2017-04-04, 12:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jämställdhet och diskriminering --> Feminism
/Moderator
2017-04-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. pga alldels för låg kvalitet, precis som TS beskriver det...vem fan orkar käfta med folk som helt seriöst kallar sig för antifeminist och itne vill att kvinnor ska ha rösträtt ex.
2. pga dagens rådande ideal/ tendenser av att enbart prata med sina gelikar...de s.k. åsiktsbubblorna. Flashback har ju blivit synonymt med kvinnohat och rasism i det allmäna medvetandet.
3. Kanske också för att feminister oftare än andra har mer att pyssla med än s.k. nättroll och antifeminister.

det sista är dock en ren gissning från min sida.

Jag är dock feminist och jag käftar för fullt här pga att jag tror starkt på att motverka nr 2.
För min egen skull, för debattens skull.
Även om jag verkligen VERKLIGEN anser att nivån ibland är så låg så jag mer tror mig befinna mig på ett dagis för nerknarkade 3-åringar i trotsåldern än på ett allmänt forum för minst 18 åringar, så kör jag på. Gör man medvetna val av att väja undan från de största idioterna så funkar det.

Finns det något forum där en majoritet av medlemmarna definierar sig som feminister, eller uttrycker man sig mest via privata bloggar?
2017-04-04, 13:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Så du har något konkret? Hur lyder lögnen?
Här är några konkreta exempel:

(FB) Ljuger kvinnor eller har jag bara haft tur?
2017-04-04, 13:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
De som "debatterar" feminism är normalt sett inte särskilt insatta i själva sakfrågan.

Detta!

Det är jäkligt tröttsamt att gång på gång förklara vad som menas med socialt konstruerat kön, våldtäktsstruktur och liknande.

Sedan har jag en känsla (går enbart utifrån min egna bekantskapskrets här) så för inte feminister kampen på nätet särskilt mycket utan för diskussionerna irl oftast.
2017-04-04, 14:04
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Finns det något forum där en majoritet av medlemmarna definierar sig som feminister, eller uttrycker man sig mest via privata bloggar?
Finns säkert några facebookgrupper för de mest bokstavstrogna feministerna.

Har googlat lite för att hitta fler lättkränkta och okunniga feminister ( typ Merapi ) att reta men de flesta forum kräver någon typ av medlemskap och det anser jag vara otänkbart .
2017-04-04, 14:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det är jäkligt tröttsamt att gång på gång förklara vad som menas med socialt konstruerat kön, våldtäktsstruktur och liknande.
Ja, jag vet hur jobbigt det är.

Jag tycker det är tröttsamt att gång på gång behöva förklara att "JAG HATAR MÄN" är manshat, tex. Man tycker ju att det är rätt uppenbart, men icke.
2017-04-04, 14:16
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, jag vet hur jobbigt det är.

Jag tycker det är tröttsamt att gång på gång behöva förklara att "JAG HATAR MÄN" är manshat, tex. Man tycker ju att det är rätt uppenbart, men icke.

Det är uppenbart för uppskattningsvis 90% av alla som kallar sig feminister. Tyvärr så är det för tyst från den breda massan feminister när frågan är på tapeten någonstans. Fegisar är dom som inte tar tjuren vid hornen.
2017-04-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Detta!

Sedan har jag en känsla (går enbart utifrån min egna bekantskapskrets här) så för inte feminister kampen på nätet särskilt mycket utan för diskussionerna irl oftast.
Angående våldtäktskultur, bemöt jättegärna mitt inlägg rörande detta tidigare i tråden.
Den här föreställningen om att kön skulle vara socialt konstruerade, är inte det lite som folk som tror på bibeln och koranen som menar att det är helt ok att gå emot all vetenskap och forskning inom ett område för att istället tro att tusentals års gamla skrifter författade på uppdrag av "gud" för att de är mer trovärdiga än vetenskap och seriös forskning. Fast när det gäller kön som social konstruktion handlar det väl snarare om 30-tals år gamla skrifter författade för den ideologiskt baserade religionen feminism.
2017-04-04, 16:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Det är uppenbart för uppskattningsvis 90% av alla som kallar sig feminister. Tyvärr så är det för tyst från den breda massan feminister när frågan är på tapeten någonstans. Fegisar är dom som inte tar tjuren vid hornen.
Problemet är att det är de som tillhör de tio procenten som blivit politiker, dominerar media, är generalsekreterare för advokatsamfundet, fackförbunds-ordföranden och universitetsrektorer. De är de största bloggarna, de största artisterna och de största TV-profilerna.

Tongivarna och makthavarna alltså.

De hade aldrig blivit det om de inte haft stöd för sina åsikter.

