2017-02-18, 22:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men jag vet vilken agenda du har. Du förtalar genomgående brottsoffret och gör en skuldförskjutning från förövaren till offret. Inte bara i detta fall.

Den gemensamma nämnaren för alla våldsbrott är att det är män som utövar det. Ofta män med någon form av personlighetsstörning. Drog- alkoholrelaterat. Det är det som borde vara fokus.

För det första är dina insinuationer bara trams - och rätt oförskämda anklagelser. För att jag debatterat Lottas eget ansvar i att börja umgås med Martin och anamma hans livsstil med kokain och anabolsnack betyder det inte att jag på något sätt anser att alla brottsoffer varit lika omdömeslösa som Lotta. De flesta sunda utomstående anser nog att 41-åriga Lotta själv medverkade i kärleksrelationen, missbruket och alla lögnerna. Men för den skull inte är ansvarig till att Martin slog ihjäl henne.

Ditt andra påstående att "den gemensamma nämnaren för alla våldsbrott är att det är män som utövar det" - säger med om din egen genussyn än om verkligheten. För att bara nämna namn som Jonna, Schurrer och Yaras mördare. Din verklighetsförankring i detta påstående brister.
Citera
2017-02-18, 22:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Lotta Rudholms mördare Martin Jonsson, 33, har brutit samarbetet med sin advokat – han har i stället bett att få försvaras av stjärnadvokaten Leif Silbersky.
– Jag har sagt att jag är beredd att acceptera uppdraget om målet kommer upp i Högsta domstolen, säger Leif Silbersky.

Citat:
Samtidigt har Martin Jonsson flyttats till häktet i Malmö – och sedan till rättspsykiatrin i Växjö.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonsson-vill-ha-silbersky-som-advokat/

Nähää, har han flyttats till rättspsyk. Då mår han extremt dåligt vilket gläder mig. Han ska må dåligt helt enkelt och för att komma till rättspsyk krävs det lite grann. Det räcker inte att simulera direkt.
Givet en bättre miljö eftersom isolering sätter sina sina tydliga spår. Finns ingen sympati för rövhål som Martin. Så kanske får jag behålla min hatt också om HD skulle ta upp fallet, och ge fanskapet livstid. För min personliga del kan han ruttna bort precis på vilken anstalt som helst, och alla ni som lever i våldsförhållande införskaffa ett vapen så ni inte dödas av någon psykiskt sjuk luffare till man.
Senast redigerad av Moosky 2017-02-18 kl. 22:34.
Citera
2017-02-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För det första är dina insinuationer bara trams - och rätt oförskämda anklagelser. För att jag debatterat Lottas eget ansvar i att börja umgås med Martin och anamma hans livsstil med kokain och anabolsnack betyder det inte att jag på något sätt anser att alla brottsoffer varit lika omdömeslösa som Lotta. De flesta sunda utomstående anser nog att 41-åriga Lotta själv medverkade i kärleksrelationen, missbruket och alla lögnerna. Men för den skull inte är ansvarig till att Martin slog ihjäl henne.

Ditt andra påstående att "den gemensamma nämnaren för alla våldsbrott är att det är män som utövar det" - säger med om din egen genussyn än om verkligheten. För att bara nämna namn som Jonna, Schurrer och Yaras mördare. Din verklighetsförankring i detta påstående brister.

Jag skriver inte ogrundade trams.

Naturligtvis skulle jag skrivit övervägande majoritet av våldsbrott ....
Citera
2017-02-18, 22:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Nähää, har han flyttats till rättspsyk. Då mår han extremt dåligt vilket gläder mig. Han ska må dåligt helt enkelt och för att komma till rättspsyk krävs det lite grann. Det räcker inte att simulera direkt.
Givet en bättre miljö eftersom isolering sätter sina sina tydliga spår. Finns ingen sympati för rövhål som Martin. Så kanske får jag behålla min hatt också om HD skulle ta upp fallet, och ge fanskapet livstid. För min personliga del kan han ruttna bort precis på vilken anstalt som helst, och alla ni som lever i våldsförhållande införskaffa ett vapen så ni inte dödas av någon psykiskt sjuk luffare till man.

Kul och intressant idé att ge detta råd
Men det vore väl egentligen bättre att de bara lämnade partnern och drog!? Istället för att sova med ett vapen under kudden?

