2016-12-07, 13:18
Medlem
TOMTE
Skit samma vad jag skulle ha spriten till, jag hävdade privatbruk men dom trodde mig inte.

Dom ville att vi skulle tömma bilen på sprit, jag frågade om dom var seriös eftersom det inte ens var "mycket". Jag visade alla kvitton och efter lite bråk så kom hon tillbaka och sa vi skulle få en böter sedan kunde vi åka med allt.

I samma veva hade dom stoppat en annan kille som hade överlast och fick böta exakt samma summa fast han fick lämna 30 flak.

Jag vägrade betala först, jag kunde överklaga men då fick vi lämna spriten. fanns inte så mycket att göra. Betala 10 eller åka hem tomhänt.

Jag har kvitto på allt, det är ifrån danska skatteverket. Vi fick alltså skatta på alkoholen.

ca 120 flak öl,70 spritflaskor.

kan visa kvitto i pm om någon vill se.

Detta låter ju helt sjukt! Jag har aldrig åkt bara för att köpa alkohol men har förstått att utomlands är dem ännu mer frikostiga med mängden alkohol. Jag åkte över Engelska kanalen där de bassunerade ut i högtalarna att det finns inga begränsningar på införsel av alkohol så länge det är för privat bruk. Det som du har råkat ut för fakeman förstår jag inte. Jag misstror dig inte på något sätt eller vis.
Citera
2016-12-21, 02:14
Medlem
Vi är ett sällskap med större bil som ska köra Stockholm-bordershop. Vilken rutt rekommenderar ni? Vi hade siktat på Trelleborg-Sassnitz, delvis för att kunna sträcka på benen några timmar på färja, men när jag tittar på ölutbudet i Sassnitz är det så sjukt tråkigt. I Puttgarden finns det i alla fall en hel del ale mm men Sassnitz erbjuder bara standard-lager. Jag har förvisso varit inne en sväng i Sassnitz tidigare men har ingen koll: finns det någon ölbutik där som har bra utbud OCH bra priser på "finöl" (Leffe Blonde kan väl få vara referensen).

Någon som annars räknat på vad som är minst dyrt: Helsingborg-Helsingør, 20 mil genom Danmark och färja Rødby-Puttgarden och tillbaka (räkna med 30:-/milen för bilen) eller färja Trelleborg-Sassnitz?

Jag räknade själv: ToR dagstur Helsingborg-Puttgarden kostar 1125:-, motsvarande biljett Trelleborg-Sassnitz kostar typiskt under 1000:-. I min kalkyl sparade jag knappt 800:- på Sassnitz jämfört med Puttgarden. Svårt det där.
Citera
2016-12-22, 16:27
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Vi är ett sällskap med större bil som ska köra Stockholm-bordershop. Vilken rutt rekommenderar ni? Vi hade siktat på Trelleborg-Sassnitz, delvis för att kunna sträcka på benen några timmar på färja, men när jag tittar på ölutbudet i Sassnitz är det så sjukt tråkigt. I Puttgarden finns det i alla fall en hel del ale mm men Sassnitz erbjuder bara standard-lager. Jag har förvisso varit inne en sväng i Sassnitz tidigare men har ingen koll: finns det någon ölbutik där som har bra utbud OCH bra priser på "finöl" (Leffe Blonde kan väl få vara referensen).

Någon som annars räknat på vad som är minst dyrt: Helsingborg-Helsingør, 20 mil genom Danmark och färja Rødby-Puttgarden och tillbaka (räkna med 30:-/milen för bilen) eller färja Trelleborg-Sassnitz?

Jag räknade själv: ToR dagstur Helsingborg-Puttgarden kostar 1125:-, motsvarande biljett Trelleborg-Sassnitz kostar typiskt under 1000:-. I min kalkyl sparade jag knappt 800:- på Sassnitz jämfört med Puttgarden. Svårt det där.

Kolla in Calle-butikerna, ligger i regel lite längre in i tyskland.
http://www.calle.dk/?countryid=41&currencyid=36
Citera
2016-12-22, 18:51
Medlem
En viktig fråga!

Vid utresan Trelleborg-Sassnitz (nyår), finns det tull/gränspolis som kollar saker mer än sprit i bilen ? Tänker på tex om de finns poliser som stoppar din bil och visiterar hela kroppen, på jakt efter droger eller liknande? Eller är de inte mkt kontroll på det sättet utan kollar själva bilen istället?
Citera
2016-12-22, 19:46
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaRochee
En viktig fråga!

