Den massiva inflyttningen i Sverige från unga afghanska män under barnflagg är nog det som enskilt retar mig allra mest när det gäller den havererade migrationspolitiken. Nu efterlyser jag någon som kan nyansera bilden och faktiskt kan leda i bevis att det handlar om barn och att de också har flytt för sina liv. Jag har sett otaliga bilder i olika nyhetsartiklar och på stan, men väldigt sällan sett någon som man på allvar kan tro är i tonårsåldern.
Det känns bisarrt att läsa ett agenda-drivet snyftreportage om att det och det barnet riskerar skickas hem, och sen se en bild på en vuxen man eller som Dala-demokratens All Time Low där ett snyftreportage illustreras med en småknatte som biter i en boll.
http://www.dalademokraten.se/opinion/debatt/debatt-vi-kraver-amnesti-for-alla-unga-som-varit-har-over-ett-ar
Samtidigt kan väl inte så många handläggare på Migrationsverket vara så urbota dumma, jag menar visst sitter det aktivister där och tar horribla och lagvidriga beslut, men inte kan väl hela myndigheten bestå av såna? En grupp som inte tog ansvar, hittar man definitivt bland de läkare, som i vissa fall konsulterades för åldersbestämningar, och av ren och skär feghet eller missriktad godhet, bestyrkte männens berättelser. Förfarandet med åldersprövningar var ett skämt, men dessa läkare lade sten på börda med sina anything-goes-bedömningar.
Hursomhelst, trots allt ovanstående, måste det väl ändå finnas några som faktiskt var minderåriga och hade skyddsskäl? Det får inte vara så illa som det vi kan misstänka, bilden vi har måste vara överdriven. Snälla tala om för mig att beslutsfattarna i de här ärendena inte unisont slängt ut all sans och balans och agerat så bottenlöst uselt!