2017-03-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Kongo är ett kristet land så det är väl inte säkert att muslimer ligger bakom detta också?

Stackars kvinna. Hoppas att hon släpps snart, så att hon inte blir en ny Johan Gustavsson.
Vad hände med honom då ? Inte mkt info om man googlar
Citera
2017-03-13, 21:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det står 'motorcycle-taxi' i artikeln som du länkade till i #81; vet inte vad det kan tänkas säga om ev beväpning men kanske ökar sannolikheten lite för att de/någon hade vapen med (jämf m cykeltaxi)?
Olika källor säger litet olika saker.

Om man googlar "Kongo motorcycle taxi" och väljer "Bilder" så ser det ut att finnas två varianter; den vanliga är en lättviktare (eller t o m moppe?) där passageraren sitter bakom föraren på sadeln. Den andra är en lättviktare med ett litet flak där bak. Typ omvänd flakmoppe.

Klart att föraren kan ha vapen. Och kanske finns inte så mycket annat att uppbringa. Men det känns ju inte så säkert och skyddat mot beväpnade gerillagrupper och rövarband?
Citera
2017-03-13, 21:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De blev stoppade på en bro ganska nära en stad. Det går en större väg genom området. De stridande parterna fraktar trupp, vapen och förnödenheter på lastbil.

Så det är nog inte frågan om väglöst land. Det är i alla fall intrycket jag får. Kolla gärna mina länkar i tidigare inlägg.

Har du några koordinater? När jag söker på Google Maps på Ngombe kongo och tittar en kilometer västerut så ser jag några byar som verkar kunna stämma. Har du andra koordinater?

Ytterligare en mil västerut ligger en flod (Lubilash) som man måste ta sig över om man ska till stora vägen.

Kanske är helt fel ute.
Citera
2017-03-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De fyra svarta är tolken samt de tre cykeltaxi-förarna (eller var det möjligen moped-taxi?).

Vem vet, kanske har någon av dem haft något vapen, men det låter inte riktigt som väpnad eskort.

Känns det inte som om man gjort en rejäl felbedömning vad gäller säkerheten?

Men Vem har gjort en rejäl felbedömning?

Detta kan ju vara ett resultat av att inte följa goda råd och säkerhetsrutiner.
Citera
2017-03-13, 21:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kongo 1998.

Vi får hoppas, att det inte går för henne som det gick för detta svenska par:

Kongo 1998.
Citera
2017-03-13, 21:45
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu vet vi ju inte om det är Kongoleser som kidnappat henne. Det kan lika gärna handla om europeiska turister. Ja rent av hennes antagonister - svenska, vita, medelålders män.

Ja, det där är oerhört relevant att påpeka. Vi vet ju faktiskt inte vilka kidnapparna är. Det viktigaste i det här läget är att inte dra några förhastade slutsatser om förövarnas hudfärg och etnicitet. Det kan vara precis vem som helst som har gjort det. Det rör sig alla möjliga typer av människor ute på landsbygden i Kongo.
Citera
2017-03-13, 21:48
Medlem
Ett uttalanden som Zaida Catalán gjort på sin blogg:

I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant.

När hon sa detta räknade hon nog inte med att vara fången hos ett gäng kongoleser.
Citera
2017-03-13, 21:48
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vad hände med honom då ? Inte mkt info om man googlar
Han har varit kidnappad i Mali i 5,5 år. Här är en fb-tråd.

(FB) Svensk, Johan Gustafsson, kidnappad av terrorister i Timbuktu?
Citera
2017-03-13, 21:49
Medlem
Det här måste väl ändå vara en ganska allvarlig och stor nyhet, ändå väljer båda kvällstidningarna att ha nyheten långt ner och har hellre en nyhet högre om hur en tjej blivit blåst på Blocket !!
Citera
2017-03-13, 21:50
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Ett citat från Zaida hämtat från Wikiquote.

"I dagens samhälle är det inte den fysiskt starkaste som kommer att överleva bäst. Det är den som har den intellektuella kapaciteten i samklang med sin känslor. Ni vet, IQ + EQ = sant. Om kvinnor nu kunde använda den styrkan tillsammans. Tillsammans med andra kvinnor för det första, och sedan även tillsammans med män. Då skulle alla världsförbättrande förändringarna börja hända snabbt."

Kongo ingår inte i "dagens samhälle" är jag helt övertygad om. Vet dock inte om Catalan och andra som åker till Kongo och liknande platser med den typen av tankar inser det och vilka risker de utsätter sig för.

Ja man bör nog inse att man som kidnappningsoffer är värd summor som är otroligt stora för en Afrikan innan man åker ner dit, risken måste vara enormt stor statistiskt sett.

Hoppas det går bra med henne och anhang!
Citera
2017-03-13, 21:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Har du några koordinater? När jag söker på Google Maps på Ngombe kongo och tittar en kilometer västerut så ser jag några byar som verkar kunna stämma. Har du andra koordinater?

Ytterligare en mil västerut ligger en flod (Lubilash) som man måste ta sig över om man ska till stora vägen.

Kanske är helt fel ute.
Södra Kongo. Ngombe verkar ligga vid väg N20. Åker man söderut från Ngombe kommer man först till Kalamba, därefter till Tshimpumpu, som ligger vid en flod som rinner i väst-östlig riktning.

Så en bro över floden och på södra sidan ligger Luebo.
Citera
2017-03-13, 21:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men Vem har gjort en rejäl felbedömning?

Detta kan ju vara ett resultat av att inte följa goda råd och säkerhetsrutiner.
Ja, det vete tusan.

Utan att lägga ansvar på någon kan jag tänka mig att motorcykel-taxi var det enda de kunde få tag på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in