Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 14:01
  #9757
Medlem
Avalanchekings avatar
Har ni TR dom och HR samt alla ljudfiler? Annars lägger jag upp. Orkar inte kolla igenom 800 sidor för att se det
Citera
2017-03-19, 23:51
  #9758
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Varsågod

https://minfil.org/jdq4k4b6b5/1_TR_R...__18740621.mp4

https://minfil.org/k2q4k1bdbb/2_TR_R...__18743212.mp4

https://minfil.org/l8qckab0b9/3_TR_R...__18750660.mp4

https://minfil.org/mbqek8b1b5/4__TR_...__18768520.mp4

https://minfil.org/naqfkfb9b3/5__TR_...__18746202.mp4

https://minfil.org/o9q5kdbbb1/6_TR_R...__18771452.mp4

Finns ingen som har ALLA ljudfiler från rättegången? Inte bara de ifrån den dömde?
Citera
2017-03-27, 12:29
  #9759
Medlem
Någon som vet hur det har gått för de inblandade? JA? JN? Kontakt mellan dem och JH? Har försökt hitta bild på JA för att få någon sort idé på vad det var som var lockande med honom men hittar inget. Ngn som vet var bild finns?
Citera
2017-03-30, 18:01
  #9760
Medlem
Är JA född 82? Kan det stämma att han bor i Göteborg och gift med en Lovisa? 😮
Citera
2017-03-30, 18:27
  #9761
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-annan
Är JA född 82? Kan det stämma att han bor i Göteborg och gift med en Lovisa? 😮

Fel!
JA är född -90 och bor kvar i Askersund (ett stenkast från brottsplatsen, lgh där allt hände)!
Citera
2017-03-31, 00:42
  #9762
Medlem
Vad tror ni? Inte tusan kommer hon friges överhuvudtaget?
Citera
2017-03-31, 01:29
  #9763
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Vad tror ni? Inte tusan kommer hon friges överhuvudtaget?

Njae, om cirka 10-12 år kommer sannolikt straffet bli tidsbestämt och Jonna släpps nog fri före 2030.
Jag har svårt att föreställa mig att hon kommer återfalla i brott.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2017-03-31 kl. 01:31.
Citera
2017-03-31, 07:02
  #9764
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag tycker det var väl hårt att döma Jonna till livstid. Standardstraffet för mord vid tidpunkten för brottet var 14 år och livstid gällde endast för de synnerligen grova fallen.

Mord är ju i sig ett mycket grovt brott, det är i princip omöjligt att uppsåtligen döda någon på ett lindrigt sätt. Men det här måste ändå betraktas som ett tämligen normalt mord, som föregicks av känsla av kränkning, begicks i affekt och inte innehöll några sadistiska excesser Det enda extraordinära är styckningen men då syftet med detta var att undgå upptäckt och inte att skända kroppen bör det inte påverka bedömningen av mordets svårighetsgrad. Brott mot griftefriden ger maximalt 2 års fängelse så styckningen är inget som ska kunna dra upp straffvärdet till livstid.

Det är märkliga resonemang hovrätten för när man kommer fram till att synnerligen försvårande omständigheter föreligger. Framförallt reagerar jag över det i domstolar ofta förekommande argumentet att offret måste ha känt dödsångest innan hon avled.

Menar man att detta är något utöver det vanliga? Det måste ju vara få mord där offret inte upplever någon dödsångest. Enda sättet att undvika detta är att smyga sig på någon och avlossa ett snabbt dödande skott innan denne hinner uppfatta något, men ett sådant tillvägagångssätt betraktas i regel inte som förmildrande utan då brukar det istället heta att brottet var särskilt grovt eftersom det var av avrättningskaraktär. Alla som blir angripna och inser att deras liv är i fara kommer uppleva stark rädsla. Det bör ses som det normala i ett mordfall.

Dessutom spelar det ingen större roll vad en död person upplevt för känslomässig vånda strax innan dödsögonblicket då den döde ju inte längre plågas av upplevelsen. Det är något som snarare bör beaktas om en person överlevt ett mordförsök och traumatiserats av händelsen. Har man dödats är det ju att livet tagits ifrån en som är det stora brottet, inte att döden föregicks av 10 minuters smärta och ångest.

