RE Milmerokin ;
Citat:
Och jag har hela tiden gjort kopplingen mellan att anta en principiell ateism
Finns inget som heter "principiell ateism", vad ¨menar du?
Du är fri att tro
Det låter kanske kreativistiskt fräckt, men ateism.. har mänsklig natur och naturen självt, som vägvisande , dvs är
ingalunda principiellt förbunden med bibeln, som du insinuerar.
Lika obefintligt har ateism med koranen att göra.
Lär dig elementär logik.
Citat:
vid tolkning av all observation och verkligheten som kan gälla fysiska formationer och jordens utseende. Hade jag dragit den kopplingen i annat forum som behandlar endast geologi hade jag antagligen blivit hänvisad att diskutera det på religionsforumet någonstans, kanske under rubriken "kritik mot ateism".
Säger du det? Har du varit där och öht diskuterat topografiska konstellationer och föreslagit din egen "tes" för fastslående.. där i forum t.ex fysik.. till en början?
Vad säger att du behöver näämna gud eller nämna bibel, du kan ju bara kliva in i forumet och börja din oppositionella argumentation - hur svårt kan det vara ?
Citat:
Eftersom min kritik är mot argument för ateism vs bevisning av scenario vore det inte så relevant.
Kan ateismen sägas vara korrekt bara för att man utgår från som att den är det?
Jag menar att det inte är logiskt.
Trams, du har en begreppsförvirrad propp i mentala föreställningen om "scenarier" , som visar mig tydligt o klart att du inte förstått vad ateism och som b, ej heller vad vetenskaplig bärande logik och var gränserna går...
... utan synonymiserat ateism med vetensaplighet.. som första generalfel.
(Tack mod, för den påminnelsen!)
Den disciplin och discipliner (bl.a topografi) du opponerar dig emot, har inget med ateism att göra.. utan med vilken geologisk teori underordat evolutionsteorin som anses vara den gällande.. dock ej fulländad.. ety empiri och logiken självt!!! aldrig talar i termer om slutgiltig sanning, du bygger halmdockor.
du vet nog inuti dig själv mkt väl om att min kritik mot dig om detta, fick dig att skämmas men kanske du fick trycka ner den skammen utifrån ditt innerliga hat mot folk som satt dig på plats (och då blev du rosenrasande arg) , men vi vet att kreationister inte vet hur de ska lägga in stötarna, när bibelsagan inte visar sig bejublad överallt, enbart fläckvis... - nu kan man aldrig utgå från att folk som häckar i forum fysi, därför kan ses representativa för vetenskap, jag är här och kan gå i god för hur medicinens forskningsfält EJ tar kreationistiskt tankegods seriöst eller ens accepteras, jag ssjälv kan inte acceptera retorisk övertro som mentalt tillförlitlig, DOCK måste jag agera lagligt när ett t.ex jehovas vittne.. kommer med sitt kort.. jg måste alltså AGERA efter samhällsplanerad religionsfrihet... och bevittna olika slags djupt förrnuftsvidriga handhavanden/attityder ibland.
Ett scenario som följer din konklusionsförmåga, är ju ett skräckscenario.. skulle aldrig vilja jobba under sådan regim, aldrig!
Citat:
Jo, man kan jämföra relevanta scenarios och sätta en ribba utifrån olika förväntningar. Inte bara diktera slutsats, utan vara medveten om vad man utgår från.
FEL, det kan man inte alls.. det finns gränssättningar.. och det är dessa du inte ens förstår, varför du uttalar dig som du gör, av emotinell obalans när din "livsfader" inte uppskattas...
Citat:
Jag ifrågasätter det relevanta i att anta ateism när man "motbevisar" Bibeln.
Tur att din förståelsehorisont inte gäller, du kommer ingen vart med mig , med denna Kiviksmarknadsretorik, "jag tror när du.. bevisar att spöket laban inte spökade för 12 barn kl 5 i morse och samtidigt för dessa 12 barn, så de föll och slog hål på knäet och nu allihopa har märke på sina knän, och du motbevisar för mig att det var Laban o ingen annan, som varit framme... nej vet du... glöm det)
[i]
Ateismen är ju medfödd.. "ateism" BEHÖVER INTE BIBELN!
Du krigar mot din suubjektivt formade mentalt föreställda ateism,
inte mot ateism så som ateism i sin innebörd är.
Citat:
Precis, du förutsätter att Bibeln är en amsaga och inte kan verifieras.
Jag bedömer bibeln. Jag förutsätter inte någonting, men du vil att jag ska förutätta något med bibln, medan bibeln för mig är oviktig/överflödig/underhållningsmaterial/estetik/litteratur.. osv. osv
Dvs bibeln är inte underlaget för mig livsuppfattning och visioner jag har, den har helt enkelt ingen plats i MITT liv.. för andra ateister.. fråga dem och ta diskussion med dem!
Citat:
Jag angriper inte vetenskapen utan den "logik" som använder vetenskapen till att framföra ateistisk slutsats. Vetenskapen behandlar inte frågan om Guds existens.
Ateismen behandlar inte heller guds existens, därav A-TEISM.. ateism är genuint frikopplad bibelsagan och står på egna meriter. Vetenskapen drar det stegen längre... det är så det är.
Citat:
Dedikerade verkligheten utifrån att det vi ser bara får tolkas som att naturliga processer format allt vi ser. De är dedikerade verkligheten, men bara utifrån det perspektivet. När det gäller objektiva uttalanden om Bibelns scenario är det inte relevant att utgå från det perspektivet.
Sans och förnuft.. nyfiket och starkt livsbejakande för utveckling, för livets mysterier och som kommer med fungerande resonemang, att nå någonvart... istället för att antaga spikad agenda skriven i sten.
Citat:
Man ska visst tänka på egen hand. Om det finns kreationister som resonerar som att man inte ska tänka har fel.
Kreeationister har inte heller en suck om vad gud är, hur an är och vad han vill... allt kretsar kring egenkär egocentrism och vinning på andras bekostnad, dvs långt ifrån vetenskaplig plikt.
Citat:
Men vi lever alla i verkligheten och bör ha ett så objektivt förhållningssätt som möjligt.
Därför bör barn gå till skolan och få redskapen för att förstå verkligheten! istället för att passivt udner tigande, indoktrineras med sagor för att börja tilltro sagoväsen.. och sedan när det är dags att förstå verkligheten, börja anklaga den istället.