2017-03-30, 18:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Hon beskrivs ha varit där i egenskap av "humanitär expert". Blir så jävla trött. Vad i helvete är en "humanitär expert" för något? Vad i helvete bestod hennes "humanitära expertis" av? En kurs i genustramsvetenskap på någon svensk högskola? På en högskola i den "humanitära stormakten"....

Förmodligen kunde inte Zaida Catalan ett skit om Kongo. Hade man sagt "Zaire" så hade hon väl förmodligen mest sett ut som ett förbryllat höstlöv.
Troligen hennes juridiska kunskaper på området.
Citera
2017-03-30, 18:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladtampong
Tror du vi får veta från hur många män dom finner dna av?
Nej, jag tror inget sådant kommer att släppas vare sig till anhöriga eller till svenskar i övrigt. Det är ju inte en FUP som kommer att bli tillgänglig som vid vanliga brottmål i Sverige.
Citera
2017-03-30, 18:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Fast, nu så vet vi ju inte vad som menas med polisutredning?

Att NOA har hand om det innebär ju inte per automatik att något stort körs igång. Det kan lika gärna innebära att man inväntar information från andra nationers myndigheter eller FN.
Jag skulle inte dra allt för stora växlar på det.
Det är sant. Media tycks ju dock ha gått igång hårt på "svenska polisen startar utredning" ...
Citera
2017-03-30, 18:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur skall man veta det om personen är utskriven från Sverige?
En person finns där, registrerad, så länge personen är en Svensk medborgare.

Som jag tidigare skrev så är jag väl reggad hos skatteverket, men jag är reggad som utflyttad med årtalet som jag flyttade från Sverige.
Jag är även registrerad i den Svenska folkbokföringen med min hemadress i landet jag bor i och jag måste förnya detta vart 10e år för att kunna rösta i riksdagsvalet.
Jag kan självklart strunta i att registrera min nuvarande hemvist, vilket begränsar min möjlighet att rösta.
Men inget snack om saken, jag finns i folkbokföringen tills jag flyttar tillbaks till Sverige eller avlider utomlands.

Varje Svensk medborgare är registrerad i folkbokföringen, även jag som Utflyttad.
Citera
2017-03-30, 18:30
Medlem
marfokabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är bra om svensk polis kan samverka med kongolesiska myndigheter i jakten på de skyldiga.
Det vore än bättre om kongolesiska myndigheter själva löser fallet på ett korrekt sätt och därefter skickar en offentlig ursäkt till familjerna, ambassaderna och till FN.
För svensk polis att lösa ett mordfall i Kongo känns som en omöjlighet med tanke på frekvensen av ouppklarade dödsskjutningar hemmavid.
Citera
2017-03-30, 18:31
Medlem
Hummm..s avatar
Catalán hade rätt i en sak i alla fall och det var männens våld mot kvinnor.
Jag förstår inte hur man kan glädja sig åt en människas död, oavsett vad hen står för politiskt. Catalán ville förbättra välden och utsatte sig själv för oerhörda risker, något som många av oss inte skulle våga.

FN skall vara både opolitisk och neutral, men frågan är om de uppfattades som sådan. Här i Sverige ska SVT och SR vara opolitiska och neutrala, men alla vet att så inte är fallet. Catalán själv var ju politiskt engagerad, i en organisation som FN.

Vila i frid, Catalán! <3
Citera
2017-03-30, 18:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Som jag tidigare skrev så är jag väl reggad hos skatteverket, men jag är reggad som utflyttad med årtalet som jag flyttade från Sverige.
Jag är även registrerad i den Svenska folkbokföringen med min hemadress i landet jag bor i och jag måste förnya detta vart 10e år för att kunna rösta i riksdagsvalet.
Jag kan självklart strunta i att registrera min nuvarande hemvist, vilket begränsar min möjlighet att rösta.
Men inget snack om saken, jag finns i folkbokföringen tills jag flyttar tillbaks till Sverige eller avlider utomlands.

Varje Svensk medborgare är registrerad i folkbokföringen, även jag som Utflyttad.

Även sådana som inte är svenska medborgare finns under förutsättning att de haft hemvist här och fått personnummer.
Även sådana man inte vet var de befinner sig kan få registrering som "utvandrad" eller "okänt hemvist" ( ofta hemlösa).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-30 kl. 18:37.
Citera
2017-03-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jävla gnat om din tweet du hittade, på vilket sätt är den intressant? Hade hon en egen kritik att rikta, eller spred hon bara vidare rappakaljat som kommer ifrån feministisk ideologisk utgångspunkt. Du kan ju grubbla på den ett tag.

Behövs inte.

Personen ansåg det vara helt fel att asyl endast beviljas män. Zaida höll med när hon hävdade att kvinnor också behöver asyl.

Hennes afrikanska arbete syftade till att hjälpa just kvinnorna vilket är berömvärt, inte minst med tanke på att männen ser detta som en krigsförklaring.
Citera
2017-03-30, 18:41
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSex

Personen ansåg det vara helt fel att asyl endast beviljas män. Zaida höll med när hon hävdade att kvinnor också behöver asyl.
Kvinnor får redan asyl idag i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSex
Hennes afrikanska arbete syftade till att hjälpa just kvinnorna vilket är berömvärt, inte minst med tanke på att männen ser detta som en krigsförklaring.
Jasså. Berätta gärna på vilket sätt Zaidas arbete hjälpte kvinnorna i regionen! Med exempel!
Citera
2017-03-30, 18:41
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Hon beskrivs ha varit där i egenskap av "humanitär expert". Blir så jävla trött. Vad i helvete är en "humanitär expert" för något? Vad i helvete bestod hennes "humanitära expertis" av? En kurs i genustramsvetenskap på någon svensk högskola? På en högskola i den "humanitära stormakten"....

Förmodligen kunde inte Zaida Catalan ett skit om Kongo. Hade man sagt "Zaire" så hade hon väl förmodligen mest sett ut som ett förbryllat höstlöv.

Mångkulturalisterna vet inte ett jävla skit om andra kulturer. De är ignoranta och/eller vill ha en global enhetskultur. Hennes föräldrar gjorde ett riktigt dåligt jobb här, med uppfostran vill säga.
Citera
2017-03-30, 18:42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror att Kongo kommer att ta sig rätten att utföra en "undersökning" på plats -- och eventuellt får utredare från Sverige delta i den .. När kroppen förs till Sverige så tror jag det kommer ske en ny - i svenska ögon mer pålitlig och formell - undersökning.

jag är inte alls säker men i det här fallet så har FN ett ganska så stort inflytande och kanske man beslutar att föra hennes kropp till t.ex. Nairobi där FN har sitt huvudkontor för den Afrikanska kontinenten?
http://www.unon.org/
Det kan vara klokt att få hennes arma kropp undersökt av rättsläkare så snabbt som möjligt.
Och kanske så låter man Chilenska och/eller Svenska rättsläkare och/eller utredningspersonal delta?
Citera
2017-03-30, 18:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, jag har utflyttad släkt som inte finns i någon folkbokföring i Sverige alls .. Vill de däremot ha rättigheter som utlandssvenskar så är det deras skyldighet att berätta för Sverige att de finns och vill ha kvar rättigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in