Med tanke på att Martin tidigare försökt suicidera flera gånger och sist efter TRs livstidsdom skadade sig i sin cell, mår han nu nog extremt dåligt där han svävar i osäkerhet om HD tar upp fallet och kanske dömer hårdare. En osäkerhet som kanske fått honom att psykiskt klappa ihop nu varför han hamnar på Rättspsyk.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-18 kl. 22:39.
Citera
2017-02-18, 22:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat av överklagan från RÅ.
Citat:
Den fråga som enligt min uppfattning är av intresse ur prejudikatsynpunkt är om livstids fängelse bör dömas ut när brottets straffmätningsvärde tillsammans med förverkande av villkorligt medgiven frihet innebär att den sammantagna (tidsbestämda) strafftiden överstiger fängelse i 18 år

Detta innebär att hovrätten har dömt MJ till ett fängelsestraff som i praktiken överstiger fängelse i 18 år. Övervägande skäl talar för att påföljden vid sådant förhållande istället bör bestämmas till fängelse på livstid.
Citat:
Högsta domstolen har inte tidigare prövat om villkorligt medgiven frihet bör förverkas när detta medför att den sammantagna tidsbestämda strafftiden överstiger fängelse i 18 år, eller om påföljden i sådana fall istället bör bestämmas till fängelse på livstid. Någon ledning för hur denna fråga ska hanteras ges såvitt jag har kunnat finna inte i motiven och heller inte i den juridiska litteraturen.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/verksamheten-i-hogsta-domstolen/overklaganden/am-2017-0438-overklagande-mord-pafoljden-slutlig-avid.pdf

Då får vi se var man kan komma att ta upp eller inte ta upp, men i mina ögon är det konstigt resonemang att överstiga 18 år om det nu ska vara tidsbestämt straff.
Ibland har jag lust att skicka en blomma till Perklev.
Citera
2017-02-18, 22:59
Medlem
Citat:
Men jag vet vilken agenda du har. Du förtalar genomgående brottsoffret och gör en skuldförskjutning från förövaren till offret. Inte bara i detta fall.

Den gemensamma nämnaren för alla våldsbrott är att det är män som utövar det. Ofta män med någon form av personlighetsstörning. Drog- alkoholrelaterat. Det är det som borde vara fokus.

Mäns våld ser olika ut.

Mäns våld mot andra män sker vanligtvis med flera närvarande på offentlig plats.

Mäns våld mot kvinnor sker oftast i bostaden mellan fyra väggar. Utan vittnen.

Där kvinnan rent fysiskt är underlägsen förövaren. I detta fall var det helt uppenbart att så var fallet.

Efter tretton minuter hade han brutalt krossat hennes huvud till en blodröra utan dess like.

Livstid för Martin.

R.I.P. Lotta
Ja, om man inte förstår att det är just det som borde vara i fokus så vet jag sannerligen inte vad man egentligen förstår? Lotta fick sitt huvud mosat av Martin som egentligen borde varit inlåst för länge, länge sedan. R.I.P. Lotta.
Citera
2017-02-18, 23:02
Medlem
Citat:
Kul och intressant idé att ge detta råd
Men det vore väl egentligen bättre att de bara lämnade partnern och drog!? Istället för att sova med ett vapen under kudden?

Med tanke på att Martin tidigare försökt suicidera flera gånger och sist efter TRs livstidsdom skadade sig i sin cell, mår han nu nog extremt dåligt där han svävar i osäkerhet om HD tar upp fallet och kanske dömer hårdare. En osäkerhet som kanske fått honom att psykiskt klappa ihop nu varför han hamnar på Rättspsyk.

En psykopat ser till sitt eget bästa, jämt. Rättspsyk är det bästa, ur hans synpunkt. Helt enkelt.
Citera
2017-02-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Tack för delningen. Den artikeln hade jag inte sett. Martin ber om Silbersky som advokat? Jaha ja, Martin mår dåligt för att han mördat en annan människa och nu ber han om en stjärnadvokat? Låt mig sucka åtminstone 3 gånger eller så skulle jag gladeligen sätta tre kulor i hans panna. Vilken liten människa han är...
Citera
2017-02-18, 23:20
Medlem
Camilla hit Camilla dit!!!!!
Vadå mer pengar !???
Ni fattar inget. Det handlar om att försöka få staten att ändra schablon ersättningen. För andra som råkar ut för liknande. Vi får INGEN ersättning. Men det är dags att höja från 50 tusen till 75 tusen. Vi gör detta för andra offer det har inte höjts på 12 år.
Och det VIKTIGASTE för oss är att han får LIVSTID. Varför ..... jo vi vill skydda samhället för så farliga människor .....
Citera
2017-02-18, 23:22
Medlem
Citat:
Lottas syster Camilla är i dagarna ute i media och ondgör sig över det i hennes tycke alltför låga skadeståndet hon fått.

