt en viss BW rent förnuftsmässigt verkligen borde vara angelägen att bringa lite mer klarhet i fallet. Om inte, varför…..​
Citera
2017-04-01, 18:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Atervandsgrand4 m. m.

Citat:
Skaraborg2, jag vill fråga dig en sak. Som du säkert har läst har jag i omgångar läst in mig på olika användares inlägg i tråden. Det har varit inlägg från Rednecksvedala, Atervandsgrand4, Ankia, Bickan med flera. Jag har även skummat igenom dina inlägg.

Du har väldigt ofta uttalat dig tvärsäkert om att gärningsmannen/gärningsmännen aldrig kommer att kunna hittas eller "sättas dit", du har väldigt ofta uttalat dig tvärsäkert om att Helenas kvarlevor aldrig kommer att kunna hittas - och så vidare. Jag undrar hur det kommer sig att just du så tvärsäkert vet allt detta? Du råkar händelsevis inte sitta med facit? Du har också på ett väldigt övertydligt sätt tagit parti för Atervandsgrand4, trots denna persons högst märkliga och misstänkta beteende i tråden. Vet du något om vem/vilka som ligger bakom Helenas försvinnande och därigenom vet att det här fallet inte kommer att få en lösning eftersom du vet att ingen kommer att berätta?

Jag kommer att svara dig enbart något kortfattat på dina frågor.

Ja jag vet faktiskt - utan att kunna bevis ordet "vet". Tyvärr är detta den mänskliga naturen. Ingen vill åka fast och sitta i fängelse. Varför skulle någon eller några hasta iväg till polisen för att erkänna att "Det var vi" efter 25 år??? Hittills har allt "gått som på räls" ur de båda gärningsmännens (tror att det är två män) synvinkel.

Troligtvis skulle ingen numera kunna straffas för vad som hände HA 1992 men dessa personer har så mycket annat att förlora. Deras livssituation har förändrats på många sätt under alla dessa år.

När det gäller användaren Atervandsgrand4 så vill jag först säga att denne har skaffat sig ett perfekt nick. Han är verkligen en återvändsgränd. Det är helt riktigt att jag tog parti för honom. Dock tog jag inte hans parti för att jag trodde att han var skyldig resp. oskyldig. Detta kan jag inte uttala mig om och det vet han enbart själv hur det förhåller sig. Dessa misstankar kommer han få leva med resten av sitt liv precis som pappan till Viola Widegren som försvann 1948 fick göra. Fastän fadern till henne är avliden sedan länge så är det fortfarande många som än idag misstänker honom.

Varför jag tog parti för Atervandsgrand4 berodde på att jag tyckte inte om på det sätt han blev behandlad helt enkelt. Fick också ett flertal PM från folk i tråden som tyckte precis det samma.

Atervandsgrand4 har ingen skyldighet att skriva och besvara frågor i tråden. Detta har han ändå gjort. Ingen, här i tråden, kan fodra och kräva att han skall ställa upp och svara på en massa frågor. Detta kan endast en förhörsledare och en åklagare.
Citera
2017-04-01, 19:23
Medlem
Kaminen6s avatar
Har läst nästan varenda inlägg och kommer från staden!

Det har gått lång tid sen detta hände och jag tror att någon vet mer än vad de säger av de som var ganska nära Helena. Isåfall är det väldigt tragiskt att lösningen ej kommit fram.

Skulle det inte vara så är det förmodligen någon tillfällig på besök i Mariestad, campinggäst tex som tar med kroppen och då kan den finnas var som helst.
Även någon med båt kan dumpat den.

Det finns lite oklara detaljer om natten när Helena ringde sin syster, systern skulle vänta uppe när hon gick hem
men vaknade nästa dag? Var systern ensam hemma?
Återvändsgränd o BW"s historia ?

Ville bara säga att nånting är lite .. ja.. kanske inte helt sant.
Men vad iså fall om det är så?
Citera
2017-04-01, 20:01
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag är benägen att hålla med om att man blir less o irriterad på den där typen av “domedagsprofetior” som vissa envisas med att haspla ur sig med jämna mellanrum. Sitter man inne på info som skulle kunna peka åt ett sådant facit så ut med skiten i tråden annars tror jag de flesta betackar sig för sådana tråkiga o negativa kommentarer.

Annars är det som det brukar med denna häpnadsväckande tystnad från personer i H”s närmaste vänkrets där framförallt en viss BW rent förnuftsmässigt verkligen borde vara angelägen att bringa lite mer klarhet i fallet. Om inte, varför…..​

Tänkte bara säga att vi kunde inte ha formulerat det bättre själva.
Citera
2017-04-01, 20:31
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:

Som Skaraborg skriver håller jag med efter 25 år håller man käften tror på att någon ur treklövern är gm.
Citera
2017-04-01, 21:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ja jag vet faktiskt - utan att kunna bevis ordet "vet". Tyvärr är detta den mänskliga naturen. Ingen vill åka fast och sitta i fängelse. Varför skulle någon eller några hasta iväg till polisen för att erkänna att "Det var vi" efter 25 år??? Hittills har allt "gått som på räls" ur de båda gärningsmännens (tror att det är två män) synvinkel.

Troligtvis skulle ingen numera kunna straffas för vad som hände HA 1992 men dessa personer har så mycket annat att förlora. Deras livssituation har förändrats på många sätt under alla dessa år.

När det gäller användaren Atervandsgrand4 så vill jag först säga att denne har skaffat sig ett perfekt nick. Han är verkligen en återvändsgränd. Det är helt riktigt att jag tog parti för honom. Dock tog jag inte hans parti för att jag trodde att han var skyldig resp. oskyldig. Detta kan jag inte uttala mig om och det vet han enbart själv hur det förhåller sig. Dessa misstankar kommer han få leva med resten av sitt liv precis som pappan till Viola Widegren som försvann 1948 fick göra. Fastän fadern till henne är avliden sedan länge så är det fortfarande många som än idag misstänker honom.

Varför jag tog parti för Atervandsgrand4 berodde på att jag tyckte inte om på det sätt han blev behandlad helt enkelt. Fick också ett flertal PM från folk i tråden som tyckte precis det samma.

Atervandsgrand4 har ingen skyldighet att skriva och besvara frågor i tråden. Detta har han ändå gjort. Ingen, här i tråden, kan fodra och kräva att han skall ställa upp och svara på en massa frågor. Detta kan endast en förhörsledare och en åklagare.

Men snälla Skaraborg2, Atervandsgrand4 försatte sig i denna hopplösa situation helt på helt egen hand. 2012: Någon gång kom han ihåg lite eller lite mer, oftast mindes han inget - och detta gällde den särskilt kritiska perioden under natten den 14 juni 1992. Ibland svarade han inte alls, ibland svarade han "goddag yxskaft", ibland gled han undan, ibland svarade han med obegripligt och tillika "djupt" trams. Han ville/vill inte tillstå bekantskap med BW fastän vi är många som vet att de träffades. Inte heller stämde historien om den påhittade klinkerläggaren. (För att nu ta några exempel.)
Nu, 2017, slog han helt plötsligt om med perfekt minne och hade koll på precis allt (han kunde plötsligt till och med redogöra för varifrån SB kom till efterfesten - en fest som han aldrig tidigare ens har nämnt!). Dessutom förbättrades Atervandsgrand4:s språk så till den milda grad att vi var många som ställde oss frågande till om han hade fått hjälp att formulera sig.
Alla såg ju hur konstigt det såg ut 2012 och hur "perfekt" det helt plötsligt blev nu 2017. Någon måste faktiskt sätta ner foten och jag har inga problem att göra just det!

Skaraborg2, du måste ju hålla med om att Atervandsgrand4 fick ligga som han bäddade? Eller?
Citera
2017-04-02, 01:55
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Det är lite irriterande när man som användare skriver en fråga till en annan användare men får svar av en tredje användare ...

Skaraborg2 blev inte "indirekt anklagad" för någonting, men med tanke på dennes återkommande, till synes "säkra vetande" om att vi aldrig får veta vem/vilka som ligger bakom respektive att vi aldrig får veta var Helenas kvarlevor finns faller det sig naturligt att fråga vederbörande om denne känner till något om vad som hände.

Det finns några användare här på tråden som "teamar upp" för andra användare. Vi har tidigare sett att Ankia nära på automatiskt kastar ur sig åsikter om att gärningsmannen/gärningsmännen står att finna i flyktingförläggningen på Rattugglan och att den/de inte finns kvar i Sverige så fort som fokuset blir för stort på BW. Senast såg vi att just Skaraborg2 "temade upp" för Atervandsgrand4. Det går att hitta mycket intressant information i den här tråden när man studerar vad vissa användare skriver/inte skriver, hur de skriver och när de skriver - eller helt plötsligt inte skriver alls!

