2017-03-15, 10:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om det gått till EXAKT så som det är ritat så är det väl ett gränsfall. Dock framgår det ju inte om röd bli blinkade och när han började blinka i så fall. Finns ju också mindre dubbelfiliga rondeller där avståndet mellan avfarterna är väldigt kort och definitivt så kort att väjningsplikten gäller för påfarterna.

Väjningsplikten är i detta fall ganska stor. Det går inte att köra in i en rondell om det kommer bilar i innerfilen då man inte kan veta om och när dessa byter fil.

Röd bil kan signalera bäst han vill, han får fortfarande inte göra ett filbyte om det inte sker säkert. Vi vet inte vilka hastigheter det handlar om, men grön bil har kommit en bra bit in i cirkplatsen när den blir påkörd. Väjningsplikt gäller givetvis, men filbyte får inte ske om det inte kan ske säkert. Du har inte rätt till företräde bara för att den andra personen har skyldighet att stanna.
Citera
2017-03-15, 10:28
Medlem
Vidare så uppför sig röd bil på ett oförutsägbart sätt. Först ligger den i högerfil på infarten. Kör över till innerfilen och sen rakt över ytterfilen och ut i högerfilen på avfarten. Det beteendet är fruktansvärt dumt och just oförutsägbart. I trafiken ska man uppföra sig förutsägbart och visa tydligt vad man avser att göra.

Att man kör på det sättet tyder vanligtvis på att man håller en hög hastighet genom cirkulationsplatsen.

Den kan då även vara vårdslöshet i trafik och hastighetsöverträdelse.
Citera
2017-03-15, 10:33
Medlem
Christopher.s avatar
Vet inte varför jag hakade upp mig på denna tråd, sak samma:

Röd har väjningsplikt mot bilar i högerfilen, grön har väjningsplikt mot fordon i båda filerna, givet att krocken ens möjliggjordes drar jag slutledningen att ingen av bilisterna följt väjningsplikten.

Givet att grön följer väjningsplikten bör röd hunnit ha gjort svängen in på avfarten då grön bör ha lägre hastighet genom att i god tid bromsa in vid infarten.
Citera
2017-03-15, 10:36
Medlem
BestCoast.s avatar
Har inte röd bil gjort rätt? Så jag lärde mig köra i cirkulationsplats. Men börjar tveka nu för alla beter sig olika.

Vad är mest korrekt? Gå ut i högerfil innan utgång ur cirkulationsplats eller gå ut i vänsterfil?

Om jag minns rätt så ska man lägga sig i högerfil vid utgång?
Citera
2017-03-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Röd bil kan signalera bäst han vill, han får fortfarande inte göra ett filbyte om det inte sker säkert. Vi vet inte vilka hastigheter det handlar om, men grön bil har kommit en bra bit in i cirkplatsen när den blir påkörd. Väjningsplikt gäller givetvis, men filbyte får inte ske om det inte kan ske säkert. Du har inte rätt till företräde bara för att den andra personen har skyldighet att stanna.

Det stämmer men väjningsplikten är hårdare i detta fall.

Bil i innerfilen får inte göra ett filbyte om det inte sker säkert.

Bil som kör in i rondellen har väjningsplikt mot all trafik i rondellen (detta inkluderar även innerfilen).
Citera
2017-03-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Har inte röd bil gjort rätt? Så jag lärde mig köra i cirkulationsplats. Men börjar tveka nu för alla beter sig olika.

Vad är mest korrekt? Gå ut i högerfil innan utgång ur cirkulationsplats eller gå ut i vänsterfil?

Om man ska använda det högra körfältet på utfarten så är det mest korrekt att byta till högerfilen i rondellen i god tid.
Citera
2017-03-15, 10:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Bil som kör in i rondellen har väjningsplikt mot all trafik i rondellen (detta inkluderar även innerfilen).

Vem som är först in i cirkulationsplatsen framgår inte av skissen. Grön bil kan mycket väl ha lämnat företräde när röd bil kommer körandes som en blådåre.
Citera
2017-03-15, 10:46
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.

https://www.google.se/search?q=dubbelfilig+rondell&source=lnms&tbm=isch& sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjj68uPnNjSAhXDKCwKHRIgDQ0Q_A UIBigB&biw=1745&bih=864&dpr=1.1#imgrc=0b53_1SA4boS eM:

Om man kollar på denna bilden, precis så jag menar jag lärt mig. Men är det ok om man ska rakt fram och kommer i den vänstra filen gå ut i den vänstra rakt fram med eller ska man alltid gå ut i höger vid lämnandet av cirkulationsplats? Detsamma vid vänstersväng, alltid höger eller kan man gå ut i vänster om vägen fortsätter vara dubbelfilig villsäga?
Citera
2017-03-15, 10:49
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Om man ska använda det högra körfältet på utfarten så är det mest korrekt att byta till högerfilen i rondellen i god tid.

