Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Har hört man kan överleva om man blir skjuten i huvudet med en finkalibrig pistol, typ 22-a?
Men vad jag förstått är dessa pistoler mycket ovanliga idag bland kriminella?
De fanns däremot ofta som legala vapen för ett 10-tal år tillbaka?
Folk har överlevt alla möjliga skott i huvudet (dock givetvis inte från t.ex. hagelbössa som spränger bort hela skallen, eller skott i kraniet från andra kraftiga skjutvapen som tar med en stor bit av huvudet, för den delen).
Jag har dock för mig att en filkalibrig pistol kan i vissa fall faktiskt göra mer skada än ett kraftigare handeldvapen. Ett kraftigt skjutvapen kan lätt skjuta ett skott rakt igenom kraniet. Jag känner inte till den bakomloggande fysiken, men det har hänt att kulan dessutom snarare har löpt längs kraniets insida istället för genom hjärnan, för att därmed göra än mindre skada. Jag har samtidigt för mig att en kula från ett finkalibrigt skjutvapen kan göra större skada om den penetrerar kraniet, men sedan inte lyckas penetrera det igen, utan istället studsar mot insidan av kraniet och åstadkommer ännu fler skador på hjärnan.
Men det är alltså vad jag vagt har för mig, jag är inte någon expert på området. Än mindre vet jag något om hur pass vanliga olika företeelser är när det gäller skottskador i huvudet.