P.g.a. den höga hyresgästomsättningen är standarden i korridorskök oftast av det "stryktåliga" slaget. Många hyresförvaltare köper exv. inte in mikrovågsugnar utan det får de boende själva bekosta i så fall. Ifall tio pers använder samma mikro går maskinen förstås snabbare sönder, samma sak med andra gemensamma maskiner.
Diskmaskin förekommer knappt någonstans i studentkorridorer av skälen 1. Slitaget (p.g.a. hyresgästomsättningen som sagt var, och en diskmaskin innehåller många mjuka delar som lätt kan slitas loss och försvinna - Och så kommer alla potentiella målkonflikter i ett boende som delas av tio pers: När ska maskinen sättas igång? Vad ifall Edvin sätter igång en i övrigt nästan tom maskin för sina två tallrikar och bestick och Anna ska diska upp efter ett jättekalas hon ordnat kvällen innan men nu måste vänta i nästan 3h p.g.a. det långsamma grundliga diskprogrammet Edvin satte igång, om hon sonika inte avbryter Edvins program och sätter in egna grejer. Vem ska gå före i kön? Etc etc. Enklare och mer tidsbesparande blir det då att alla diskar för sig och turas om med vasken ).
2. De potentiella vattenskadorna som kan uppstå. En diskmaskin som slits loss på femte våningen så vattnet sprutar ut i ett boende där det bor tio pers per våning kan leda till att 50 personer måste tvångsevakueras om vattnet rinner ned genom väggar och det vill förstås ingen hyresförvaltare riskera i onödan. En spis som går sönder orsakar inte omgivningen lika svårt obehag, och duschar/badrum har avloppsbrunnar som suger upp det mesta.
Så du får vara beredd på att diska allt för hand efter dig. Men du är en myndig pojk nu som ska klara dig själv så det ska väl gå bra
Det där med skåp och eget lås till detta ingår i korridorsköket kanske gäller i Stockholm, jag har inte stött på det någonannanstans i Sverige (och Stockholms studentbostäder har jag knappt sett något av så det vågar jag inte uttala mig om). Inget hindrar dig förstås från att sätta upp eget lås, men på min tid (10-15 år sedan) hade det där setts som j**ligt märkligt och udda beteende, och du vill väl inte börja med att misstänka dina grannar du ska umgås med på något plan för att vara tjuvaktiga och icke förtroendeingivande personer...? Du får se hur det ser ut när du flyttar in helt enkelt, och känna av stämningen. Det skiljer sig rejält mellan korridorer och även inom samma hus. På vissa håll blir det riktiga korridorsgemenskaper med fester och gemensamma inköp, på andra håll blir det mer av hotellkänsla.
En viktig skillnad på en vanlig hyresrätt och en studentbostad är att det senare är ett kategoriboende med inbyggda begränsningar i kontraktet. Dvs det kan i kontraktet och boendereglemente stipuleras att du får bo där max sex år innan du måste flytta ut (för att lämna plats åt nya studentgenerationer), att du måste ta minst 7,5-15 hp per termin för att räknas som aktivt studerande, att du måste vara medlem av en specifik kår/nation etc. Är du en jobbig jävel som sk**er i dina åtaganden i köket gentemot dina medboende och detta kommer till stiftelsens kännedom samtidigt som du super upp pengarna istället för att ta högskolepoäng (vilket stiftelserna brukar kontrollera varje termin) kan du alltså snabbare än i ett ögonblink åka ut med ändan före!