Citat:
Ursprungligen postat av
ModerRota
Nöden har ingen lag. Här skall räddas en Zaida Catalán och jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig för den sakens skull.
Vi har FN, vi har Kongoleser, vi har handelsutbyte, vi har historia med Kongo och nu saknar vi bara viljan att agera.
Jag kan redan se framför mig hur Kongos president och vår statsminister skakar hand efter en lyckad legendarisk och äventyrsfylld räddningsoperation. Världen ser på med avund. Monument kommer byggas över de hjältar som var med och de som inte ville vara med försvinner in i glömskans avgrund.
Det är liksom för bra för att inte våga satsa lite här. Allt är liksom uppradat helt perfekt. Det är som om någon bjuder in oss att delta i ett miljardlotteri där det bara finns en tävlande och det är vi.
Helvete va stort Kongo är! Kolla!:
http://www.mylifeelsewhere.com/country-size-comparison/democratic-republic-of-congo/sweden
Det är lika stort som hela Europa, och fyllt av guld, djungel farmaka, mineraler och möjligheter!
34 inv. / km2
UK har 270, Holland 503, Tyskland 234
man skulle kunna säga att där är ganska gott om plats.
Knappast som hela Europa, iofs är Afrika tre ggr så stort som Europa från Uralbergen till Atlanten.
dailymail American-official-kidnapped-Congo
"
abducted by the Kamwina Nsapu militia group, according to officials."
"
'It is indeed young drug addicts belonging to the militia of Kamwina Nsapu who attacked the two experts.'*"
"
the two experts left Kananga, /.../ headed for the town of Tshimbulu. The town has seen furious clashes between militia and the state army in recent months leaving dozens dead.
Sharp and Catalan were 'accompanied by a Congolese translator, all aboard motorcycles driven by three other Congolese,' said Mende, who added that the local authorities had not been informed that the group would be travelling through."
Tshimbulu ligger ca 1/4 av vägen till Ngombe där de ska ha blivit kidnappade. 50 mil söder om Kananga.
"
Kamwina Nsapu is a militia of majority child soldiers in the Democratic Republic of Congo. Half are under the age of 14."
"
The group have a history of kidnapping after they abducted*a Roman Catholic priest from the St. Alphonsus parish in Kananga when he tried*to stop the militia from taking children out of schools. He was later released.*"
FN har 20 tusen peace keepers i Kongo, de har fordon helikoptrar etc, de ska väl kunna hitta de kidnappade.
De var på väg till Tshimbulu 12 mil söder om Kananga men kidnappas i Ngombe 38 mil söder om Tshimbulu. Hade de åkt vilse?