2017-03-17, 20:17
  #54445
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur många riksdagsmandat är 26%?

Känns som det måste vara nära 100 st. Här gäller det för SD att se till att det finns nog med kompetens

Blir ungefär 106-107 mandat om Sentios undersökning skulle bli valresultat. Räknar då att L, Kd och Mp hamnar under spärren.
2017-03-17, 20:26
  #54446
Medlem
docentdisciplins avatar
Sentio är förmodligen tillsammans med Yougov och Inizio de som bäst "träffar" opinionen om det vore val idag, lite problematiskt med Sentio är dock att bara ca 700 uppgett partipreferens. Det ger upphov till stora variationer mellan månaderna i a f för de mindre partierna. Men som sagt, vore det val idag är det nog ganska sannolikt att det SD skulle vara största parti eller i vart fall skulle det vara jämnt mellan SD och S. Om siffrorna står sig, det är snart bara ett år kvar till valet, blir det förmodligen det mest omvälvande valet på mycket länge. Vilket är behövligt. Det behövs politiska reformer på många plan.
2017-03-17, 20:38
  #54447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur många riksdagsmandat är 26%?

Känns som det måste vara nära 100 st. Här gäller det för SD att se till att det finns nog med kompetens

Centerpartiet 11,0 : 45,06 mandat
Socialdemokraterna 24.1: 98,72 mandat
Vänsterpartiet 8,9: 36,46 mandat

Sverigedemokraterna 26,0: 106,50 mandat
Moderaterna 15,2: 62,3 mandat
2017-03-17, 20:50
  #54448
Medlem
Bra för SD om detta speglar opinionen. Dock vill jag att S skall minska, jag förstår inte varför dom skall belönas av väljarna när dom så oärligt försöker dölja Sveriges problem..

Jag har funnit att dom partier som "minskar" nu i Sentio, tappar -2,7%. Dom partier som "ökar", ökar med +3,7%. Hur förklarar man detta?
2017-03-17, 21:12
  #54449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Centerpartiet 11,0 : 45,06 mandat
Socialdemokraterna 24.1: 98,72 mandat
Vänsterpartiet 8,9: 36,46 mandat

Sverigedemokraterna 26,0: 106,50 mandat
Moderaterna 15,2: 62,3 mandat

Lär bli mycket utjämningsmandat till SD antar jag med tanke på att de i förhållande till övriga Sverige lär bli svaga i de 3 mandatrikaste valkretsarna: Stockholms kommun, Stockholms län samt Göteborgs kommun.
2017-03-17, 21:57
  #54450
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Lär bli mycket utjämningsmandat till SD antar jag med tanke på att de i förhållande till övriga Sverige lär bli svaga i de 3 mandatrikaste valkretsarna: Stockholms kommun, Stockholms län samt Göteborgs kommun.

Utjämningsmandat? Skulle man inte plocka bort det nu när man ser att SD håller på att bli en dominerande maktfaktor? Antagligen lär man försöka göra om de politiska domstolarna också innan 2018.

26%. Tja, där ligger det kanske. Hade varit fint om de kom över 30 i Sentio snart. Det hade varit ett fett finger i nyllet på landsförrädarna. MP, L och KD* ut naturligtvis.

Roligt att se M nere på ca 15%. Det lär röra om i grytan internt.
2017-03-17, 22:13
  #54451
Medlem
Skafferns avatar
Ser bra ut för S.D alltså trots en liten nedgång.

Otroligt att M har så höga siffror med tanke på deras historia.
Kan det vara så att de som vill ha en extremt hög invandring fortfarande röstar på Moderaberna medan de som vill ha en extrem superduperhög invandring gått över till C?
2017-03-17, 22:26
  #54452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Efter paniken första året så känns det sedan länge som att Löfven, Ygeman, Andersson och resten av gänget styr Sverige ganska stabilt och tryggt. Ser inte att de skall tappa, snaraste växa genom att ta tillbaka röster från V, C och SD.

Kanske en och annan svensk tänker så just nu, men året som kommer ska ytterligare tusentals eller tiotusentals nyanlända pressas ut i kommunerna, det börjar bli dags för det nu. Tveksamt om någon kommun överhuvudtaget kan upprätthålla sina mest basala skyldigheter för invånarna. Det kommer att smälla rejält och ingen kommer att kunna blunda för migrationspolitikens totala fiasko. Det här kommer att hända i god tid före valet. Det finns ingen chans för S att då upprätthålla sina opinionssiffror och gissa vart rösterna går.
2017-03-17, 22:30
  #54453
Medlem
anteri17s avatar
En intressant tanke: det kan vara så att Yougov och Sentio är lite försiktiga gällande SD:s stöd med tanke på att nämnda institut ändå visar överlägsna SD-siffror jämfört med övriga institut. Sentio och Yougov har ingen anledning att visa för höga SD-siffror, snarare tvärtom - det räcker ju med att mäta SD minst fel för att vara mest trovärdig.
2017-03-17, 23:17
  #54454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
En intressant tanke: det kan vara så att Yougov och Sentio är lite försiktiga gällande SD:s stöd med tanke på att nämnda institut ändå visar överlägsna SD-siffror jämfört med övriga institut. Sentio och Yougov har ingen anledning att visa för höga SD-siffror, snarare tvärtom - det räcker ju med att mäta SD minst fel för att vara mest trovärdig.

Jag har framfört den tesen tidigare i tråden och känns som det absolut kan vara så. Finns liksom ingen anledning att ha ett SD på 30% när de andra OI's ligger runt 20%.
2017-03-17, 23:32
  #54455
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Extrem tippning valet 2018:

SD 40%
S 19%
M 13%
C 9%
V 6%
L 5%
KD 4%
MP 3% (ut)

Något åt detta håll är inte helt orimligt. SD har idag i mätningarna 21-22% men är extremt underskattat. Valrörelsen lär bli sjukt fokuserat på invandring, svenskhet, trygghet, vård, omsorg, skola, folkhem, var Sverige ska i framtiden.
Just nu är hela landet som en drivande skuta utan kapten. Ingen riktning eller framtid. Det brukar sägas att det bara finns två riksdagspartier med en ideologisk kurs, SD och V.
2017-03-17, 23:47
  #54456
Medlem
8711s avatar
Sentio, Mars:

Sverigedemokraterna 26,0%!!

Det är en mycket bra siffra. Det innebär att SD behåller i princip hela uppgången mellan januari och februari från 22,3% till 26,9% på en månad. Att ligga nära 26,9% i form av 26,0% månaden efter är riktigt bra! En uppgång på 3,7 procentenheter sedan januari. Kan man stabilisera sig på en nivå som 25-26% så har Sverigedemokraterna ett strålande fantastiskt utgångsläge inför valet 2018!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in