2017-02-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Vad menar du ? Först säger du att det finns hur mycket som helst men att de inte höjt belöningen ?
Jag vet inte hur det ligger till, men tror denna angivningen handlar om någon som vill åt pengarna .
Är det någon som vet något om hur mycket belöningsfonden innehåller och vem som håller i dom ? Gammalt ögonvittne är jag tveksam till . Dessutom är ju den medskyldig om den tittade på .
Mest troligt är att exet ruttnat ihop på honom nu när det är slut samt att hon behöver pengar som ensamstående mamma ?

Oerhört tragiskt är det iallafall med så unga killar.

Kan ju vara exet? Någon här svarade när jag frågade vem som kan ha angett R till polisen?
Svaret kom .... någon som stog honom nära !!! så denne här på FB verkade vara säker på det.
Citera
2017-02-07, 21:42
Medlem
Citat:
Polisprofessorn Leif GW Persson tror att 20-åringen som är misstänkt för att ha dödat Albin får ett kort straff.
– Med tanke på att han var 17 när gärningen begicks, så tror jag det. Man brukar försöka hålla folk utanför fängelsesystemet tills de är 21, säger han i "Veckans brott" i SVT.

Citat:
Borde inte polisen avslöjat honom tidigare, undrar programledaren Camilla Kvartoft i i "Veckans brott".
– Man kan tycka det. Den sista personen som man kan koppla till offret hamnar ju – rätt eller fel – på listan över misstänkta, konstaterar GW.
Men Leif GW Persson berömmer trots allt Hallandspolisens utredning.
– De fick rätt på det till slut, och det hedrar dem. En förutsättning för att lösa ett brott är att man inte släpper utredningen. Polisen i Halmstad har anledning att vara nöjda.

http://www.expressen.se/kvallsposten/gw-om-mordet-pa-albin-blir-kort-straff/
Citera
2017-02-08, 01:24
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtfall
Bara några månader innan Albin mördades så vittnade RJ mot honom i en rättegång. De var kompisar men RJ ingrep under den pågående misshandeln.

Det + lite annat gjorde ju att deras relation inte var den bästa efteråt.

AE dömdes inte pga RJs vittnesmål. RJ uppgav att han, till skillnad från övriga vittnen, inte hade hört några hot. Från domen (olaga hot och misshandel, ungdomsvård) :

Citat:
R J

Albin Einarsen skulle snacka med [tjejen] men det ”blev lite mycket”. Albin
Einarsen snackade först med [tjejen] om att hon ljugit. Stämningen var inte så
bra. Albin Einarsen var förbannad och [tjejen] var rädd. Albin Einarsen tog
[tjejen]s Ipad, ”knäade” den och kastade därefter bort den. [tjejen]
ställde sig då upp och då skallade Albin Einarsen henne i pannan så att hennes
bakhuvud åkte in i väggen. [tjejen] befann sig då cirka 20-30 cm från väggen
bakom. Albin Einarsen tog också ett strypgrepp, med en hand, runt [tjejen]s
hals. Detta varade bara någon sekund. Därefter gick han emellan och puttade bort
Albin Einarsen och sa till denne att gå därifrån. Han tror att [tjejen] hade fått
mer stryk om han inte gått emellan. Han har inte hört Albin Einarsen uttala några
hotelser. [tjejen] blev jätterädd och ledsen.
Citera
2017-02-08, 09:37
Medlem
As morsa startade fonder "till minne av albin". Det rullade snart in en massa pengar å 100000 var belöning. Tror där e 3-400 000 där enligt rykten. Men ingen belöning höjdes. Fast man vet ju inte hur det ligger till med sanning där.. fonder växer ju dock med tiden så helt fel är det nog inte. finns grupp på fb tror jag. företag gick nog in och bidrog i början å loppisar å sån skit.
Citera
2017-02-08, 15:29
Medlem
PeterNosters avatar
Det framgick att det var RJ som setts tillsammans med AE och att de inte skildes åt däe som sagts tidigare. Så någon tredje person torde inte vara inblandad.

