2017-03-06, 15:26
Medlem
franges avatar
Jag söker ett alternativ till MS Word eftersom jag behöver knåpa ihop några enklare dokument, framförallt brev och CV för jobbsökning. Har gamla sådana i .doc som jag inte öppnat på 5+ år som jag skrev på en annan dator,och skulle öppna dem nu men har visst bara WordPad och något annat program på datorn - så allt blir en enda teckenröra av det som ens går att öppna.

Har inte lust att teckna en hel licens heller då jag sitter med en crackad variant av Windows 7 Ultimate som jag är helnöjd med (datorn är två år gammal) eftersom jag verklige inte tål någon nyare Windowsvariant.

Vilka vettiga gratisalternativ finns det till MS Word som kan ta .doc osv, idag?

Har inte sysslat med något sånt här på många år så känner mig därför ungefär som farfar som frågar barnbarnet hur hans nyköpta smartphone fungerar. Försökte söka efter liknande trådar i forumet nu men hittad inget nämnvärt.
Citera
2017-03-06, 15:32
Medlem
Ett mycket bra, och väldigt gratis, alternativ är Libreoffice. Prova det!
Citera
2017-03-06, 15:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ytvandrare
Ett mycket bra, och väldigt gratis, alternativ är Libreoffice. Prova det!

Yes, skall testa det genast, tackar för tipset! Återkommer om jag blev nöjd eller inte
Citera
2017-03-06, 16:10
Medlem
OpenOffice.
Citera
2017-03-06, 16:12
Medlem
MeinTrumpfs avatar
Jag kan verkligen rekommendera Google Docs. Dem har allt som det vanliga MS-officepaketet har. Fördelen är att du kan bjuda in personer till att läsa/redigera dokumentet i realtid (då det är en onlinetjänst). Krävs egentligen bara att du har ett Gmail-konto och använder Google Chrome.
Citera
2017-03-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
OpenOffice.

Fast OpenOffice har inte utvecklats på flera år, så håller med Ytvandrare att LibreOffice är ett bättre alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av MeinTrumpf
Jag kan verkligen rekommendera Google Docs. Dem har allt som det vanliga MS-officepaketet har. Fördelen är att du kan bjuda in personer till att läsa/redigera dokumentet i realtid (då det är en onlinetjänst). Krävs egentligen bara att du har ett Gmail-konto och använder Google Chrome.

Visst är Google Docs ett bra verktyg och det är säkert ett bra alternativ om man vill dela dokumenten med andra. Ett stort problem med Google Docs är ändå att man hela tiden måste vara uppkopplad för att komma åt eller redigera dokumenten.
Citera
2017-03-06, 16:33
Medlem
Servals avatar
Du kör W7 pirat, vilket får mig att fråga mig varför du inte installerar MS Office med kms-aktivering? (Microsoft toolkit eller KMSpico.)
Citera
2017-03-06, 20:30
Medlem
Bra fråga. Jag var också intresserad av ett gratis alternativ. Började med Libreoffice - funkade väl rätt bra, men när det kom till utskrift så var det något ostabilt - hela bilden kom inte med.

Så då övergick jag till open office - och det är ju rätt likt men var stabilare.

Finns väl andra program som kan öppna .doc - kanske till och med en webbläsare kan klara av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in