2017-02-28, 22:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashkentEkeroth
Nej,tortyr är bevisat oeffektivt. Dessutom är det olagligt .
Se på:
Cartagena,Rio de Janeiro, Medellin.

Polisen mördar kriminella utan rättegång och trots det stiger brottsligheten.

Lag&Ordning är bevisat effektivt, när det införs i en favela av de brasilianska chocktrupperna med understöd av bepansrade fordon och helikoptar, och sedan upprätthålls av patrullerande vanliga poliser. De kriminella ger sig av, grips, skjuts eller ändrar sina liv, när de på ett övertygande sätt ställts inför de alternativen. Inom något år har såväl genomsnittsinkomsterna höjts, som röstandet spridits över fler partier än förut, vilket man kan tolka som en större upplevd frihetskänsla.

I Dutertes Filippinerna kan skolbarn nu gå själva till skolan, också i sämre områden.

Självfallet skall polisen enbart förinta dem som sätter sig till motvärn.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-02-28 kl. 22:46.
Citera
2017-03-01, 10:37
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Polisen åker faktiskt inte in i alla områden. Rätt ofta som de väljer att avbryta jakt och låter kriminella komma undan just för att polisen inte åker in i ett visst område, en så kallad no-go zon.

Källa, eller är det en okvalificerad gissning från osäkra källor?

Såvitt jag vet åker poliser in överallt generellt sett. Med jakt antar jag att du menar bilar som kör vårdslöst?
Då handlar det mer om hur de kör snarare än vilket område. Polisen släpper en del bilar just pga vårdslöst körande och att det blir för farligt för människor i området.
Citera
2017-03-01, 10:52
Medlem
Citat:
Inget av det du skrivit är baserat på fakta. Jag har därför svårt att bemöta det direkt.

Ponera att polisen får vattenkanoner och tårgaskastare. Ponera att Polisen får rätt att göra massgripanden vid stenkastning. Ponera att Polisen får helikopterförstärkning med värmekamera . Ponera att polisen får köpa in terrängfordon som Militärens "galten" som står emot allt.

Ponera vidare .
Ja, eftersom du uppenbarligen inte är ute efter att diskutera alternativ så utgår jag från vad egentligen?
Hur skulle du agera om det INTE blev som du ville och skulle du i så fall VILJA jobba som ambulansförare i det fallet?

Men visst. Jag kan utgår från ditt scenario och svara på frågan i hopp om att du skall svara på min.

Nej, jag skulle inte jobba som ambulansförare i vissa områden bara för att poliser fick tillgång till vattenkanoner och tårgaskastare.
Inte heller bara för att polisen fick rätt att göra massgripanden vid stenkastning, inte ens med helikopterförstärkning med värmekamera samt terrängfordon "galten".

Varför? För det ökar inte min direkta säkerhet och betalningen jag får är därför inte tillräckligt hög för att jag skall riskera mitt eget liv utan garant. Polisen kan inte alltid garantera mig och jag skulle vilja ha resurser att försvara mig själv med och få bra betalt för det.

Så skall du diskutera i detta diskussionsforumet eller vill du bara diktera?
Citera
2017-03-01, 11:22
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nej,tortyr är bevisat oeffektivt. Dessutom är det olagligt .
Se på:
Cartagena,Rio de Janeiro, Medellin.
Polisen mördar kriminella utan rättegång och trots det stiger brottsligheten.

Själva tortyren kanske är ineffektiv när det gäller att få fram sanningsenlig information men vetskapen om att det kan bli tortyr vid gripande är avskräckande .

Här i Sverige vet kaosblattarna att de får saft och bullar av dialogpolisen vid ett upplopp , i vårt östra grannland vet de att de får storstryk i förebyggande syfte innan de förs till häktet .

Vad tror du är mest avskräckande och vilket land har flest upplopp och våldtäkter ?

Sköt man bort de 100 värsta svinen skulle de andra ta lärdom och bli försiktigare .
Citera
2017-03-01, 11:39
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Då är det fastslaget Sverige har som dom flesta redan visste har no go zoner grattis.
Citera
2017-03-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lag&Ordning är bevisat effektivt, när det införs i en favela av de brasilianska chocktrupperna med understöd av bepansrade fordon och helikoptar, och sedan upprätthålls av patrullerande vanliga poliser. De kriminella ger sig av, grips, skjuts eller ändrar sina liv, när de på ett övertygande sätt ställts inför de alternativen. Inom något år har såväl genomsnittsinkomsterna höjts, som röstandet spridits över fler partier än förut, vilket man kan tolka som en större upplevd frihetskänsla.

I Dutertes Filippinerna kan skolbarn nu gå själva till skolan, också i sämre områden.

Självfallet skall polisen enbart förinta dem som sätter sig till motvärn.

