Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-18, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingtart
Våldtäktsbegreppet inbegriper mer än bara sex genom våld eller hot om våld.
Du pratar som om "hennes agerande" ledde till att hon blev ett offer, vilket är missriktat. Det är naturligtvis gärningsmännens mobbing och hot som är den direkta orsaken. Om någon rånar dig och du lämnar över din plånbok är det idiotiskt att klandra dig för att "du lämnade ju över plånboken frivilligt".

Sen om man läser domen ser man att de var rätt grisiga under akten också. Exempelvis försökte dra ned hennes huvud på kuken fast hon sade nej, försökte köra in den i röven, och vid något tillfälle gjorde det ont för henne.
Kan fortfarande inte förstå att hon har sex med killen då? Var hon förlamad under själva akten? Vad mer kan skyllas på? "Vid något tillfälle gjorde det ont" men annars tyckte hon det var okej då? Är det hela ett tycka synd om sig själv så jag har sex mot min vilja , sen går till polisen och anmäler våldtäkt?
Citera
2016-12-18, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spionkillen
Jaha ja, nu förstår jag vad du menar. Hjärnan presterar knappast på högvarv såhär på morgonkvisten

För att hålla sig till ämnet, kan jag bidra genom att förtydliga att BO inte valde att umgås med GM, som sagt: läs hela domen. Flickan var i umgänge med killen (som den ej straffmyndiga medbrottslingen benämns i domen) och det var först tiden runt brottet som de två "lärde känna" varandra. All information finns publicerad i domen, det gäller bara att läsa den grundligt.
Vem har hittat på domen då? Vems dom är det? Är det vad kvinnan sagt till polisen som ni grundar era fantasier på?
Citera
2016-12-18, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spionkillen
Jaha ja, nu förstår jag vad du menar. Hjärnan presterar knappast på högvarv såhär på morgonkvisten

För att hålla sig till ämnet, kan jag bidra genom att förtydliga att BO inte valde att umgås med GM, som sagt: läs hela domen. Flickan var i umgänge med killen (som den ej straffmyndiga medbrottslingen benämns i domen) och det var först tiden runt brottet som de två "lärde känna" varandra. All information finns publicerad i domen, det gäller bara att läsa den grundligt.
Kanske du kan bidra med ett "grundligt" citat ur nämnda källa, som verifierar att BO penetrerades oralt, vaginalt och analt. Inte för att jag tvivlar.
Citera
2016-12-18, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joellindberg
Kan fortfarande inte förstå att hon har sex med killen då? Var hon förlamad under själva akten? Vad mer kan skyllas på? "Vid något tillfälle gjorde det ont" men annars tyckte hon det var okej då? Är det hela ett tycka synd om sig själv så jag har sex mot min vilja , sen går till polisen och anmäler våldtäkt?

Titta på det jag skrev om rånoffer igen och försök förstå vad jag vill ha sagt.
Tycker du man kan påstå att den som blivit rånad har lämnat över plånboken av fri vilja?
Flickan har ju utpressats till att göra något hon inte vill.

"Var hon förlamad under själva akten?"
Den som tvingas till något under hot eller utpressning agerar inte fritt efter egen vilja, utan efter den som hotars vilja. Om du blir rånad VILL du ju inte ge en främling din plånbok, utan du känner dig TVUNGEN att göra det, eftersom du är rädd för KONSEKVENSERNA av att inte vara följsam.

"...men annars tyckte hon det var okej då?"
Vad tror du själv, hm? Brukar folk som utsätts för sexuellt tvång eller sexbrott i allmänhet tycka att "det är helt okej"? Hoppas för din skull att du inte är seriös.
Senast redigerad av Flyingtart 2016-12-18 kl. 07:29.
Citera
2016-12-18, 12:59
Medlem
Nu har jag läst domen.

Hon hade sex med de två killarna "vaginalt och oralt". Analt var oklart både utifrån flickorna och pojkarna om det skett.

Men de använde kondom! Duktigt.