Vid utresan Trelleborg-Sassnitz (nyår), finns det tull/gränspolis som kollar saker mer än sprit i bilen ? Tänker på tex om de finns poliser som stoppar din bil och visiterar hela kroppen, på jakt efter droger eller liknande? Eller är de inte mkt kontroll på det sättet utan kollar själva bilen istället?

Av alla de gånger över de senaste 5 åren eller så, så har vi inte blivit "muddrade" i jakt på något, bara någon tullare som stoppat oss strax efter spärren t.ex. efter öresundsbron, frågat om vi har något att förtulla, slängt ett skelöga bak i bilen å bagaget, sedan låtit oss åka vidare.

Har åkt nästan exakt 2 gånger per år olika rutter, och alltid varit samma visa.
En gång så kollades det för svenskt pass(?!), hade inte mitt utgånga med mig, bara körkort, fungerade.
Men tanten påstod att det ALLTID hade varit krav på pass vid passage danmark-sverige.
Citera
2016-12-31, 01:33
Medlem
Tjena!

Har inte varit på ölresa på ett par år men tänkte börja igen, i syfte att sälja alltså

Hur påverkar gränskontrollerna detta? Man blir ju lite nojjig när de alltid är snutar där, men kollar dessa bara leg eller de lägger sig i annat oxå?
Citera
2016-12-31, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b230
Tjena!

Har inte varit på ölresa på ett par år men tänkte börja igen, i syfte att sälja alltså

Hur påverkar gränskontrollerna detta? Man blir ju lite nojjig när de alltid är snutar där, men kollar dessa bara leg eller de lägger sig i annat oxå?

Vi satt fyra helsvenska. De kollade bara leg
Citera
2017-01-10, 15:48
Medlem
Läser både här och hör på andra håll om att fler och fler får problem även i Danmark?

Vad an detta? Har EU:s sönderfall gått fortare än jag trodde? Gäller inte fri införsel för privat bruk längre? Nån som vet mer om just detta? Jag syftar naturligtvis inte på uppenbara "smuggelfall" utan är det så att vanliga helgdrickare med 50 flak och 10 liter brännvin numera riskera bekymmer på den årliga resan?

Undvik gärna att påminna mig om referensnivåerna på 110 lite öl då jag vågar påstå att det faller på sin egen orimlighet att resa i en till två dagar för att köpa 14 lådor öl... 3-4 ggr per år beroende på konsumtionen...
Citera
2017-01-23, 05:53
Bannlyst
E ju inga problem o ta in den mängd man får ta åker 4 gånger omåret o fyller bilenaldrig några problem
Citera
2017-02-12, 21:31
Medlem
Vill föra med mig sprit från Tyskland, men åldern är inte riktigt inne, vad tror folk om denna idé?

Har läst på att man måste vara över 20 för att få föra med sig sprit in i Sverige, jag ska resa med flyg så att gömma det på nått smart ställe går inte riktigt. Min tanke är att köpa 1000ml av sprit, dela upp det i tio 100ml flaskor http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90235117/ och följa alla regler att ha dom i plastpåse och så vidare.

Om det skulle bli problem, vart skulle jag stöta på dom då? Tullen i Tyskland eller Sverige, eller behöver man alltid gå genom tullen?
Senast redigerad av Kloonke 2017-02-12 kl. 21:36.
Citera
2017-02-23, 19:30
Medlem
muppliberals avatar
Åker ned till Flensburg imorgon - mest för att göra ett politiskt statement. Jag ska faan inte betala mer skatt och moms före valet 018 än jag absolut måste.

Återkommer med någon kort reseberättelse.
Citera
2017-02-25, 16:13
Medlem
vikingrods avatar
Ska ner till Tyskarnas land om någon vecka själv, inte första gången men det är ett tag sedan nu.
Kör en gammal husbil ner dit, någon som har erfarenhet med sån?
Tänkte köpa runt 45 liter sprit, 25 plattor öl och diverse annat man hittar.
Finns gott om utrymmen att gömma det mesta i vid behov men tänkte mer på chansen att dom börjar riva ner paneler och skit.

Har ju hört om folk som åker fast direkt och får dryga böter etc. Spelar inte mig någon roll men vill fan inte lämna alla sprit där och åka hem tomhänt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in