Helt riktigt. Skönt att se någon skriva klart och tydligt utan krusiduller. Det är precis vad som behövs. Om Mohammed börjar jävlas så ska han avrättas på plats. Då kommer hans brushur och kooosiner inte vara så jävla tuffa länge. Och nej jag överdriver inte. Det är en ny tid nu, dags att sluta gulla med avskummet.
Citera
2017-03-01, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Själva tortyren kanske är ineffektiv när det gäller att få fram sanningsenlig information men vetskapen om att det kan bli tortyr vid gripande är avskräckande .

Här i Sverige vet kaosblattarna att de får saft och bullar av dialogpolisen vid ett upplopp , i vårt östra grannland vet de att de får storstryk i förebyggande syfte innan de förs till häktet .

Vad tror du är mest avskräckande och vilket land har flest upplopp och våldtäkter ?

Sköt man bort de 100 värsta svinen skulle de andra ta lärdom och bli försiktigare .

Vad har något av det här med ambulansförbundet att göra?

Polisen kommer inte skjuta bort "kaosblattar"
Däremot kan vi kräva av våra politiker att reformera kriminalpolitiken så att polisen tillåts lagföra bisittare ,uppviglare ( de äldre som uppmuntrar de yngre att kasta sten så att de får jobb sen som trygghetsvärdar) osv osv osv

Man kan även avkräva föräldrarna skadestånd och att polisen får göra massgripanden vid sk . tillfälliga undantagstillstånd . men vill du bara prata om kaosblattar och döda invandrare gör vi knappast framsteg i vår diskussion
Citera
2017-03-01, 12:36
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du missar att det bor många hederliga äldre svenskar i dessa områden. De flyttade dit när de byggdes och det var bra områden med framtidstro, långt innan landet blev invaderat av kaosfolket. Nu när de är pensionärer har de inte råd att flytta utan tvingas leva i skiten. De behöver vård och omsorg och det ska de få; det är kaosblattarna som gör kaos som ska bort.

I ett normalt samhälle så skulle UD evakuerat dessa från krigszonerna.
Citera
2017-03-01, 14:03
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Källa, eller är det en okvalificerad gissning från osäkra källor?

Såvitt jag vet åker poliser in överallt generellt sett. Med jakt antar jag att du menar bilar som kör vårdslöst?
Då handlar det mer om hur de kör snarare än vilket område. Polisen släpper en del bilar just pga vårdslöst körande och att det blir för farligt för människor i området.

Det har talats i flera år om att polisen låter bli att jaga kriminella invandrare i dessa olika no-go zoner. Jag vet att jag har hört det i det gamla programmet Debatt. Ett annat fall är när det var något upploppsliknande i någon Stockholmsförort och folk undrade varför de inte jagade dem och anhöll dem. Svaret var att det var för farligt för polisen.

Har du verkligen missat detta i debatten?
Citera
2017-03-01, 14:05
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Vad har något av det här med ambulansförbundet att göra?

Polisen kommer inte skjuta bort "kaosblattar"
Däremot kan vi kräva av våra politiker att reformera kriminalpolitiken så att polisen tillåts lagföra bisittare ,uppviglare ( de äldre som uppmuntrar de yngre att kasta sten så att de får jobb sen som trygghetsvärdar) osv osv osv

Man kan även avkräva föräldrarna skadestånd och att polisen får göra massgripanden vid sk . tillfälliga undantagstillstånd . men vill du bara prata om kaosblattar och döda invandrare gör vi knappast framsteg i vår diskussion
Diskuterar vi ?
Tycker mest du håller förvirrade monologer som gör dig till allmänt åtlöje på detta forum , men i en sak ger jag dig rätt :

Svensk polis kommer aldrig att lyckas med att skjuta kriminella kaosblattar , de missade ju på kort avstånd nu senast i Rinkeby .

Däremot har vi militär personal med erfarenhet från insatser i bland annat Afghanistan .
Många av dessa har lärt sig lite pashtun eller dari och borde därmed kunna kommunicera med de som befolkar våra utanförskapsområden .

Ge militären i uppgift att beskydda myndighetspersonal vid utryckningar till no-go-zoner så ska du se att kravallerna och upploppen avtar ganska fort , till allas glädje och förtjusning .

Våra politiker kommer aldrig att reformera kriminalpolitiken eftersom det vore rasistiskt , de vill ju inte ens utvisa invandrade våldtäktsmän och mördare till deras hemländer , hur tror du att de skulle stå bakom straffskärpningar som drabbar "de särskilt utsatta i utanförskapsområdena " ??

Dessa områden har ju inte bara haft problem i år utan det har ju eskalerat sedan årtionden i takt med att fler och fler av ett visst klientel flyttat in och politikerna har under lika lång tid stått handfallna och oeniga så vänta dig ingen hjälp därifrån .

Importerar vi de som bränner bilar och krigar i sina hemländer får vi nog vänta oss att de fortsätter på samma vis sedan de kommit hit till Sverige , konstigt vore det annars .

