2017-03-18, 23:17
Medlem
NurseJackies avatar
Jag kommer snart att få ett arv, det jag ska göra först är att betala av mina skulder, efter det kommer jag ha mellan 4-500 000 kvar.

Aldrig haft så mycket pengar så min fråga är, hur ska jag bäst ta hand om dessa?
Jag vet att det inte är förmögenhet för många , men för mig är det det.

Tacksam för tips.
Citera
2017-03-18, 23:18
Medlem
soligts avatar
Jag brände mitt arv på 260,000 på 11 månader... Men jag hade kul
Citera
2017-03-18, 23:20
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Jag brände mitt arv på 260,000 på 11 månader... Men jag hade kul

Grattis, men det vill jag inte göra..
Citera
2017-03-18, 23:22
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Grattis, men det vill jag inte göra..

Insats till en lägenhet?
Ut och gör en resa för 40-50k?
Fonder?
Citera
2017-03-18, 23:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag ser två glasklara alternativ
1. Skänk pengarna till Unicef eller
2. Köp en begagnad Ferrari
???
Jo frågan är först vad du vill.
Ta reda på det så vet du
Eller var frågan hur du kan förvalta kapitalet?
Citera
2017-03-18, 23:24
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Insats till en lägenhet?
Ut och gör en resa för 40-50k?
Fonder?

Jag har ett boende jag är supernöjd med
Resa blir det nog.
Fonder,, det är här det blir knepigt,, Går man till banken och får hjälp då?
Citera
2017-03-18, 23:26
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag ser två glasklara alternativ
1. Skänk pengarna till Unicef eller
2. Köp en begagnad Ferrari
???
Jo frågan är först vad du vill.
Ta reda på det så vet du
Eller var frågan hur du kan förvalta kapitalet?

Ja det var frågan, hur jag ska förvalta det, ha allt på ett vanligt bankkonto är väl inget vidare?
Jag har verkligen 0 koll på detta, då jag aldrig haft i närheten av dessa summor
Citera
2017-03-18, 23:34
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Om du ska gå till din bank är det viktigt att du endast placerar i fonder med låg avgift. Men kom ihåg att bankpersonalen är säljare som troligtvis får provision på dina placeringar, och som vill att du sätter in pengarna i fonder med höga avgifter och gärna vill placera om för att öka transaktionskostnaden.

Annars bör du starta ett konto, investeringssparkonto (ISK) på en internetmäklare Nordnet/Avanza och sätt in pengarna på en/flera aktieindexfonder med låg avgift. En del av kapitalet bör du även sätta in på en räntefond, en tumregel kan vara din ålder, ex. 40 år = 40 % räntefond. Sedan finns det även obligationsfonder osv, men det är inget jag kan något om.

Ex på fonder.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Avanza Zero

Spiltan Räntefond Sverige
Citera
2017-03-18, 23:36
Medlem
polagoms avatar
Hur ser ditt liv ut just nu? Hur gammal ar du? Har du familj, partner eller andra som 'behover' pengar eller ditt stod? Jobbar du heltid? Tjanar bra, etc?

Ar det nagot du vill spara till, eller kopa?

Jag skulle personligen lata pengarna langsiktigt vaxa och ge mig en trygghet for nar det behovs. Jag skulle anvanda mig av olika fonder och se det som ett langsiktigt sparande dar jag hoppas lagga till mer pengar varje manad. Sen kan du val gora nagot kul for pengarna ocksa. Kolla pa fonddelen pa fb om du vill fa lite ideer.
Citera
2017-03-18, 23:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Man behöver inte bränna pengar "ba'föratt". Du kan ju i alla fall sätta en liten slant i nån aktie eller två i Google så att du är delägare sen när dom äger hela världen.
Citera
2017-03-18, 23:37
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Om du ska gå till din bank är det viktigt att du endast placerar i fonder med låg avgift. Men kom ihåg att bankpersonalen är säljare som troligtvis får provision på dina placeringar, och som vill att du sätter in pengarna i fonder med höga avgifter och gärna vill placera om för att öka transaktionskostnaden.

Annars bör du starta ett konto, investeringssparkonto (ISK) på en internetmäklare Nordnet/Avanza och sätt in pengarna på en/flera aktieindexfonder med låg avgift. En del av kapitalet bör du även sätta in på en räntefond, en tumregel kan vara din ålder, ex. 40 år = 40 % räntefond. Sedan finns det även obligationsfonder osv, men det är inget jag kan något om.

Ex på fonder.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Avanza Zero

Spiltan Räntefond Sverige

Tack, lär bli en del funderande framöver.
Citera
2017-03-18, 23:38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Ja det var frågan, hur jag ska förvalta det, ha allt på ett vanligt bankkonto är väl inget vidare?
Jag har verkligen 0 koll på detta, då jag aldrig haft i närheten av dessa summor
inte lätt. Frågar du banken har de säkert en del bra tips. Som gynnar dem. Ingen vet.
Du får säkert tusen olika tips här.
Jag skulle föreslå att du köper ditt boende. Om du inte bor på en ort som avbefolkas..
Fastighetsvärdena ökar väl ganska bra på många områden. Men ingen vet om det är en bubbla.
En annan fördel med det är att du binder pengarna och får svårt att konsumera dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in