2017-02-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu sitter dom där och locket är på ett par dagar.

Utredningen arbetar på, så det låter hoppfullt. En himla familjehärva att reda ut även om själva "garn-nystanet" verkar vara Big-Mama själv, JM.

Styrka till Änkan, modern till detta ättelägg. Hoppas hon och sin andra dotter kan stödja varandra.
Och pappan till dessa "vanartiga" barn och deras syster ...
Och klanens småttingar ...
Det här är så fantasiskt, så bedrövligt, så ofattbart.
Jag hoppas innerligt att det brister för någon av dem, att någon berättar allt som finns att berätta, så att det hela kommer till vägs ände.
Citera
2017-02-15, 22:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Maskar vi inte längre misstänktas namn? De är ju inte dömda ...

Jo, det är en bra regel. Ska försöka skärpa mig.
Göran är ju given i rubriken. Anki följer med lite i samma spår. Även Aki.
Sedan borde vi nog "dölja" i övrigt. Vi har ju initialer för JM och MR.
Kanske JB, JJ och DB borde användas?
Blir det några till inblandade så kommer det att börja bli svårt för mig att hålla reda på alla…

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-15 kl. 22:47.
Citera
2017-02-15, 22:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Varför skulle hon ha haft tillgång till insulin för att hon drev ett flyktingboende?

Ber om ursäkt om någon annan hunnit svara, (tråden går för fort för mig)

Det som gäller för HVB-Hem i varje fall är att det finns en ansvarig läkare knuten till verksamheten, ingen som behöver vara på plats, men som är officiellt ansvarig för den "vård" som "ges". Vidare tror jag rätt starkt att det ska finnas sjuksköterska på plats, möjligen räcker det med deltid. Däremot måste ju det lägsta kravet vara ett låst medicinskåp...typ.

Nu får vi ju inte glömma att Johanna är soctant, och hon kan säääkert hämta ut diverse mediciner som hennes skyddslingar uppges behöva. Dessutom är hon ju nu misstänkt även för urkundsförfalskning, passar bra i sådana sammanhang. Asylsökande har nämligen inget fungerande personnr (elektroniskt), medicin måste därför skrivas ut för hand, på "gamla" gula pappersrecept.
Citera
2017-02-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och pappan till dessa "vanartiga" barn och deras syster ...
Och klanens småttingar ...
Det här är så fantasiskt, så bedrövligt, så ofattbart.
Jag hoppas innerligt att det brister för någon av dem, att någon berättar allt som finns att berätta, så att det hela kommer till vägs ände.

Ja. Allt är djupt tragiskt. Ofattbart. Med många oskyldiga små barn inblandade.

Och andra nära anhöriga.
Citera
2017-02-15, 22:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vi ska nog inte utesluta att polisen är ute med stora håven. Kanske var bara två inblandade, tex J och D, kanske bara en, kanske ingen. Så mycket folk inblandade i ett mord och inget kommer ut. Lite lurigt.

Jag tänkte på det.
Sedan tänkte jag: Är det verkligen OK för polisen att anhålla någon om man inte har något alls?

Så kom jag på ett fall nyligen där det nästan var så.

Motiveringen var ungefär att "omständigheterna just då var sådana att vi tyckte att det var motiverat".

En skillnad i fallet med Aki är ju att dom (polis och åklagare) har haft ett tag på sig att fundera.

Ett och ett halvt år eller ett halvt år, beroende på hur man räknar.

Citera
2017-02-15, 22:50
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tänkte på det.
Sedan tänkte jag: Är det verkligen OK för polisen att anhålla någon om man inte har något alls?

Motiveringen var ungefär att "omständigheterna just då var sådana att vi tyckte att det var motiverat".

En skillnad i fallet med Aki är ju att dom (polis och åklagare) har haft ett tag på sig att fundera.

Återigen, polisen anhåller ingen. Det gör åklagare.
Citera
2017-02-15, 22:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Återigen, polisen anhåller ingen. Det gör åklagare.

Tack! Har för mycket i huvudet just nu…

(Ska försöka skriva lite mer försiktigt...)

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-15 kl. 22:56. Anledning: ()
Citera
2017-02-15, 22:55
Medlem
Det här med insulinet:
det verkar som om utredarna anser att det handlade om insulin redan i Egypten (det lär ju finnas anteckningar från sjukhus i Egypten och från den följande vårde här hemma).
Antingen hade han med sig för eget behov och hon drog till med det; men han lär ha sagt att hon gav honom någon konstig spruta. Om det är sant så var han själv inte medveten om att det kunde vara insulin.
Är det möjligt att köpa insulin över disk i Egypten?
Sedan kan hon ju ha knyckt en skvätt från någon släkting, vän eller bekanting; hon behöver inte alls ha haft tillgång till ett mer proffsigt medicinskåp. Och idén kan hon ha fått vilken deckare som helst. Är hon förresten kanske diabetiker själv?
Som jag ser det finns det många möjligheter här men det behöver nog inte vara så svårt att lista ut sedan.