Avslutar med en länk till en lösning på ambulansproblemet , scrolla ned en bit så finns den :

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja &uact=8&ved=0ahUKEwiAzI-Qr7XSAhVBMZoKHbmEBVMQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fjeand ers-bilder.blogspot.se%2Fsearch%3Fupdated-max%3D2016-02-16T13%3A40%3A00%252B01 %3A00%26max-results%3D20&psig=AFQjCNHitXDDApC4gWbVyLdXdR7uRCRb EQ&ust=1488459832180094
Senast redigerad av sealstryper 2017-03-01 kl. 14:15.
Citera
2017-03-01, 14:27
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det har talats i flera år om att polisen låter bli att jaga kriminella invandrare i dessa olika no-go zoner. Jag vet att jag har hört det i det gamla programmet Debatt. Ett annat fall är när det var något upploppsliknande i någon Stockholmsförort och folk undrade varför de inte jagade dem och anhöll dem. Svaret var att det var för farligt för polisen.

Har du verkligen missat detta i debatten?

Tänk såhär:

Du vet att en person har begått ett brott.
I detta fallet har han ringt hela sin kompiskrets på 30 personer som vill skapa problem.

Du har 20 poliser fördelat på 6 bilar och 2 bussar.

Samtidigt ringer folk och blir misshandlade, våldtagna, överfallslarm på en affär samtidigt som två av bilarna har gjort trafikstopp.

Vad prioriterar du?

Om du väljer att satsa allt på att ta en person måste du ju prioritera bort en hel del andra samtal, samtidigt riskerar du att få ett antal skadade poliser. Det finns inte vikarier för poliser, och i om nu tre poliser blir skadade i en insats som kan ta ett par timmar så har du då minst 1 bil mindre inför morgondagen.

I vissa fall är det bättre att avvakta, se efter andra igångsvägar, kanske släppa ärendet för tillfället och använda spanare med mera.
Citera
2017-03-01, 14:45
Medlem
Det finns en märklig metadiskussion (diskussion om en diskussion) om huruvida det finns ”no go”-zoner eller inte. Det är mest en fråga om semantik och en lek med ord IMHO.

Jag noterade termen ”no go”-zon första gången i en artikel av Per Gudmundson i SvD 2014-10-28:

55 ”no go”-zoner i Sverige
https://unvis.it/svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige
https://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige

Citat:
Antalet bostadsområden i Sverige där polisen inte kan upprätthålla lag och ordning uppgår nu till 55. Rikskriminalpolisens underrättelsesektion har identifierat de geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha en stor negativ påverkan på omgivningen. Det är områden där uppgörelser bland kriminella kan resultera i skottlossning på öppen gata, där invånarna inte törs avge vittnesmål och där polisen inte är välkommen.

[...] De boende anser ”att det är de kriminella som styr i områdena”. [...] Polisutryckningar möts av stenkastning och utredningar försvåras av att folk inte vill vittna, om nu brotten ens anmäls.

Polisen använder inte begreppet ”no go”-zoner. Det är ursprungligen militär slang för rebellkontrollerade områden. Men frågan är om det finns någon tydligare beskrivning av platser där ”allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr i områdena” och där ”polisen inte kunnat fullgöra sin uppgift”.

Här är polisens egen rapport från oktober 2014:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Kriminella%20natverk%20med%20stor%20paverkan%20i%2 0lokalsamhallet%20Sekretesspr%2014.pdf

Verdandis analytiker Jan Edling har granskat Sveriges 38 mest utsatta förorter i rapporten "Förorterna som Moder Svea glömde". Hans dom över de senaste 20 årens integrationspolitik är hård:
http://www.verdandi.se/aktuellt/ny-rapport-fororterna-som-moder-svea-glomde/
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-utredning-fororterna-har-blivit-en-forvaringsplats
Rapporten: http://www.verdandi.se/wp-content/uploads/2015/10/151014-Förorterna-som-Moder-Svea-glömde.pdf

Citat:
Ingen bör förvånas över att den bristande integrationen och de små möjligheterna att på ett hederligt sätt skapa en försörjning riskerar att leda till en alltmer omfattande brotts- och våldsspiral. Självklart måste detta mötas polisiärt, men framför allt med integrationspolitik.

För andra som känner sig utestängda från samhället riskerar andra former av kriminalitet att utvecklas. Män som blivit berövade den patriarkaliska makt de hade som familjens överhuvud i hemlandet blir utövare av hedersvåld. Andra, som drömmer sig tillbaka till en svunnen tid där sharialagar gällde, utvecklar våldsbejakande extremism av olika slag.

Bristen på integrationspolitik och vägar till jobb och gemenskap i det nya landet kan skapa en farlig samhällsutveckling där terrorism och terrorbekämpning kan utvecklas till en eskalerande våldsspiral.

Anders Ygeman 2016-02-04: Vi har haft 10-12 år av växande klyftor
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22205744.ab

I vissa av de särskilt utsatta områdena i Stockholms län möts polisen av stenar och hot – och undviker ibland att ingripa av säkerhetsskäl.

Om man vill kalla det ”no go”-zoner eller något annat är en fråga sematik. Det är svårt att förstå hur debattörer kan fokusera på enstaka ord istället för att adressera den konkreta problematik som finns sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in