2017-03-05, 23:28
Medlem
Yolandees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intervjun jag läste var nog inget påhitt. Påståenden i tråden att han drack kan kanske vara det, men det kanske inte var så han drack sig redlös utan för att hålla humöret uppe. Är väl rätt vanligt i restaurangbranschen att avsluta passet med ett par glas vin annars.

Jag såg honom aldrig full.
Citera
2017-03-05, 23:32
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag måste säga att ju längre tiden har gått desto mer sannolikt känns ett mord, kanske arrangerat som ett självmord. Det enda tidningarna har skrivit är att han dog och ingen vet varför, att han hittades av någon i vattnet, att polisen omedelbart uteslöt brott.
...
Nej det skriver de inte alls. Om du inte har någon annan källa som sagt, men jag misstänker att en första person med taskig läsförståelse refererar Aftonbladet, och resten av tråden hakar på och gör det till en trådsanning. Har inte läst hela tråden dock. För irriterande med alla upprepningar av folk som inte kan läsa.
Citera
2017-03-05, 23:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag tycker att det är en bra affärsidé som kan gå mycket bra och bör ha framtiden för sig.
Förstår inte varför det skulle gå dåligt. Var Noppe ett problem för verksamheten?
Ett etablisemang som begränsar potentiella kunder till ett fåtal? Om det var arabiska shejker eller dyl som betalar en rejäl medlemsavgift men här var det mindre än ett billigt gym (tusen någonting stod det i någon tidning). Ärligt, jag tycker inte det låter så strålande som affärsidé, inte i Stockholm i a f.

Kanske i New York eller London, med fler och rikare personer. Men han kanske inte var ute efter att maximera sin business. Man kan gissa att syftet mer var mer socialt än vinstdrivande. Han kanske hade nöjt sig med att det gått runt, vilket det tydligen inte riktigt gjorde på slutet...

Om gänget är så begränsat kan man ju föreställa sig att det kanske tunnas ut lite i o m att kärnan blir äldre och därmed, sannolikt, mindre benägen till festande. Om det inte fylls på med yngre i samma takt.
Senast redigerad av TigerKid 2017-03-05 kl. 23:52.
Citera
2017-03-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nej det skriver de inte alls. Om du inte har någon annan källa som sagt, men jag misstänker att en första person med taskig läsförståelse refererar Aftonbladet, och resten av tråden hakar på och gör det till en trådsanning. Har inte läst hela tråden dock. För irriterande med alla upprepningar av folk som inte kan läsa.

Ja det är ju möjligt att folk har övertolkat polisens uttalande och trott att de utesluter brott, fast att det snarare menar att det inte fanns någon direkt anledning att misstänka brott.

I så fall så är detta en helt öppen historia kan man säga och jag för min del tycker det är ytterst märkligt att den här mannen hittas på den platsen vid den tiden efter en trevlig kväll med kompisarna på krogen utan att ha lämnat något efter sig som tyder på självmord.
Citera
2017-03-05, 23:51
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Vilka muppiga teorier.
Mja.
Det finns olika sorters självmord. Vissa är desperation och ett rop på hjälp. Men ett riktigt sjävmord är ofta planerat månader i föreväg. Har sett det själv ett par gånger. Personen har bestämt sig. Och i samband med detta har personen börjat ordna upp saker och förbereda, typ skriva testamente, skänka bort tillgångar, bilar möbler etc. Förvånansvärt mycket kan de fixa innan de smiter från denna världen, och ofta noterar folk i bekantskapskretsen att senaste månaden har hon/han varit gladare och mer bestämd än vanligt.
Jag vet inte hur det var i det här fallet, eller om det ens var ett självmord, men det är inte alltid desperation och spontanitet bakom alla som tar sitt liv, det är viktigt att känna till.
Citera
2017-03-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Sällan har så många okunniga spekulerat så mycket om nåt som de vet så lite om.
Du verkar insatt; Blev N mördad? Slarvade mördaren med att fästa tyngder vid kroppen? Hur tänkte man förklara hur N tagit sig osedd från klubben till Hundudden? Var planen ett "spårlöst försvinnande"?
Citera
2017-03-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Du verkar insatt; Blev N mördad? Slarvade mördaren med att fästa tyngder vid kroppen? Hur tänkte man förklara hur N tagit sig osedd från klubben till Hundudden? Var planen ett "spårlöst försvinnande"?

