Nu har jag läst domen.
Hon hade sex med de två killarna "vaginalt och oralt". Analt var oklart både utifrån flickorna och pojkarna om det skett.
Men de använde kondom! Duktigt.
En bra sak var att vårdnadshavarna fick betala lite skadestånd också. Visst, det betalas väl av skattebetalarna ändå i slutändan. Men skadeståndet lär vara svårt att bli av med för familjen så det lär bli ränta osv.
Citat:
Målsäganden biträder åtalet och yrkar att Abdihafid Faisal Guled ska förpliktas att utge skadestånd till henne
med 140 000 kr varav 125 000 kr för kränkning och 15 000 kr för sveda och värk, varav 8 860 kr solidariskt med
sina vårdnadshavare, allt jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 30 maj 2016 till dess full betalning
sker.
Vad jag kan googla mig till är Abdihafid Guled ett afrikanskt namn. Personer som heter Guled eller Abdihafid ser ut som somalier.
Inte oväntat då att rätten inte tror att Abdihafid kommer förbättras, för han ser inte att han gjort nåt fel.
Konstigt nog känns det bekant att somalier inte kan skilja rätt från fel.
Citat:
Tingsrätten delar socialtjänstens uppfattning att Abdihafid Guled
har ett särskilt vårdbehov och instämmer i socialtjänstens oro över att Abdihafid
Guled tycks ha svårt att förstå att hans handlande skulle kunna vara fel. En ungdomsvård med föreskrift att genomföra bifogat ungdomskontrakt skulle därför
kunna ha förutsättningar att hjälpa Abdihafid Guled komma till insikt om sin roll
som förövare och vilka konsekvenser det fått. Det skulle också kunna hjälpa honom
att undvika att återfalla i brott.
Inte heller känns det oväntat att en somalier har "särskilda behov".