Kom på en fråga: insulin injicerar man väl inte i armvecket vanligtvis? I ett lår eller i ljumsken eller så är väl mer vanligt?
Och LGWP nämnde nålstick i armen.
Vad kan det betyda?
Senast redigerad av tantigheter 2017-02-15 kl. 22:57.
Citera
2017-02-15, 22:59
Medlem
Citat:
Jag tänkte på det.

LGW brukar säga "hata slumpen". Jag tror inte heller att det var ren slump att dom togs in dagen efter Veckans Brott-inslaget.

Inte heller tror jag att utredarna gissar helt vilt.

Vi får väl se. Helt enkelt. Om ett par dagar.
Citera
2017-02-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu sitter dom där och locket är på ett par dagar.

Utredningen arbetar på, så det låter hoppfullt. En himla familjehärva att reda ut även om själva "garn-nystanet" verkar vara Big-Mama själv, JM.

Styrka till Änkan, modern till detta ättelägg. Hoppas hon och sin andra dotter kan stödja varandra.
Hoppas att JM:s mor lättar sitt hjärta i förhören och inte undanhåller något av vad hon och maken kände till i allt det som hänt.
Vad avser de som anhölls idag, kan de varit i förhör förra veckan och fått lämna ifrån sig telefoner där polisen kan se vad deras positioner varit de timmarna i aug 2015 som är aktuella i utredningen. Antar polisen kan följa exakt hur telefonerna "färdades". Idag går det väl se i telefonerna som en "snitslad bana" resvägen. Ingen ska få mig att tro de lämnat telefon hemma.
Senast redigerad av Lekatt 2017-02-15 kl. 23:08.
Citera
2017-02-15, 23:06
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Varför skrivs det ofta "den lägre misstankegraden/den högre misstankegraden" OCH "skäligen misstänkt" eller på "sannolika skäl misstänkt"?
Tror de vi är utvecklingsstörda? Skäligen och sannolika är väl vad det betyder? Det finns ju inte så mycket tveksamheter menar jag.

Pratar alla bebisspråk på Aftonbladet och Expressen också?

Jag är förvånad att de pratar något språk över huvud taget. Är helt övertygad om att de som saknar någon som helst begåvning i svenska språket blir reportrar. Nu snackar jag reportrar och inte journalister. Tror inte att det finns några journalister längre. Det blev nog för dyrt.
Citera
2017-02-15, 23:06
Medlem
Badios avatar
Citat:
Jag har för mig att det skrivits något om vad Jafar/Imran är straffad för tidigare, men jag kommer inte ihåg. David anges som förekommande i lexbase, men vad har han gjort?

Någon som vet mer?

Verkar var en underbar familj det där. Alla gillar att röka på iallafall.
Ska man tro media ska dottern (19-åringen) vara manipulativ, undra var hon fått det draget ifrån...
Citat:
Den numera 19-åriga kvinnan påträffades narkotikapåverkad på Järntorget i Eskilstuna. Vid efterföljande husrannsakan i 19-åringens bostad, som hon då delade med sin numera mordmisstänkta 42-åriga mamma, hittade polisen 30 kapslar med Tramadol.
I den vårdplan som upprättades för 19-åringen ska vårdgivaren särskilt uppmärksammat 19-åringens ”sätt att manipulera sin omgivning för egen vinnings skull”.
Sonen:
Citat:
20-åringen dömdes så sent som för ett par veckor sedan till böter för ringa narkotikabrott. Enligt åtalet hade 20-åringen den 18 juli 2016 påträffats narkotikapåverkad i Eskilstuna. Han erkände i polisförhören att han använt cannabis.
Redan i juni 2012, alltså vid nyss fyllda 16 år dömdes han för ett liknande brott. I polisförhören den gången erkände han att han hade rökt hasch och dömdes till böter.
Jaffa, dotterns pojkvän:
Citat:
Hennes sambo, en 25-åring, dömdes första gången i juni 2015 för två fall av grov olovlig körning samt narkotikabrott.
För knappt två månader sedan, i december 2016, dömdes han återigen för narkotikabrott.Här förklarade 25-åringen de relativt höga THC-halterna i urinen med att han befunnit sig i en lägenhet där andra brukat THC.
Men domstolen trodde inte på den förklaringen utan dömde 25-åringen till böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in