För övrigt måste L ha blivit rejält groggy efter det inledande hammarslaget i huvudet och var antagligen inte särskilt medveten under det efterföljande slagsmålet. Hovrätten bara spekulerade i hennes lidande för att kunna motivera lagens strängaste straff.

De säger också att tillvägagångssättet var synnerligen brutalt. Återigen går det i princip inte att döda någon på ett skonsamt sätt. Grovt våld måste ses som en normal beståndsdel i ett mord. Eftersom mordet inte gick så enkelt som planerat utan det blev en kamp med offret har antalet slag och hugg blivit fler, men det finns inget i det här fallet som tyder på någon medveten sadism från förövarens sida.

Det mesta talar visserligen för att Jonna hade för avsikt att döda L och inte bara skada och skrämma henne som hon påstod. Men man måste se till vilket psykiskt skick hon var i när mordet planerades. Det är verkligen inte någon rationell och kalkylerande mördare vi har att göra med, som googlar på sin egen telefon och därmed redan har avslöjat sig själv för polisen innan brottet begås. Tillvägagångssättet är från början till slut förvirrat och tanklöst. Det är uppenbart att hon under gärningen har befunnit sig i stark affekt och mer eller mindre förlorat kontrollen över sina handlingar, vilket också bekräftades av psykologen som undersökte henne. Men hovrätten viftade på ett anmärkningsvärt lättvindigt och godtyckligt sätt bort hans vittnesmål. De agerade oprofessionellt och lät känslorna och hämndbegäret styra istället för att hålla sig till regelverket. Tingsrättsdomen var betydligt bättre motiverad och underbyggd och 16 år hade varit en mer rimlig påföljd för det här brottet.
Inte för att vara sån, men hade Jonna haft en pistol hade hon kunnat lura sig in och skjutit BO i bakhuvudet med omedelbar medtvetslöshet och snabb död som följd.
Lyset hade slocknat för BO och ångesten hade varit obefintlig.
För mig gör det ingen skillnad, livstid för uppsåtligt dödande klassat som mord är det enda rätta.
Citera
2017-04-05, 12:02
  #9765
Medlem
Detta fall berör mig väldigt mycket. Ja, det äcklar mig rent av. Det gör mig glad att Jonna blev dömd till livstid. Det var det enda rimliga i detta fall. Normalstraffet för överlagt mord ska vara livstid, och inte 10-18 år. Jag tycker att Sverige har alldeles för lindriga straff. Man måste ta mer hänsyn till brottsoffren och brottsoffrens familj, och inte lägga sådan stor vikt vid gärningsmannens bästa hela tiden. Tänk hur man själv skulle känna om någon har ihjäl exempelvis ens syster och kommer undan med typ 12 år, sitter av 2/3 av tiden och kommer ut efter 8 år.
Citera
2017-05-23, 20:32
  #9766
Medlem
Hur går det för Jonna i finkan? Har hon några vänner? Kommer hon väl överens med de andra internerna? Har hon rentav ett förhållande?

Hur har hennes familj och vänner reagerat på hennes handling? Är de på god fot med henne, eller har de vänt henne ryggen?
Citera
2017-06-29, 13:25
  #9767
Medlem
Turtellinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Det finns alltså två närbesläktade psykiska sjukdomar som förmodligen saknar gräns emellan eller överlappar, MBP och Munchausens syndrom. Det skulle isåfall betyda att JH om hon haft en av dem vid brottstillfället borde ha dömts till vård.

Fast det krävs ju betydligt mer än en liten psykisk störning med uppmärksamhetssökande för att dömas till vård/slippa fängelse. Hade alla mördare med psykiska störningar dömts till vård hade ju väldigt få sluppit fängelse straff. Leif GW pratade om detta i ett avsnitt av "Veckans Brott."
Citera
2017-06-29, 13:36
  #9768
Medlem
Turtellinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Finns det någon bild på honom förresten?

http://i57.tinypic.com/9lbzb9.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback