2017-03-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Det skulle behövas en bra sammanfattning av FUP när den väl kommer ut, även en FUP på 200-300 sidor är emellanåt svår att överblicka om man som jag oftast läser dem på telefonen.
Det skulle kanske vara idé at dela upp den i grupper på något sätt?
Om vi nu alls kommer över den - den lär kosta!
Så att till exempel en grupp läser förhör, en annan den tekniska bevisningen, en tredje vittnesmål eller på liknande sätt. Redovisar huvudpunkter, gärna med sidhänvisningar så att den som vill fördjupa sig kan göra det.
Skulle något sådant vara genomförbart?
Citera
2017-03-06, 21:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
"Redan i juni 2014 misstänks hon ha planerat första mordet på sin make Aki Paasila."
https://unvis.it/expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-kvinnan-planerade-fler-mord

Vad kan ha varit orsaken till det försöket, fanns det någon livförsäkring vid den tidpunkten?

Livförsäkring i IF tecknades i januari 2015 enligt IF - dock ogiltig med en förfalskad namnteckning som inte var Akis. Försäkringsvärde 2,5 miljoner kr.

Enligt IF fanns det en till tecknad livförsäkring på Aki - oklart om den är tecknad före eller efter IFs. Denna ska ha legat i något annat försäkringsbolag, ej IF.

Jag vet inte heller om den - också - betraktas som ogiltig. Om den dock är tecknad före skulle den kunna varit giltig juni 2014. Dock var JM och Aki inte gifta då, men kan ha varit sambos och JM kan ha stått som förmånstagare.
Citera
2017-03-06, 21:42
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Livförsäkring i IF tecknades i januari 2015 enligt IF - dock ogiltig med en förfalskad namnteckning som inte var Akis. Försäkringsvärde 2,5 miljoner kr.

Enligt IF fanns det en till tecknad livförsäkring på Aki - oklart om den är tecknad före eller efter IFs. Denna ska ha legat i något annat försäkringsbolag, ej IF.

Jag vet inte heller om den - också - betraktas som ogiltig. Om den dock är tecknad före skulle den kunna varit giltig juni 2014. Dock var JM och Aki inte gifta då, men kan ha varit sambos och JM kan ha stått som förmånstagare.

Ja, just den ja, den hade jag glömt bort. Skulle varit intressant att veta förutsättningarna för den.

Allt i hennes ageranden verkar ha ett ursprung i pengar så jag har svårt att se att hon skulle gå så långt, som att be någon ta ihjäl hennes sambo, utan att hon skulle ha någon ekonomisk vinning på det.
Citera
2017-03-06, 21:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Brottsmisstankarna blir allt fler mot den 42-åriga Arbogakvinnan.

Hon misstänks nu för att ha beställt mord av flera olika personer, med flera tilltänkta offer - vid åtta olika tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
https://unvis.it/expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-kvinnan-planerade-fler-mord

Uschäkta om det är old news, jag har svårt att hålla räkningen på JMs dårskaper.

Citat:
"Redan i juni 2014 misstänks hon ha planerat första mordet på sin make Aki Paasila."

Vad kan ha varit orsaken till det försöket, fanns det någon livförsäkring vid den tidpunkten?

Livförsäkring kanske det fanns, men det fanns ingen make!
Dom gifte sig i början av december 2014, om jag minns rätt.

Man kan ju ha livförsäkring utan att vara gifta.
Dom hade väl en gemensam fastighet. Hon kanske inte ville dela på vinsten vid försäljningen?

4000 sidor FUP? Har inte antalet brott tredubblats sedan det gällde?

Vi vet ju inte hur omfattande den blir, men finns det någon förundersökning med 5-siffrigt antal sidor?

Expressen ställde en klurig fråga och Jessica Wenna (åklagare) gav ett klurigt svar:

"Är något av de tilltänkta offren fortfarande vid liv?"

"– Det är fler tilltänkta offer än de som figurerar i utredningen, säger hon"

Var det ett ja eller ett nej?
Kanske finns det några garderober som inte öppnats ännu...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-06 kl. 21:47.
Citera
2017-03-06, 21:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Ja, hon reste väl rätt mycket, jag undrar om hon kan ha utländska livförsäkringar på folk också. Som Thailandsresan precis efter mordet på pappan........

Jag tror att Thailandsresan mer var business än semester för henne.
Citera
2017-03-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, hon reste väl rätt mycket, jag undrar om hon kan ha utländska livförsäkringar på folk också. Som Thailandsresan precis efter mordet på pappan........

Jag tror att Thailandsresan mer var business än semester för henne.
Så har jag tänkt också. Hon kan ha funderat på en ny typ av boende, nämligen en liten semesteranläggning för svenskar. Eller så har de knarkkontakter där, eller både - och, eller något annat.
Ett tag tänkte jag att tråden höll på att gå överstyr med nya spekulationer, men efter de senaste nyheterna så kan man ju tillåta sig at spekulera hej vilt, så länge man kommer ihåg (om det alls går längre) att skilja spekulationerna från det som faktiskt krupit fram hittills. Listan är ju imponerande och hur ska det ens gå att göra en dokumentär om detta? Det kräver nog sin "hen"!
Citera
2017-03-06, 22:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Det skulle behövas en bra sammanfattning av FUP när den väl kommer ut, även en FUP på 200-300 sidor är emellanåt svår att överblicka om man som jag oftast läser dem på telefonen.
FUP lär väl vara på 10000 sidor med alla nya misstankar
Ja överdrev lite med 1000-tals i alla fall.
Citera
2017-03-06, 22:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så att till exempel en grupp läser förhör, en annan den tekniska bevisningen, en tredje vittnesmål eller på liknande sätt. Redovisar huvudpunkter, gärna med sidhänvisningar så att den som vill fördjupa sig kan göra det.
Det behöver den inte göra. Det beror på om domstolen vill hindra allmänheten från att läsa den.
FUP:en för kapten Klänning kostade ca 4500 kr och fanns bara i pappersupplaga. Den ville man inte att folk skulle läsa

Andra omfattande FUP:ar brukar kosta 120 kr och levereras på CD.

Så det beror helt på vad myndigheten tycker.
Citera
2017-03-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det behöver den inte göra. Det beror på om domstolen vill hindra allmänheten från att läsa den.
FUP:en för kapten Klänning kostade ca 4500 kr och fanns bara i pappersupplaga. Den ville man inte att folk skulle läsa

Då får vi hoppas på det bästa.
Jag har bränt mig och blivit lite luggad i samband med en insamling för en stor FUP, så jag bidrar inte så gärna en gång till!
Citera
2017-03-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jag gissar att den kommer på CD. FUP som närmast står i tur måste väl bara omfatta de som är inbegripna i det nu aktuella fallet, eller?

JM skriver svensk kriminalhistoria här.

LGW sa "ni skall veta att detta är en riktigt knepig person" ... när det togs upp i Veckans Brott.
Citera
2017-03-06, 22:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
"Totalt är Arbogakvinnan nu misstänkt för två fall av mord, ett mordförsök, försök till grovt bedrägeri, förberedelse till grovt bedrägeri, åtta fall av stämpling till mord, givande av muta och hot mot tjänsteman."

Ja, sorry alla nytillkomna i tråden. Det här fallet är nu bortom all sammanfattning. Det behövs en bok. FUP har förannonserats till 4000 sidor, kan nog bli mer.

Vad iaf jag finner anmärkningsvärt här, är att hon alltså tidigare gått under radarn med 8 ärenden av mordstämpling. I Sverige... Ingen har visslat, ingen har reagerat utåt, ingen har tagit tag i vare sig henne eller ärenden, trots att dessa stämplingar i vart fall resulterat i fall av misshandel.
Ok om hon anlitat ljusskygga typer, men rimligtvis ska en till synes ordinär samhällslevande person inte kunna mörka sig genom så stark vilja att ha livet av annan/andra.
Märkligt, och rätt skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Stora förundersökningsprotokoll brukar vara uppbyggda på ett klart greppbart sätt, även om det så är nära tio tusen sidor. När man väl förstått pedagogiken, är det relativt enkelt att läsa stora material.
Förhoppningsvis är det bra styckeindelat i inledningen, men det återstår väl att se hur stort detta åtal blir.
Jag tror ju fortfarande det kommer uppdelas, och att åtal för sommarstugeärendet kommer ensamt först då där finns en misstänkt som inte berörs direkt av den andre misstänktes brottsmisstankar. Åklagaren är i det närmaste ålagd att därmed uppdela det.
Vidare är det troligtvis i Tingsrättens effektivitets-tycke orimligt att sammanfoga alla dessa olika brott i ett enda åtal - det blir lätt snurrigt, både i materialet och vid en huvudförhandling.
Hon har pysslat med för mycket skit helt enkelt, och mer hittas kontinuerligt och fler eventuellt misstänkta kan hittas under sten & stock.

I detta fallet tror jag fup ges ut på cd-rom till en rätt låg kostnad (150-200kr), men som får uthämtas på berörd Tingsrätt. Media/allmänhet är nog hungriga på materialet och det blir trögt att handlägga alla förfrågningar som inkommer den vanliga pappersvägen som annars gäller.
Citera
2017-03-06, 22:41
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Enligt Veckans brott där representant för IF intervjuades så framkom det att en till försäkring hos annat bolag på 6(?) miljoner försökts tecknas men den gick inte igenom.
Alltså fanns det bara den (felaktiga) på 2,5 miljoner hos IF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in