2017-04-03, 20:58
Medlem
Hej!

Snabb fråga! På DN´s hemsida (framsidan) har dom precis lagt upp en bild i samband med en av bussolyckans artiklar. Längst till höger i mitten på bilden ser man att det står en likbil och väntar bakom en brandbil. Av allt att döma har det värsta kaoset lagt sig och bärgning/teknisk undersökning av bussen är påväg att börja.

Skjutsas inte alla personer som vart med i olyckan till sjukhus? Även om de är "uppenbart avlidna"? Eller läggs de personerna vid sidan och plockas senare med likbil till bårhus et.c?
Citera
2017-04-03, 20:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
den bussen tar 80 pers med föraren.
Jaha... god dag yxskaft var det svaret. 80 totalt och det var 59 totalt ombord.
Försöker igen.

Ni som kan busstypen. Hur många passagerare tar bussen? Hur många på nedre respektive över våning? Funderar på om den kan ha haft väldigt många på övervåningen?
Ett gäng 14 åringar... var är det häftigast att sitta? Självklart den övre våningen.
Var satt dom som omkom och blev allvarligast skadade?

Har bussen fått för hög tyngdpunkt? Kan det vara en del av orsaken till att den välte och hamnade i en krängning som fick den att välta?
Enligt bilderna så stod bussen nästan stilla när den välte och man ser inga spår efter att den ska ha glidit en bit på asfalten/diket vilken den borde ha gjort om den hade hög fart när den välte.

52 åttondeklassare, sex vuxna personer ombord på bussen, samt busschauffören, 59 personer.
Var satt dom flesta?
Citera
2017-04-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
I detta fall kan det ju vara så att föraren inte har känt till felet men företaget kanske har gjort det.
Ja det är möjligen på det sättet. Det jag säkert vet är att trafiklagstiftningen föreskriver att man ska göra en säkerhetsgenomgång av fordonet innan färd. (Inte många gör det men i en domstol har det betydelse om huruvida föraren gjort en sådan. Jag gör det inte på min egen Merca, ska jag erkänna men den har inte gått så värst många mil, ännu så jag tycker väl att det är överflödigt.)
Citera
2017-04-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slussenplussen
Hej!

Snabb fråga! På DN´s hemsida (framsidan) har dom precis lagt upp en bild i samband med en av bussolyckans artiklar. Längst till höger i mitten på bilden ser man att det står en likbil och väntar bakom en brandbil. Av allt att döma har det värsta kaoset lagt sig och bärgning/teknisk undersökning av bussen är påväg att börja.

Skjutsas inte alla personer som vart med i olyckan till sjukhus? Även om de är "uppenbart avlidna"? Eller läggs de personerna vid sidan och plockas senare med likbil till bårhus et.c?

Efter att läkare dödförklarat dem på plats så kan de köras direkt till bårhuset och då det lär ha varit ambulansbrist, känns väl bårbil vettigt.
Citera
2017-04-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Källan är videon där bärgaren drar bort bussen på sina egna hjul. Inget hjul släpade.
Dessutom syns inga spår i asfalten före olycksplatsen från ett däck som släpar heller.
Citera
2017-04-03, 21:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här har ni info om bussen, med layout (klicka på "Sittplatser/bagagevolym").

https://www.setra-bus.com/se-se/setras-produktprogram/topclass/dt-modell/s-431-dt.html?L=1
Citera
2017-04-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Bara för att du såg den rulla på alla 6 hjul så innebär inte det att hjullagret var oskadat. Gick du runt bussen och kollade det? Nu brukar faktiskt framhjulen vara i luften när bärgaren bogserar bort dom. Och före det så tror inte jag att dom bogserar eller flyttar bussen alls. Den står så pass bra till att man kan koppla bärgaren utan att rulla den.
Nej bärgaren drog den med en bogseringsstång. Alla hjul var i backen.

Visst det kan ha varit ett dåligt lager men knappast så dåligt att det helt plötsligt orsakar en olycka.

Jag har själv kört c:a 120000 mil med tunga fordon och det uppstår inte ett plötsligt fel på ett hjullager, det märker man innan.

Så visst, det kan ha varit dåligt men i så fall borde föraren ha vetat om att det var dåligt.
Citera
2017-04-03, 21:05
Medlem
Citat:
Bara för att du såg den rulla på alla 6 hjul så innebär inte det att hjullagret var oskadat. Gick du runt bussen och kollade det? Nu brukar faktiskt framhjulen vara i luften när bärgaren bogserar bort dom. Och före det så tror inte jag att dom bogserar eller flyttar bussen alls. Den står så pass bra till att man kan koppla bärgaren utan att rulla den.

Vad tror du händer om ett hjullager skär? Det brukar bli tvärstopp. På en bil så är det rätt vanligt att hjulet lossnar. Pga ett felmonterat hjullager på min nya bil så var jag ytterst nära att råka ut för detta, verkstaden sade att jag hade flax som inte tappade ett hjul.
Citera
2017-04-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dessutom syns inga spår i asfalten före olycksplatsen från ett däck som släpar heller.
Nej jag vet inte var den där korkade teorin om hjullagret kommer ifrån.
Citera
2017-04-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jaha... god dag yxskaft var det svaret. 80 totalt och det var 59 totalt ombord.
Försöker igen.

Ni som kan busstypen. Hur många passagerare tar bussen? Hur många på nedre respektive över våning? Funderar på om den kan ha haft väldigt många på övervåningen?
Ett gäng 14 åringar... var är det häftigast att sitta? Självklart den övre våningen.
Var satt dom som omkom och blev allvarligast skadade?

Har bussen fått för hög tyngdpunkt? Kan det vara en del av orsaken till att den välte och hamnade i en krängning som fick den att välta?
Enligt bilderna så stod bussen nästan stilla när den välte och man ser inga spår efter att den ska ha glidit en bit på asfalten/diket vilken den borde ha gjort om den hade hög fart när den välte.

52 åttondeklassare, sex vuxna personer ombord på bussen, samt busschauffören, 59 personer.
Var satt dom flesta?

Jag tror att du har helt rätt. Om alla sitter på övervåningen så får bussen en högre tyngdpunkt vilket gör den mer rank. Visst skall bussen vara gjord för att klara det, men det är ingen tvekan om att bussen välter lättare ju högre tyngdpunkt den har.
Att ungdomar gärna sitter där uppe är nog ingen vild gissning heller. Det är mycket möjligt att detta inte skulle hänt om ungdomarna satt på nedervåningen.
Citera
2017-04-03, 21:08
Bannlyst
Citat:
Hjullagret kanske nöp, sedan kallande det och då rullar det igen kanske inte bra men rullar!
Citera
2017-04-03, 21:11
Medlem
Lawlines avatar
Bussen har ABS bromsar då borde det inte bli bromsspår om inte någon bromsklocka havererade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in