En annan sak som jag har noterat - och som jag har fått stöd för i PM från en seriös användare - är att så fort det förs på tal i tråden att en tjej skulle kunna vara inblandad eller indirekt/ofrivilligt indragen på något sätt i det som hände Helena, är det som att många får någon slags magknip.

Som sagt: En intressant tråd, det här. Det går att utläsa minst lika mycket mellan raderna som i dem.
*
Menar du att jag skulle vara i nån sorts maskopi med BW?
Du spelar någon slags självutnämnd förundersökningsledare här i tråden där du "läser mellan raderna" och drar de mest löjeväckande slutsatserna. Som jag skrev i tidigare inlägg så är du en av de riktigt stora fjantarna här.

Jag har följt Helena-tråden i ganska många år och sett de olika bokstavskombinationerna tragglas om och om igen. Tycker därför att man kanske skulle försöka tänka annorlunda och försöka hitta andra "ingångar".
Helena jobbade på Rattugglans flyktingförläggning några månader innan hon försvann. Tycker du att det är en orimlig tanke att en gärningsman möjligen skulle kunna finnas där?
Citera
2017-04-02, 14:37
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Håller som sagt med S2 och tror tyvärr att tråden kommer dö ut i brist på framgång visst vi har några namn men ingen kommer gå ut här och gråta ut.
Gm är en legend idag med tanke på vad han/dom så perfekt kunde utföra detta utan att åka dit.
Tror han läser tråden och får skuldkänslor ibland men med familj och annat liv idag tänker han inte förstöra det för sig men som tidigare skrivit så är någon eller alla i treklövern troliga gm.
Att inte GW ger det chans i sin nya serie tyder på att polisen inte har bevis dom är säkert övertygande om vem som gjort det men det håller inte i en rättegång.
Sista chansen är om gm vill erkänna för att få berömmelse och hur han/dom lyckats lura polisen under alla dessa år så varför inte plocka in treklövern på ett sista hårt förhör med ett proffs och se vart det leder ser det som sista chansen.
Citera
2017-04-03, 00:36
Medlem
Xeitums avatar
Tsss, att fallet inte redan är löst beror på det utomordentligt bristfälliga initiala polisiära arbetet, INTE på att GM skulle vara speciellt skicklig o kompetent, sammanfattningsvis en jävla tur helt enkelt.

Det är säkert också väldigt stor skillnad på hur en 20-25 åring känner o resonerar jämfört med en 45-50 åring. Att äntligen få frid för det plågde samvetet kan vara en viktig faktor. Att det skulle bli något straff är ju dessutom långt i från säkert. Möjligen kan man ju tänka att en form av erkännande skulle innebära en hel del spott o spe för GM, typ "..hur fasen har hen haft samvete att hålla käft så här länge och låtit anhöriga plågas...." osv. GM kan väl möjligen skylla på ungdomligt oförstånd, vilket väl de flesta av oss fått känna konsekvenser av någon gång på något sätt.
Citera
2017-04-05, 12:27
Medlem
Rudges avatar
Små funderingar då jag läser igenom de senaste inläggen i tråden....

Det pratas om samvete hos gm och vittnen, hur man kan tiga om man vet något av vikt. Man ifrågasätter de som ej vill medverka vid FB men vi har i tråden, de som själva valt att uttala sig i tråden, som säger sig veta ett och annat, är deras status högre? Att tiga för att man lovat en främling att hålla tyst om saker som rör ett mordfall som detta, är det mer ok? Vad har den att förlora?

Bickan, tycker du att du har uppfyllt dina löften som du gav när du entrade tråden?

Dessutom undrar även jag över UA's beteende, eller om man ska kalla det, redogörelse för kvällen. Hon gick och lade sig...... Detta verkar vara något man ej ska ifrågasätta, varför? Vad friställer henne så? En olycka kan hända, sunt förnuft behöver inte råda när man står i olycka och hon stod närmast. Visst kan Helena haft andra vänner men främst stod UA, genom alla år. Det är märkligt att inte ifrågasätta henne, anser jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in