En bra sak var att vårdnadshavarna fick betala lite skadestånd också. Visst, det betalas väl av skattebetalarna ändå i slutändan. Men skadeståndet lär vara svårt att bli av med för familjen så det lär bli ränta osv.

Citat:
Målsäganden biträder åtalet och yrkar att Abdihafid Faisal Guled ska förpliktas att utge skadestånd till henne
med 140 000 kr varav 125 000 kr för kränkning och 15 000 kr för sveda och värk, varav 8 860 kr solidariskt med
sina vårdnadshavare, allt jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 30 maj 2016 till dess full betalning
sker.

Vad jag kan googla mig till är Abdihafid Guled ett afrikanskt namn. Personer som heter Guled eller Abdihafid ser ut som somalier.

Inte oväntat då att rätten inte tror att Abdihafid kommer förbättras, för han ser inte att han gjort nåt fel.
Konstigt nog känns det bekant att somalier inte kan skilja rätt från fel.

Citat:
Tingsrätten delar socialtjänstens uppfattning att Abdihafid Guled
har ett särskilt vårdbehov och instämmer i socialtjänstens oro över att Abdihafid
Guled tycks ha svårt att förstå att hans handlande skulle kunna vara fel. En ungdomsvård med föreskrift att genomföra bifogat ungdomskontrakt skulle därför
kunna ha förutsättningar att hjälpa Abdihafid Guled komma till insikt om sin roll
som förövare och vilka konsekvenser det fått. Det skulle också kunna hjälpa honom
att undvika att återfalla i brott.

Inte heller känns det oväntat att en somalier har "särskilda behov".
Citera
2017-03-06, 21:01
Medlem
Rektor i lund tycker att våldtäktsmannen är offret

"Två pojkar som våldtog en flicka går kvar på skolan men flickan undervisas på annan plats."

"Varför undervisas hon på annat håll?
– Därför att hon inte orkar gå i skolan på vanligt sätt.
På grund av de två pojkarna?
– Ja, det kan man säga.
Men ändå är det de som är kvar?
– Så är det.
Hur tänkte ni?
Alla tre är ju elever och alla tre är på sätt och vis offer i det här, säger rektorn.
Hur menar du att alla tre är offer?
– Alla tre är barn. Killen som nu blivit dömd har ju fått ett ganska kännbart straff och är på det sättet ett offer."
Men det föregicks väl av en omfattande mobbing på skoltid?
– Det beror på vad man menar med det. Flickan var utsatt och vi jobbade med det och fick rätt på det i princip strax innan det här hände. Det hade blivit bättre.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-06/pojkar-som-valdtog-flicka-gar-kvar-pa-skolan

Hur tänker den här rektorn?
Senast redigerad av Ludvigssonludvig 2017-03-06 kl. 21:07. Anledning: Förtydligat diskussionsunderlag.
Citera
2017-03-06, 21:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det finns tydligen en Dom i fallet, den borde gå att få fram.

Extra festligt:
Citat:
Och vi har ett värdegrundsarbete som vi intensifierar och försöker att ta tag i ännu mer, säger rektorn.
Ok, det behövs alltså ett "värdegrundsarbete" för att eleverna skall begripa att våldtäkt = dåligt.
Citera
2017-03-06, 21:08
Medlem
Kvinnlig rektor?
Citera
2017-03-06, 21:11
Medlem
ganglere2s avatar
Rektorn tänker som han som en pk är lärd att han ska tänka.
Citera
2017-03-06, 21:13
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Rektorn måste avskedas.
GM bör avlivas och användas som gödsel, det kan aldrig bli något meningsfullt av två odjur som inte inser konsekvenserna av sin illgärning.
Citera
2017-03-06, 21:15
Medlem
DDRTVs avatar
Polischefens Danielssons fru ?
Citera
2017-03-06, 21:18
Medlem
Rektorns namn nämns inte.

Jag kan förstår varför.

Hon hade antagligen behövt flytta från Skåne efter de uttalandena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in