Hon har fått enligt schablon för anhöriga till mordoffer, exakt samma summa som föräldrar till mördade barn, innebrända föräldrars barn vid mordbrand eller styckmördade kvinnors anhöriga får. Samma summa som det plötsligt föräldralösa minderåriga barnet erhåller.

Men Camilla vill ha mer. Det är dina och mina pengar Camilla vill ha - för Martin har inga pengar. Camilla vill att samhället dvs våra skattepengar ska utbetalas till Camilla.

Just Camilla tycker att hon drabbats hårt som brottsoffer trots att hon bara träffade sin medelålders syster någon gång per år och hade mycket liten kunskap om Lottas liv i Stockholm. Camilla hade heller inte träffat Lottas ex som Lotta var i förhållande med i sju år - honom kände inte Camilla till. Inte heller hade Camilla någon gång träffat eller talat med Martin.

Har inte Lottas dåliga omdöme och Martins missbruk och våld kostat samhället nog? Hade Lotta låtit bli att umgås och snorta med Martin så hade detta mord aldrig hänt. Inte heller om Martin varit normal.

Ska dessa två personer på 33 respektive nästan 42 år kosta samhället ännu mer pengar - räcker det inte nu? Ska Camilla pga sin systers extremt dåliga omdöme och efterföljande plötsliga död - nu också ersättas extra mycket? På vilket sätt har Camilla lidit mer än någon annan anhörig vars barn blivit mördat - på vilket sätt ger det Camilla rätt att gå ut i media och kräva mer pengar av oss alla? Mer än schablonbeloppet som ges till alla andra?

Om skadeståndsbeloppet skulle förändras på något sätt vore det kanske rimligt om det höjdes i ex Englafallet och just minskade till en person som Camilla som varken levde tillsammans med det 41åriga BO eller ens träffades ofta.
Har inte fått några pengar och kommer inte få det heller. Snacka inte massa skit du inte vet något om
Citera
2017-02-18, 23:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
En psykopat ser till sitt eget bästa, jämt. Rättspsyk är det bästa, ur hans synpunkt. Helt enkelt.

Tror inte att man kan hamna på Rättspsyk med kall beräkning för att man ser till sitt eget bästa. Tror att Rättpsyk består professionella personer som skulle genomskåda och inte låta en person själv välja att vistas där bara för att han vill.

Jag trodde först i början att Martin var en känslokall beräknande psykopat, men jag är inte lika säker längre. Beräknande och manipulativ ja, men hans personbeskrivning från vänner etc och övriga uppgifter ur Fup talar istället för att han har en eller flera andra typer av störningar. Han har ett alldeles för stort känslogalleri för att helt passa in som "sociopat". Hans tidigare allvarliga sucidförsök talar inte riktigt för detta heller.

Därför tror jag att han just nu känslomässigt verkligen mår riktigt dåligt - och hamnat på Rättpsyk.
Jag är kan ha fel, men en häktad person som anses ha en psykiatrisk åkomma hamnar väl alltid just på Rättspsyk. Den vanliga slutenvårdspsykiatrin tar väl inte emot vederbörande när han vistas på häktet?
Är han suicidal nu hamnar han väl därför just på Rättspsyk?
Citera
2017-02-18, 23:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Earl99grey
Camilla hit Camilla dit!!!!!
Vadå mer pengar !???
Ni fattar inget. Det handlar om att försöka få staten att ändra schablon ersättningen. För andra som råkar ut för liknande. Vi får INGEN ersättning. Men det är dags att höja från 50 tusen till 75 tusen. Vi gör detta för andra offer det har inte höjts på 12 år.
Och det VIKTIGASTE för oss är att han får LIVSTID. Varför ..... jo vi vill skydda samhället för så farliga människor .....

Varför ska en anhörig som inte träffar sin medelålders syster mer än någon gång per år och som uppenbarligen inte vet som mycket om sin systers liv i Stockholm överhuvudtaget diskutera ett skadeståndbelopp?
Vilken nytta i detta sammanhang skulle dessa pengar kunna göra? Vilka sår läks bättre?
Vad skulle bli bättre om det blev 75' istället för 50' om anhöriga ändå inte fått några pengar???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in