Ja precis, bilden var dålig. Han skulle svängt ut tidigare, men är det ok att välja vänstra filen vid utfart? När jag tog mitt kort skulle man alltid ut till höger. Fanns inte många dubbelfiliga vid den tiden.
Citera
2017-03-15, 11:02
Medlem
Citat:
Nja.

Tänk dig rondellen som en väg med 2 filer. Givetvis ska man då lämna företräde för all trafik på vägen, inklusive de som ligger i ena filen och gör ett filbyte vid påfarten.

Det är samma sak vid väjningsplikt vid en vanlig väg (en fil åt varje håll). Ska du svänga höger så räcker det inte att lämna företräde åt de bilar som kommer från vänster. Du måste även lämna företräde åt de bilar som kommer från höger (t ex om en bil kör om en annan bil vid korsningen).

Exakt hur långt väjningsplikten gäller är svårt att säga utan att se en riktig bild på rondellen. Om röd bil blinkar att han ska byta fil i god tid så är det inte omöjligt att det bedöms som att grön bil missat att ge företräde. Nu är ju bilden bara ritad men krocken ser ut att ske I rondellen och om den röda bilen påbörjade filbytet bara lite innan det är ritat så skulle det vara ganska sannolikt att det blri grön bil som åker på det.

Så som det är ritat på bilden är det röd bil som är vållande. Sen går det självklart att ändra förutsättningarna och då ändras självklart ansvarsförhållandet.

Men iom att röd bil och grön bil inte åker i samma fil när inträdet sker så har inte grön bil någon väjningsplikt.
Eller brukar du vänta tills alla filer är tomma innan du kör på exempelvis en motorväg? Eller bara den fil du faktiskt ska köra in på?

Och i det här fallet rör det sig inte heller om en väg med trafik åt båda hållen. Utan en väg som är tvåfilig där alla kör i samma riktning. Då ska man förvissa sig om att filen man ska in i är tom, annars är man vållande.
Blikers friskriver en inte heller från ansvaret att filen ska vara om när man byter till den.
Citera
2017-03-15, 11:06
Medlem
Citat:

Då är det ju extremt onödigt med flerfiliga rondeller ifall man ändå ska förvissa sig om att alla filer är tomma.
Eller hur gör du när du kör på en flerfilig väg?
Väntar du tills alla filer är bilfria eller kör du när den fil du ska in på är tom?
Det är ingen skillnad i en rondell, även om du gärna vill tro det.

En rondell är en väg med fyra högeravfarter. Ingen unik konstig väg. Och det är samma regler som gäller där som på andra vägar med undantag att "påfarterna" har väkningdplikt.
Citera
2017-03-15, 11:41
Medlem
Citat:

Väjningsplikten mot innerfilen gäller bara om grön bil avser köra rakt in i innerfilen. Då ska grön bil förvissa sig om att ytterfilen (som han måste korsa) är tom samt att innerfilen (där han avser köra) också är det.

I detta fall avser inte grön bil köra in i innerfilen utan nöjer sig med att ligga i ytterfilen och därför har han ingen skyldighet att vänta på att röd bil försvinner. Den bilen ligger ju i ett annat körfält och hindras inte av att grön bil kör in i en annan fil

Just nu ligger alltså båda bilar i rondellen och kör "rakt fram" i var sin fil. Vilken bil som körde in i cirkulationsplatsen först spelar ingen roll. Inträdet i "rondellen" är nu avklarat och bilarna är jämlika med varandra

Nu bestämmer sig röd bil för ett filbyte eftersom den ska ta nästa avfart. Röd bil blinkar höger, och svänger höger, utan att uppmärksamma att det finns en grön bil där. Röd bil kör in i grön bil eftersom röd bil missade den väjningsplikt som man har när man byter fil. Oavsett om man blinkar så måste man förvissa sig om att filen man vill svänga in på är tom. Det gjorde inte röd bil

Så röd bil är vållande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in