Citat:
Borde inte polisen avslöjat honom tidigare, undrar programledaren Camilla Kvartoft i i "Veckans brott".
– Man kan tycka det. Den sista personen som man kan koppla till offret hamnar ju – rätt eller fel – på listan över misstänkta, konstaterar GW.
Men Leif GW Persson berömmer trots allt Hallandspolisens utredning.
– De fick rätt på det till slut, och det hedrar dem. En förutsättning för att lösa ett brott är att man inte släpper utredningen. Polisen i Halmstad har anledning att vara nöjda.
Citera
2017-02-08, 15:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstdbrud
Fattar inte vad P:s morfar har med Albins mord att göra men hittar ni nåt samband så ok...
Var det inte så att Albin hittades på rygg? Med ansiktet uppåt? Då måste ju nån annan va involverad också...? Eller ha vart där efteråt? Eller så gick R tbx igen o kollade om han levde...För R hade ju lämnat han med ansiktet ner? Och sim-kortet va la väck...?Letades väl efter det? Vad fanns i hans mobil som skulle döljas? Har snutarna gått igenom resterna av mobilen? Fler än jag som spekulerar i detta...? Ja, jag kan ju ha fel för mej klart. Jag tror för min del att även Albins familj vetat detta..... Varför har det inte framgått innan att han va lvu:ad? Mycket märkligt

Jag tror inte att vi vet varken om Albin Einarsen hittades med ansiktet upp eller ned eller hur Rasmus Järviö lämnade honom.
Citera
2017-02-08, 15:53
Medlem
GW trodde i Veckans Brott på ett kortare straff i form av ungdomsvård, men är det verkligen rimligt?

Han är 20 år idag och borde väl rimligtvis inte hamna på ett ungdomshem med avsevärt mycket yngre andra intagna utan snarare borde väl ett kortare fängelsestraff baserat på hans ålder vid gärningstillfället vara det enda rimliga givet hans ålder i dagsläget?
Citera
2017-02-08, 16:02
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
As morsa startade fonder "till minne av albin". Det rullade snart in en massa pengar å 100000 var belöning. Tror där e 3-400 000 där enligt rykten. Men ingen belöning höjdes. Fast man vet ju inte hur det ligger till med sanning där.. fonder växer ju dock med tiden så helt fel är det nog inte. finns grupp på fb tror jag. företag gick nog in och bidrog i början å loppisar å sån skit.

När föräldrar öppet startar insamlingar kan det ju bli fel när inte all fakta framkommer. Det kan skada förtroendet för framtida insamlingar till belöningar vid, av olika anledningar, svårlösta mord.

http://lokaltidningen.se/konstauktion-ska-inbringa-pengar-till-albins-minnesfond-/20141029/artikler/141029737/
Citera
2017-02-08, 16:20
Medlem
vad var fel då?
Citera
2017-02-08, 16:39
Medlem
Kungsgardens avatar
När en förälder har satt något mer beroendeframkallande än sina barn först - och det är pengakrävande - är frågan om det upphör helt (eller eskalerar?) när ett barn blir mördat. Någon annan borde ha hållit i fonden i detta fall. Det hade sett bättre ut.

RJ skulle genomgå repulse-programmet efter sin misshandelsdom.

http://www.repulse.se/verksamhet
Citera
2017-02-08, 16:50
Medlem
Citat:

Kan jag tänka mig . Mammans första uttalande när de gripit R var också att det hade minsann hans storasyster sagt först av alls och hela tiden .... Skall bli intressant om belöningen nu delas ut faktiskt . Mamman jobbade inte. Jag vet flera insamlingar som har varit rena bedrägerier som fått in flera hundra tusen och betalar därför aldrig in till sådant numera .
Citera
2017-02-08, 19:07
Medlem
Vem eller vilka får dessa pengar ? Om vi allmänhet får veta detta vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in