Han kom troligen inte dit med sin egen bil. Den stod ju parkerad på Östermalm. Jag har även lite svårt att tro att han skulle ha promenerat. Jag har i alla fall inte hört att någon skulle ha sett honom och det är en bit att gå i kyla och mörker. Att sedan hoppa i det iskalla vattnet verkar inte inbjudande.

Man kan ju spekulera, men han kan ju ha fått skjuts av någon med bil dit, eller så kan han ha kommit med båt.
Citera
2017-03-06, 00:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Men håll käften för fan! Han blev inte mördad! Han tog sitt liv! Inga egna barn trots fyra fruar och pengarna var slut.
Så jävla trött på skiten nu!
Citera
2017-03-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Han blev inte mördad! Han tog sitt liv!
Kan du ta gift på det?
Citera
2017-03-06, 00:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ett etablisemang som begränsar potentiella kunder till ett fåtal? Om det var arabiska shejker eller dyl som betalar en rejäl medlemsavgift men här var det mindre än ett billigt gym (tusen någonting stod det i någon tidning). Ärligt, jag tycker inte det låter så strålande som affärsidé, inte i Stockholm i a f.

Kanske i New York eller London, med fler och rikare personer. Men han kanske inte var ute efter att maximera sin business. Man kan gissa att syftet mer var mer socialt än vinstdrivande. Han kanske hade nöjt sig med att det gått runt, vilket det tydligen inte riktigt gjorde på slutet...

Om gänget är så begränsat kan man ju föreställa sig att det kanske tunnas ut lite i o m att kärnan blir äldre och därmed, sannolikt, mindre benägen till festande. Om det inte fylls på med yngre i samma takt.

Folk festar väl kanske inte i samma utsträckning nuförtiden heller. Kraven är väl annorlunda kanske jämfört med 60- 70 och 80-talet marginalerna för utvävningar och ev. felsteg har väl krympt och man överlag är mer påpassad.
Citera
2017-03-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Är nog nära sanningen där.

Ja visst kan man ta livet av sig om man tycker att man har misslyckats totalt, även om det är ovanligt. De flesta som tar livet av sig har någon form av depression och det verkar han inte ha haft.

Men det som gör att jag inte riktigt tror på självmord är platsen och tidpunkten, att ingen har sett honom promenera dit och att han inte verkar ha lämnat något som bevisar att det var självmord.

Att promenera en mörk och kall vinterkväll längst ut på gärdet och sedan hoppa ner i det iskalla vattnet kan inte locka någon. Att dränka sig är inte vanligt. Om folk hoppar i vattnet brukar det vara från höga broar.
Citera
2017-03-06, 00:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitor
Jag vill skriva min fundering här.

Det stod i Expressen att den siste som sett Noppe var när Noppe iklädd svart överrock gick ner till den undre våningen på klubben, där han har sitt kontor. Ingen såg honom alltså komma upp? Han kanske satt där hela natten då och inte gick iväg förrän framåt tidiga morgonen.

Finns det en utgång från kontoret där han obemärkt kan ha gått ut utan att ta den vanliga vägen ut? (Annars bör ju någon rimligen ha sett karln)

Kan det vara så att han hade besök där nere av någon/några som kanske hade ihjäl honom och som sedan bar ut honom, lastade honom i bagageluckan och sedan dumpade honom ute vid Hundudden?

En sak till som jag finner märkligt. Familjen går ut med att Noppes styvson ska ta över verksamheten. En man som Noppe måste ju rimligen ha lämnat något skriftligt över vad som ska hända med hans klubb osv om han skulle dö.

Om man som nära anhörig är i sorg efter ett oväntat dödsfall så bestämmer man väl inte sådant så jäkla snabbt? Det är väl liksom inte det första man tänker på... Tycker det tyder på att han kanske tog livet av sig ändå och lämnat avskedsbrev samt instruktioner gällande sin klubb. (Speciellt med tanke på att han blev anmäld som försvunnen och polisens snabba konstaterande om ingen misstanke om brott)

Eller om han de facto inte var ägare utan stod på den bara på pappret med egentlug funktion som manager, den kanske överlåtits innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in