Det lär tex knappast hända att Marcus Birro kommer att leda melodifestivalen
2017-04-04, 16:57
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Problemet är att det är de som tillhör de tio procenten som blivit politiker, dominerar media, är generalsekreterare för advokatsamfundet, fackförbunds-ordföranden och universitetsrektorer. De är de största bloggarna, de största artisterna och de största TV-profilerna.

Tongivarna och makthavarna alltså.

Men nu pratade ju vi om feminister som sagt att dom hatar män, eller i alla fall antydigt något väldigt snarlikt? Jag är som jag uttryckte i TS inte särskilt bildad inom ämnet och jag brinner inte allt för starkt för det, inte i Sverige i alla fall, MEN upplys mig gärna, exakt vilka är det som säger så här? Bland artisterna känner mitt obildade arsle bara till en person och det är Zara Larsson som sagt "Jag hatar killar" eller något sånt.

En förmildrande omständighet för hennes fall: Hon var 18, jag menar, kom igen.

En försvårande omständighet rent allmänt är att hon pratar för en stor publik.
2017-04-04, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Angående våldtäktskultur, bemöt jättegärna mitt inlägg rörande detta tidigare i tråden.
Den här föreställningen om att kön skulle vara socialt konstruerade, är inte det lite som folk som tror på bibeln och koranen som menar att det är helt ok att gå emot all vetenskap och forskning inom ett område för att istället tro att tusentals års gamla skrifter författade på uppdrag av "gud" för att de är mer trovärdiga än vetenskap och seriös forskning. Fast när det gäller kön som social konstruktion handlar det väl snarare om 30-tals år gamla skrifter författade för den ideologiskt baserade religionen feminism.

Absolut!

Feminister och bokstavstroende religiösa fanatiker har mycket gemensamt!
Titta bara på de två grupper som Richard Dawkins hamnat i luven på: "Intelligent Designtroende" och feminister. Han fick dock ta tillbaka ett uttalande mot feministerna för att det helt enkelt var omöjligt att kritisera dom. Precis som det är omöjligt att göra karikatyr av Muhammed utan represalier.

Just därför så har feminismen som rörelse ett förkrossande litet stöd hos det svenska folket (som verkligen är för vetenskap och emot vidskepelse) och därför märks det här i forumet som nog är en korrekt avspegling av förhållandet mellan de som stöder feminism och de som inte gör det.

Sen att makthavare och mediaelit är kraftigt överrepresenterade av personer som stöder feministiskt tänkande är en annan sak. Titta bara på hur extremt överrepresenterade tex miljöpartiet (väldigt HBTQ-positivt) var hos SVT-medarbetare i en undersökning. Då får vi programserier som tex Nationen i SVT;s UR play med tex http://urplay.se/program/199004-nationen-den-undangomda-transhistorien
2017-04-04, 17:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Men nu pratade ju vi om feminister som sagt att dom hatar män, eller i alla fall antydigt något väldigt snarlikt? Jag är som jag uttryckte i TS inte särskilt bildad inom ämnet och jag brinner inte allt för starkt för det, inte i Sverige i alla fall, MEN upplys mig gärna, exakt vilka är det som säger så här? Bland artisterna känner mitt obildade arsle bara till en person och det är Zara Larsson som sagt "Jag hatar killar" eller något sånt.

En förmildrande omständighet för hennes fall: Hon var 18, jag menar, kom igen.

En försvårande omständighet rent allmänt är att hon pratar för en stor publik.
Alla länkar till twitter:

Zara säger Jag hatar killar. Hatar hatar hatar. Hon har sagt flera saker, bland annat "alla män ska dö en plågsam död". Det är intressant på flera plan; dels att hon säger det, dels att det är helt ok för henne att säga sånt utan att döda karriären. Det visar vilket samhällsklimat vi lever i. Detsamma gäller följande:

Fackordföranden och vänsterpartisten Jenny Bengtsson: En bra förkortning för "mähän"? Män. Även; "Niklas Svensson personifierar på något sätt allt som är problemet med män. Dryg, storhetsvansinne, testosteronstinn, dum i huvet. Kräk"

Margret Atladottir, Journalist bla Aftonbladet: Jag hatar även den vita mannen. och efter att ha rest i världen är det sjukat att den inte är hatad mer.

Veronica Palm, kanske en av världens mest bortskämda snyltare; Kan åter konstatera att vita medelålders män utan hjälm men med kostym är mest fräcka och otrevliga på cykelbanan (också).

Några exempel på vad några makthavare personligen twittrat utan konsekvenser. Tja, mer än "hat från antifeminister" såklart.

Åsa Romsons Almedalstal har du nog hört talas om. Hennes karriär gick förvisso inte så bra.

Tillkommer debattartiklar och liknande som jag länkar till med jämna mellanrum. Senast igår: (FB) Går det att bota feminism?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in