2017-01-31, 19:59
Medlem
magica69s avatar
Jag har haft Lergigan för sömnbesvär i drygt 4 år. Tagit dem i stort sett 5-6 nätter i veckan 25 mg. Hänt några ggr att jag tagit 50 mg men aldrig mer.
För drygt två veckor sedan fick jag väldigt hög puls. Har fått det ibland o jag tror det beror på Leriganet. Noga som jag är kollade jag med läkare,1177, läkemedelsverket om det bara var att sluta rakt av då medicinen är en mix av stark antihistamin samt verkar lätt på Dopamin o är en stark antikolinergisk medicin.

Nemas problemes ...Skulle inte vara ngt problem.
Nu sitter jag här med vidriga utsättningsbesvär o har googlat en del. Märkligt är att jag då finner hur mkt info som helst om att dessa ska trappas ut!

Jag har symtom som vid kolinerg rebound/överkänslighet. Receptorerna är överaktiva o tydligen bildas fler..

Nu är jag återinsatt på Lergigan igen men nu räcker inte 25-50 mg längre.Jag måste ta 50 mg x 2 ( får ta x3) för att få slippa dessa vidriga symtom som jag har.

Det jag undrar för att jag ska slippa somna hela dagarna är kan jag ta 100 mg till natten?
Det finns andra antikolinerga läkemedel men de vägrar min läkare ge mig o dessutom nekar alla jag pratat med om att detta fenomen existerar. Mkt märkligt när jag hittar hur mkt som helst med exakta samma symtom som kolinerg överstimulering...
I Sverige finns det bara om man typ ätit giftiga svampar ...

Snälla ngn som sover på 100 mg o inte har problem med det?
Citera
2017-03-07, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Jag har haft Lergigan för sömnbesvär i drygt 4 år. Tagit dem i stort sett 5-6 nätter i veckan 25 mg. Hänt några ggr att jag tagit 50 mg men aldrig mer.
För drygt två veckor sedan fick jag väldigt hög puls. Har fått det ibland o jag tror det beror på Leriganet. Noga som jag är kollade jag med läkare,1177, läkemedelsverket om det bara var att sluta rakt av då medicinen är en mix av stark antihistamin samt verkar lätt på Dopamin o är en stark antikolinergisk medicin.

Nemas problemes ...Skulle inte vara ngt problem.
Nu sitter jag här med vidriga utsättningsbesvär o har googlat en del. Märkligt är att jag då finner hur mkt info som helst om att dessa ska trappas ut!

Jag har symtom som vid kolinerg rebound/överkänslighet. Receptorerna är överaktiva o tydligen bildas fler..

Nu är jag återinsatt på Lergigan igen men nu räcker inte 25-50 mg längre.Jag måste ta 50 mg x 2 ( får ta x3) för att få slippa dessa vidriga symtom som jag har.

Det jag undrar för att jag ska slippa somna hela dagarna är kan jag ta 100 mg till natten?
Det finns andra antikolinerga läkemedel men de vägrar min läkare ge mig o dessutom nekar alla jag pratat med om att detta fenomen existerar. Mkt märkligt när jag hittar hur mkt som helst med exakta samma symtom som kolinerg överstimulering...
I Sverige finns det bara om man typ ätit giftiga svampar ...

Snälla ngn som sover på 100 mg o inte har problem med det?

Sent svar men jag sover på ca 100 mg, har max 6 per dag utskrivet mot ångest och sömnproblem men behöver dem sällan på dagarna så brukar ta 100 mg ca och sova gott, förstår inte vad problemet skulle vara?
Citera
2017-03-08, 06:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Saxat ur fass.

Dosering
Nervösa ångest-, oros- och spänningstillstånd: Vuxna: 5-50 mg 1-3 gånger dagligen, barn2-5 år: 5 mg 1-3 gånger dagligen, barn5-12 år: 10 mg 1-3 gånger dagligen.

Allvarliga orostillstånd och hyperaktivitet (ex. vid eufomani): Vuxna: 25-50 mg, upp till 400-500 mg per dygn.

Sömnrubbningar: Vuxna: 25-50 mg till natten. Denna dos kan ibland förorsaka kvarstående morgonsömnighet som dock försvinner efter några dagars kontinuerlig medicinering. I många fall ger lägre dos tillräcklig effekt. I svårare fall ökas dosen. Barn2-5 år: 5-20 mg till natten, barn5-12 år: 20-25 mg till natten.

Den hypnotiska effekten avtar i regel vid kontinuerlig användning. Detta kan i svårare fall av sömnrubbningar göra intermittent medicinering nödvändig (uppehåll var tredje eller var fjärde natt). Åldringar kan i regel ta Lergigan kontinuerligt som hypnotikum.

Patienter med någon form av lesion tål sällan höga doser, t ex alkohol*skadade, presenila och en del patienter med skallskador, konstitutionella asteniker kan vara mycket känsliga.

Den dämpande effekten på etylikerns oro är oftast endast bråkdelen av samma effekt hos icke alkoholfall.

Rörelsesjuka: Vuxna: 25 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Barn 2-5 år: 5 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Barn 5-12 år: 10 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn.

Allergiska tillstånd: Vuxna: 25(-50) mg till natten, barn2-5 år: 5 mg 1-3 gånger dagligen, barn5-12 år: 10 mg 1-3 gånger dagligen.

Premedicinering: Vuxna: 25-50 mg en timme före behandling, eventuellt samma dosering kvällen före behandling. Barn:
Citera
2017-03-08, 17:43
Medlem
Du kan ta 100mg det är ingen fara. Det är extremt snäll lugnande medicin du käkar. Har också haft Prometazine på recept i några år men inte numera då jag upplever dess sömngivande effekt mer placebo än annat i mitt fall.
Inget du kommer överdosera & avlida utav i första taget.

Det är möjligt att få utsättningsymtom av i stort sätt allting, inte fysiologiska men psykologiska abstinensymtom kan du absolut få av att sluta med vad som helst som du har en stark psykologisk koppling med, som i ditt fall Lergiganen för att somna.

Men det är inget du kommer avlida av och så förbannat jobbigt är det inte det är du själv som gör det jobbigare än vad det behöver vara.

Men gör ett snabbt nedtrappningsschema på egen hand då, det har jag alltid gjort om det har behövts. Finns mycket information om hur du går till väga om du googlar annars skicka ett PM eller skriv i tråden så ska jag hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in